A következő (képi asszociációkra igen alkalmas, mesekerettel rendelkező) zenekari művek — képszerű élményt nyújtanak és a gyerekek fantáziájára hatnak.
- Muszorgszkij-Ravel: Egy kiállítás képei – Csibék tánca
„A képet úgy képzeljük el, mintha pelyhes naposcsibéket látnánk, azok csipognak, szökdécselnek, verekednek egy finom falatért (morzsa, kukac stb.). A közép rész lebegő hangjait mint szárnyrázogatást értelmezzük. Majd visszatér a kezdeti hangulat. A részlet vége, a fuvola felfele ívelő dallamvonalával, az egyik szereplő távozását jelzi: megkaparintotta a zsákmányt és azzal győztesen elszaladt.
A gyermekekkel megfigyeltetjük a „csipogó” részt, kérjük, hogy annak visszatérését jelezzék. A középrész kevésbé dinamikus hangulatát felismerjük; a zárás értelmezését sugalljuk ugyan, de tőlük kérjük a megoldás felismerését. Fel kell ismerniök a fuvola hangját a zárórészben.
A mese dramatizálható: a gyermekek ritmikus kézmozdulatokkal, a földön kuporogva (guggolva) utánozzák a csipegetést, vállmagasságban rázogatják tenyerüket a középrész hallatára (a szárnypróbálgatást jelzik). Fel kell ismerniök, mikor indul a fuvola záró futama. Aki pontosan akkor mozdul el helyéből, az a nyertes csibe.”
- Paul Dukas: A bűvészinas — részlet
Ez a mű a terjedelmesebb mesék kategóriájába tartozik, érdemes részleteket bemutatni belőle.
„A részletet három egységre bontva hallgatjuk meg. Az első, az éjszaka hangulata és a varázslat kezdete. A kisinas ott szendereg a műhely sarkában, az éjszaka csendes. Ezt a hangulatot, a nyugalom zenei képét kell megérezniök a gyermekeknek. Hirtelen felcsillan az ötlet: mi lenne, ha megpróbálna varázsolni. Össze-viszsza kapkod, mindent kipróbál. Ez a második momentum. A gyermekek a kontrasztot kell hogy megérezzék a nyugalom és az izgatott hangulat között. A második rész egy sejtelmes moccanással kezdődik. Valami megmozdul, elindul. Egyelőre tántorogva lépeget (a bizonytalan mozgást kell felismerni), majd egyre biztosabban menetel az életre kelt tárgy. A zenekar hangereje egyre nő, újabb hangszerek kapcsolódnak bele a menetelés témájába. A gyermekek felfedezik, hogy egyre több tárgy mozdul el a helyéről. Makacsul követik a kisinast (ugyanaz a dallam ismétlődik) és az kezd megijedni varázslata eredményétől. Segítségért kiált. Ez nagyon jól felismerhetően a kürtökön szólal meg. A gyermekek a különböző hangulatok zenei képét tanulják meg felismerni a részlet hallgatása közben.”
Az aktuális helyzet (korosztály, érdeklődés, stb.) függvényében érdemes megmutatni a gyerekeknek a zenekari feldolgozás mellett a Walt Disney-változatot is:
Forrás: Valádi Enikő: Zenehallgatás óvódásokkal I-III.