A digitális néptáncoktatás során számos különleges kihívással kell szembesülniük a pedagógusoknak. A „hagyományos” technikai és táncpedagógiai kérdéseken (frontális munkára csábító lehetőségek, visszajelzés hiánya, az értékeléssel kapcsolatos problémák) kívül például azzal is, hogy miként tudnak 21. századi otthonukból „közvetítve” régi korokat felidéző foglalkozásokat tartani, hogyan közvetíthető digitális eszközökkel az a kultúra, amelynek lényegi eleme a közösség és a személyes kapcsolatok.
A Hagyományok Háza és a Táncművészeti Egyetem közös, jó gyakorlatokat támogató pályázata azt igazolja, hogy ezek a problémák sok esetben áthidalhatók, optimális esetben akár újabb szakmai és/vagy technikai megoldásokra ösztönöznek.
„A 2020. évi tavaszi karantén után a táncpedagógusok ismét a digitális oktatásra kényszerültek áttérni. A néptáncos szakemberek több olyan jó gyakorlatot dolgoztak ki, amelyek egyedi szemlélettel, sok tanítási tapasztalattal közelítették meg a kialakult helyzetet” – fogalmazták meg a szervezők. A tapasztalatok szerint a kényszerhelyzetben többeknek sikerült olyan újszerű megoldásokat kitalálniuk, amelyek hosszabb távon is segítséget nyújthatnak a táncos-mozgásos tudás elmélyítésében. A pályázat tehát innovatív megoldásokat, tudásmegosztási technikákat bemutató módszertani anyagok benyújtására irányult „néptánc, népi játékok, népszokások, táncházhoz kapcsolódó folklorisztikai ismeretek, valamint táncelőkészítés – készségfejlesztés témakörökben”.
A legsikeresebb pályaművek és értékelése, megvitatása volt az alapja a március 27-én szervezett online konferenciának is, ahol a négy legsikeresebb pályaművet mutathatták be az előadók és a zsűritagok általános értékelése is elérhetővé vált.
Az elhangzott előadások és prezentációk:
- Gordos Anna: Távnéptánc kicsiknek
- Tóth Bence: Csízió, folk ismeretterjesztő animációs sorozat
- Kozma Gergely András: Kezeslábas. A kar- és a lábszólam függetlenítésének gyakorlatai
- Oláh Nóra: Tudásmérés és tudásértékelés digitális platformon a Magyar Táncművészeti Egyetem Táncművész és BA képzésein
Amint a felsorolásból is kitűnik, a konferencia tematikája számos korosztály táncpedagógiáját érintette az óvodásoktól az egyetemistákig. Szóba kerültek azok igényei, akik számára a néptánc szabadidős tevékenység és azoké is, akik számára elsajátítandó tananyag. Egyaránt szóba kerültek morális és technikai kérdések – a pedagógusi szerep átalakulásától kezdve az oktatási segédletekig. (Ez utóbbiakat illetően az érdeklődők egyaránt találkozhattak ismeretterjesztő animációs sorozattal és oktatóvideó-sorozattal.)
A rendezvény felvétele az érdeklődők számára jelenleg is elérhető: https://www.youtube.com/watch?v=sTGV3vFbzbc