Kezdőlap heti kitekintő

    Tavaszi gyermekversek – kreatív ötletek

    “Pillangó koromban pipacson forogtam” A Modern Iskola olvasóinak ezúttal tavaszi gyermekverseiből válogat Hétvári Andrea, akinek a júniusi Ünnepi Könyvhétre jelenik meg a Napkút Kiadó gondozásában PETTYES KATICÁM c. gyemekverskötete, amelyet jó szívvel ajánlunk az óvodás és kisiskolás korosztály számára. Andrea évekig tartott gyerekeknek mesés-zenés-verses foglalkozásokat, énekelt gyermekzenekarban, s pedagógus végzettségének köszönhetően jól ismeri a gyerekek igényeit.

    Gyermekversek esetében különösen fontos, hogy a kisgyerekeknek minőségi gyermekirodalmat olvassunk, tanítsunk, a korosztály szintjének megfelelően. A jó gyerekvers egyszerre több ismérvnek is képes eleget tenni.

    Alkalmas ritmusos és mozgásos játékokra, a gyermek érzelmi és művészeti-esztétikai nevelésére is.

    A szép tavaszi gyemekvers remek alkalom a gyerekek sokirányú fejlesztésére. 

    A művészeti-esztétikai nevelésen túl, a vershez mozgássort társítva a kisgyerek még inkább átélheti a vers mondanivalóját, az évszakok váltakozását, a tavasz és az ujjászületés csodáját.

    1.PILLANGÓ

    Ehhez a szép tavaszi vershez remekül társítható egy egyszerű mozgássor. A vers megzenésítve is meghallgatható a Garabonciás Együttes megzenésítésében és előadásában:

    https://www.youtube.com/watch?v=hfCVXg6kBzA&t=38s

    2.KELTEGETŐ

    Különleges ritmusjátékra hív a Keltegtő c. vers, mely tulajdonképpen Weöres Sándor Száncsengő c. versének tavaszi változata. Hosszú szótagokból íródott, ezért alkalmas “menetelésre”: Föld-mé-lyén/ szen-der-gő” – minden szótagra egy lépés esik, nagycsoportos  vagy kisiskolás gyerekek játékosan, szinte észrevétlen módon tanulhatják meg a szótagolást a vers segítségével. A vers ütemére helybenjárhatunk, vagy – elegendő hely esetén – masírozhatunk is a teremben, szabadban vagy kirándulás alkalmával.

    Kép: Hétvári Andrea

    3.MADÁRDAL

    A következő vers remek alkalmat kínál a madárének tanulmányozására akár óvódában, akár első-második osztályban, ahol ráhangolásként is alkalmazható környezetismeret órán. A gyerekek érdeklődését felkelti a sokféle madár felsorolása a versben. A vers időmértékes ritmusú sorai könnyen tanulhatóvá, jól skandálhatóvá teszik a szöveget. A vers elhangzása után meghallgathatjuk, hogy valóban “nyenyeréznek”-e a ludak, hasonlít-e a fuvola vagy a hegedű hangjára például a feketerigó vagy a fülemüle éneke, hogyan is hápog a kacsa, milyen a széncinkék éneke vagy hogyan “kacarásznak” a galambok.

    A vers megzenésítve is meghallgatható a Csillaghúr Együttes megzenésítésében és előadásában:

    https://www.youtube.com/watch?v=YKuxJpceqd0&t=2s

    4.TAVASZI NAPSOROLÓ

    A hét napjait tanulhatják meg játékos formában a gyerekek ebből a kedves tavaszi mondókából.

    Kép: Hétvári Andrea

    5.VIRÁGSOROLÓ

    A gyermekversek szókincsbővítésre is kiválóan alkalmasak.  Az alábbi versből kevésbé hétköznapi virágok neveit tanulhatják meg a gyerekek. Kankalint, napraforgót, orgonát sem biztos, hogy minden tavasszal és nyáron láthat egy városi kisgyerek. A verstanulás közben megnézhetjük virághatározókban vagy digitális fotókon, milyen csodaszépek ezek a virágok. Piacon vagy virágárusnál tett látogatás alkalmával pedig élőben is megcsodálhatjuk őket.

    Kép: Hétvári Andrea

    6.MÉZ-MESE

    A környezeti nevelés fontos része, elmesélni a gyerekeknek, mennyi mindent köszönhetünk a méheknek. Ha megértik, hogy gyümölcseink, zöldségeink nagy részét ezeknek a szorgalmas, apró élőlényeknek köszönhetjük, talán kevesebb gyerek fog félni tőlük. A Méz-Mese c. versben a rózsa mesél a méhekről.

    Kép: Hétvári Andrea

    7.MÉZ adatokkal

    A vers felolvasása után elmondhatjuk a gyerekeknek, hogy 1 kg akácmézhez 1,5 – 2 millió virágot kell a méheknek meglátogatni. 1 kg méz hazaszállítása 10 000 órányi repülést igényel – hogy a természet milyen csodálatos, és mennyire fontos értékelnünk mindazt, amit kapunk általa és tőle.

    Kép: Hétvári Andrea

    8.GYÖNGYVIRÁG

    Az egyik legszebb és legillatosabb tavaszi virágunk a gyöngyvirág, amely akár a tündérek gyöngysora is lehetne, erről szól ez a kedves tavaszi vers. Fejlesztő feladat: melyik virágból milyen tündéreknek való tárgyat vagy ruhadarabot lehetne készíteni? (pl. harangvirágból szoknyát, gyöngyvirág kelyhéből apró fejfedőt, bögrét stb.) A kreatív ötleteket le is rajzolhatják a gyerekek.

    Kép: Hétvári Andrea

    9.A HAZA

    Következzen végezetül egy olyan vers, amelyet a szerző 6-10 éves gyerekeknek írt. 

    Március 15-e, nemzeti ünnepünk nehezen megfogható téma kisgyerekek számára. A legkisebbek nem értik még a történelmi eseményeket, ezért legkönnyebben számukra talán az otthon, a haza fogalmán keresztül átélhető az ünnep.  Ezért született a következő vers, amely mentes minden tényszerű történelmi magyarázattól, pusztán a személyesen megélt otthon- és hazafogalomból táplálkozik, abból indul ki, és így jut el a nemzet-haza fogalmáig, fokozatosan, egyre ünnepélyesebb hangnemben a vers zárlatában.

    Kép: Hétvári Andrea

    Andrea munkássága követhető Facebook oldalán.

    Előző cikk„Fenntartható” receptek Csukás Istvántól
    Következő cikkPénzügyi szabadulószoba projekttel lehet pályázni a Pénziránytű Tanári díjra