Kezdőlap határtalanul

“Ezek a mai fiatalok…” 5. rész_Alsótagozatos tanulók vakvezető robotkutyát programoztak. Aranyérmet nyertek vele Dániában.

A barátságos robot építő és programozó verseny döntőjét, a World Robot Olympiad (WRO) a dániai Aarhusban rendezték augusztus végén. 35 ország több mint 900, programozás és robotika iránt érdeklő fiatalja mérte össze tudását, több mint 150 csapatban. “Ezek a mai fiatalok…!” – sikeresek, kreatívak, ambiciózusak. Hosszan lehetne sorolni még azokat a jelzőket, amelyekkel sorozatunk címét kiegészíthetjük. Összeállításainkban olyan iskoláskorú fiatalokat mutatunk be, akiknek a nevét országos híroldalakról már ismerhetjük, mert a közelmúltban egy-egy tudományterületen kimagasló eredményeket értek el. Szeretnénk többet tudni róluk, találmányaikról, ötleteikről, újításaikról, azokról a hétköznapokról, amelyek során idáig jutottak, és kíváncsiskodunk természetesen jövőbeli terveikről is.

Forrás: szeged.hu

A három diák, Manai Delal, Kaszás Tamás, második osztályos, és Scurrah Linda, harmadik osztályos tanulók egy különleges vakvezető robotkutyával nyerték meg a World Robot Olympiad Open Elementary kategóriáját, amelyben a legfiatalabbak indulhatnak. A három alsótagozatos tanulóból álló magyar csapat felkészítőtanára és a kísérője Özvegy Judit, a 2. B-sek osztályfőnöke volt.

Fotó: Özvegy Judit

Angliában már ötéves kortól mindenkinek kötelező a programozás, a legfiatalabb kategóriában mégis egy magyar csapat lett a győztes, noha a magyar köznevelésben a kódolás, programozás és a robotika nem önálló tantárgy. Egyelőre csak szűk órakeret áll ezen terület fejlesztésére, mégis a hazai intézmények egyre növekvő köre nevel olyan diákokat, akik évről évre kiemelkedően teljesítenek a robotikai és programozási világversenyeken, nemzetközi eseményeken.

Az aranyéremmel hazatérő nyolc- és kilencéves gyerekek még a saját korosztályukban is a legfiatalabbak közé tartoztak, ezért tanárnőjük különösen büszke az elért eredményre.

Forrás: szeged.hu
A SZTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban 2003 óta foglalkoznak robotika oktatásával. A gimnáziumban kezdték, korábban csak LEGO Mindstroms eszközökkel, mostantól foglalkoznak vele az általános iskolások is. 2006 óta az FLL regionális fordulójának helyszínt is biztosítanak. 2008-ban szervezték meg az ELSŐ Országos Robotszumó Versenyt, amit azóta is, minden évben megrendeznek. 2017-ben indult az iskola az EFOP 3.2.3-17 pályázaton, aminek keretében szerezték be WeDo 2.0 készleteket, azzal a céllal, hogy az alsó tagozatos diákok robotika oktatása mellett tudjanak indulni majd a WRO korosztályos versenyein is. Idén hirdette meg a Robotika évét a CSMKIK (iparkamara), ami újra lehetőséget biztosított a WRO-n való induláshoz.

 

A harmadik és negyedik évfolyamon iskolánkból 4 csapat indult. Az okos város témában több ötlet született, például okos park és önjáró takarítógép. Ötletelés, tervezgetés közben az egyik kislány egy kutyát szeretett volna megépíteni. Az ötletét semmiképpen nem akartuk elvetni, ezért arról kezdtünk el beszélgetni, hogy egy kutya hogyan lehet hasznos. Mivel találkoztunk már munkakutyával, segítőkutyával, ezért felmerült, hogy vakvezető kutya is lehetne. A gyermeknek ez természetesnek tűnt, így mivel nem mindennapi ötletről van szó, megkezdtük az érzékenyítést – Árulta el Özvegy Judit.

A gyerekek találkoztak egy látássérült zenetanárral, aki mesélt a mindennapi életéről, a vakvezető kutyákról. Közben ötleteltek mivel kellene kiegészíteni a robotot. Megismerkedtek a braille írással, a speciális írógéppel, tanultak jeleket, szavakat raktak össze.
Forrás: szeged.hu

Ö.J.: Mivel az ötlet nagyon tetszett a zsűrinek, és a szegedi fordulót megnyertük, megkérdezték, hogy az országosra fel tudunk-e készülni angolul. Ez volt a továbbjutás feltétele, hiszen, már az országoson is csak angolul beszélhettek a zsűrivel. Tehát ez után jött a java. A várost, kiegészítettük további lego elemekkel. Megírtuk a szöveget és lefordítottuk memorizáltuk, majd kulcsszavak segítségével megpróbáltuk a kérdésekre való válaszadást is. Az angolnyelvi felkészülés volt a legnehezebb. Ezen a versenyen jól kell tudni angolul a témával kapcsolatos kérdésekre tudni kell válaszolni. A kulcsszavak sokat segítettek a kérdések megértésében, hiszen a zsűri tagjai között is volt olyan, akinek nem az angol volt az anyanyelve.

A tanárnő továbbá elmondta, hogy érdekes találmányok, kutatások voltak a versenyen. Egész gyárakat építettek, üzemeket alkottak, programoztak a gyerekek.

Az egyediség, az ötlet volt most is a döntő szempont,

illetve a gyerekeknek be kellett bizonyítani, hogy az alkotásban minden mozzanatot elsajátítottak, magabiztosak, minden lépést értenek. A programozást a készlet adta lehetőségekkel kellett megoldani, nem a bonyolultság volt a cél, hanem a tanulhatóság. Amit egy nyolc éves gyerek meg tud tanulni, érteni tud és minden helyzetben alkalmazni tud.

A verseny nagy élmény volt, az országos versenyen pénzjutalmat kaptak a gyerekek, amit fejlesztésre tudnak felhasználni, így a kutyus még nem került polcra. A csapat folytatja a munkát. Mivel a nyáron nem tudtak pihenni, most pedig még több meghívásnak tesznek eleget és mutatják be a robotot, ezért a fejlesztés még csak ötletelés, alkatrészek válogatásából áll. Great Achievers Award díjat nyertük, ami szerintem a Legjobban teljesítő csapat díját jelenti. Emellett persze az Open Elementary kategóra első helyezettje is lettünk Aarhusban megrendezett versenyen, ami meghívásos világverseny volt. A WRO novemberben lesz Győrben. De ezen a versenyen ez a kategória nincs meghirdetve.
Előző cikkMert a költészet „örökké a jelen számára aktuális lesz”: interjú a Vates projekt alapítóival
Következő cikkElkezdődött a Biztonság Hete témahét