Kezdőlap jó példák

Játékötletek a nemzetközi anyanyelvi napra

Február 21-én ünnepeljük az anyanyelv nemzetközi napját, írásunkban ehhez kapcsolódó játékötleteket adunk. Színesíthetik a magyarórákat és (remélhetőleg) megalapozzák a jó hangulatot is.

Forrás: Pixabay

„a kreatív képességek sokoldalú kapcsolatban vannak a nyelvi képességekkel. Nem csupán azért, mert az előbbieket az utóbbiak alkalmazásával (is) szokták mérni, hanem azért is, mert a világ megismerése, az ismeretek elsajátítása többek között éppen a nyelvi birtokbavételt jelenti” – olvasható Nagy L. János és Péntek János A kreatív nyelvhasználat című könyvében. Részben ennek hatására gyűjtött össze Grétsy László számos, kreativitásra épülő nyelvi játékot. A nemzetközi anyanyelvi nap (február 21.) alkalmából ezek közül válogattunk. (A játékokat tematikus bontásban közöljük.)

Helyesírás

Írd le kétféleképpen! Annak ötletes példákkal való tudatosítása, hogy ugyanaz a mondat teljesen más lesz attól függően, hogy a mássalhangzó–illeszkedést figyelembe vesszük–e vagy sem. A királylány megijedt a lovaktól (lovagtól). Ti minden magatokkal hozott elemózsiát felesztek (feleztek)? A falazók mindent kicsempésztek (kicsempéztek). Kaptam egy levelet az apáttól (apádtól). Egy mészfolt (mézfolt) van a kabátodon.

Egybeírva, különírva. Jólesik, ágrólszakadt, kékharisnya, melegágy, ezermester stb. Pl. Az aszály után végre elég jól esik az eső. Jólesik egy kis pihenés! A következő vicc épp a kétféle jelentés félreértésén alapul: „Miért ilyen nagy esőben jött? – Hiszen maga mondta, hogy akkor jöjjek, amikor jól esik!

Akusztikus játékok

Mássalhangzók rövidsége, hosszúsága. Néhány szemléltető példa, hasonló a magánhangzók rövidségét, hosszúságát szemléltetőkhöz: A rozsét cipelő lányon új cipellő. Ez az a sok kötet, melyet bőrbe köttet. Ruhát vasal forró vassal. Elvennem nem illett, ami téged illet. Egy–két példa itt is arra, hogy olykor csak egyetlen hangban különbözik a két mondat! A félelemtől sápadt leány szörnyet hal (hall) a szakadékban. A halhatatlan (hallhatatlan) énekesnőnek bőven akadt szégyenkeznivalója.

Nyelvtörők. Többszöri gyors elmondatásuk a diákok által kedvelt, ugyanakkor pedig a jó artikulációt elősegítő játékos feladat. Fekete bikapata kopog a fekete patikaköveken. Egy kupac kopasz kukac meg egy kupac kopasz kukac az összesen két kupac kopasz kukac. Nem minden szarka farka tarkabarka, csak a tarka farkú szarka farka tarkabarka. Egy icike–picike pocok pocákon pöckölt egy másik icike–picike pockot, mire a pocákon pöckölt icike–picike pocok pocákon pöckölte az őt pocákon pöckölő icike–picike pockot.

Játékos mondatszerkesztés, versjátékok

„Ugyanaz”, de más. A  keresett, mindössze két szóból álló mondat meghatározását megadjuk a tanulóknak. Példák: ’Nem áll szilárdan a fehérnemű’ — Ing ing. ’Népi ruhadarab folyadékot tisztít’ — Szűr szűr. ’Hirtelen megjelenik a díszes bejárati helyiség’ — Előterem előterem. ’Vízszolgáltató berendezést keres’ – Kutat kutat. ’Eszmét elhajít’ – Elvet elvet. ’Újból megfedd’ – Megint megint.

Dadogós mondatok alkotása. Valójában nincs itt szó dadogásról, csupán arról, hogy az ilyen mondatokban ugyanaz a hangsor legalább háromszor fordul elő egymás mellett. Ez „nyitott” feladat, azaz a diákokat biztatjuk ilyenek alkotására, de néhányat szemléltetésül, kedvcsinálásul bemutathatunk. Pl. Akik Rigában születtek, lettek lettek (3). A harisnya nyanya nyakára volt tekerve (4). Viseld jól magad, ad a dada dadogásnak is (6)! Ez a pirula nem árthat: hat–hat hathat hathatós hatással (7). Baktat a tata Tata tatarozott vára felé (8).

Forrás: Pixabay

Forrás: Grétsy László: Nyelvi kreativitás, játékosság az anyanyelvi órán

Előző cikkÚj információk a szakképzésről
Következő cikkSzemléletes és szórakoztató – Napo-videók az oktatásban