Kezdőlap heti kitekintő

Olvasási kihívások nyárra – küldetés, ami nem lehetetlen

Nagy örömünkre Iványiné Nagy Kinga (könyvtárostanár – Szombathely, Boldog Brenner János Általános Iskola és Gimnázium) rendszeresen osztja meg ötleteit Olvasóinkkal, melyek mind az olvasás, a kultúra megszerettetésére fókuszálnak. Mai cikkünkben a nyári olvasmányok kiadásához kínál tippeket, ingyenes letölthető olvasónaplókkal és jutalmazó kuponokkal.

A tudás alapvető igénye az értő olvasás, így mondhatnánk gyermekeinknek azt is, hogy az olvasás – „út a jövőbe!”

A jól olvasó, jó szövegértési készséggel rendelkező fiatal sokkal jobban boldogul az ismeretek elsajátításával, mint az a társa, akinek nehézségei adódnak e téren. Aki nem tud jól olvasni,  nem érti meg eléggé, hogy mit kell tennie, milyen történések zajlanak körülötte.

Az olvasni tudás, a szövegértés fejleszthető, minél korábban kezdjük, annál eredményesebb. Szerencsés az a gyermek, akit már magzati korban mondókákkal, dalokkal ismertetnek meg! 

Egészen a kamaszkorig meghatározó szerepük van a szülőknek: az a jó példa, ami azt mutatja, hogy mi is olvasunk; az olvasmányok színes kínálata otthon, a közös olvasási idő, a közös könyvválasztás – mind segítői az élethosszig tartó olvasás megalapozásának. Az iskolában az olvasásfejlesztés össztantárgyi feladat, melynek különösen fontos támogatója az erős iskolai könyvtár és az olvasóvá nevelés iránt elkötelezett könyvtárostanár.

„Az olvasásfejlesztés minden kétséget kizáróan a nagyon fontos hosszú távú befektetések egyike mind egyéni, mind pedig össztársadalmi szinten – vagy még inkább: a legfontosabb.” (Gordon Győri János)

A tanév után kezdődő szünidő ugyan a lazításé, azonban a hosszú hetekbe biztosan belefér az aktív pihenésnek számító olvasás is. A szünidőben olvasó gyerekek agya folyamatos edzésben marad, így kevésbé érinti őket a tudásvesztés, mely az új tanév kezdetére akár több hónapnyi visszaesést eredményezhet.

Ezért fontos, hogy megtaláljuk azokat a csatornákat a gyerekek felé, amik kedvet teremtenek számukra a mindennapos olvasáshoz. Emiatt készítek immár 2014 óta olvasónaplót helyettesítő, olvasásra buzdító anyagokat az általánosiskolás-korú gyerekek számára.

A nyári olvasóprogramok közül idén az Everyday Reading című blogon közzétett bejegyzés keltette fel leginkább a figyelmemet. Nagyon megtetszett az olvasónaplójuk idei dizájnja, így az ő ihletésükre készítettem el a magyar sajátosságokhoz alakított két kalendáriumot. Az idei illusztráció témája a világűr. Kedvenc grafikai honlapomon, a Freepiken gyerekes képeket kerestem ebben a témában, végül egy indonéz grafikus munkáit használtam fel illusztrációként. 

  • Nagy nyári olvasási kaland

Ez a napló a nyár napjait tartalmazza havonkénti bontásban. A kaland során napi 20 perc olvasás a feladat. Amelyik nap teljesül a küldetés, ki szabad színezni egy csillagot. A cél: minél több színes csillag megszerzése. Az olvasónapló egy A4-s lap két oldalán fér el. A lapot nyomtatás után hajtsuk félbe!

Kép: Iványiné Nagy Kinga
Kép: Iványiné Nagy Kinga
  • Nyári olvasási küldetések

Tegyük változatossá, irányítottá az olvasást! Ez a napló arra buzdít, hogy minél többféle olvasmánytípust ismerjenek meg a gyerekek. A 12 küldetés mind másfajta szöveget kínál, ráadásképpen a napló keretén a 20 perces olvasás teljesítése is rögzíthető. 

A küldetéseknél felsorolt lehetőségek csak ötletek arra, hogy milyen módon végezhető el az olvasás. A példák sora bővíthető, lecserélhető. A cél: minél több küldetés teljesítése, minél több csillag begyűjtése. A küldetéseket tartalmazó térképet A3-s méretre terveztem, de kinyomtatható A4-s méretben is.

Kép: Iványiné Nagy Kinga
Kép: Iványiné Nagy Kinga

 

  • Élményközpontú olvasás

Ráadásként felfrissítettem egy korábbról származó olvasónaplómat is. Az olvasás módját meghatározó tippek izgalmassá, változatossá tehetik ezt a tevékenységet azoknak is, akik ezt unalmasnak találják. A táblázat fejléce öt módozatot kínál: kinek, mit, mikor, hogyan, mikor olvassunk. Az alattuk lévő sorokban mindegyikhez 7-7 megvalósítási ötletet nyújtok, valamint 2-2 üres mezőt is szerkesztettem az egyéni ötletek számára.

Még mindig nincs meg a kellő motiváció? Ezen segítenek az olvasásért járó, beváltható kuponok! A szelvényekért azonban meg kell dolgozni: a táblázat cellái csak 20-20 perc után színezhetők ki. Öt teljesített alkalom után jár egy kupon. A szelvényre érdemes olyan beváltható ajándékokat írni, amelyeket biztosan tud teljesíteni a család. Példaként készítettem egy kitöltött kuponos oldalt is.

A nyarat idéző grafikák ezúttal is a Freepikről származnak. Az olvasónapló egy A4-s lap két oldalán fér el. A lapot nyomtatás után hajtsuk félbe!  A naplók költségtakarékosan nyomtathatók, kiszínezhetők, tovább díszíthetők. 

Kép: Iványiné Nagy Kinga
Kép: Iványiné Nagy Kinga

És egy utolsó tanács. A sok olvasásért járó dicséretet érdemes learatni az iskolában is. A tanév kezdetén bátran adjuk át a kitöltött olvasónaplókat az iskola könyvtárostanárának! Biztos vagyok abban, hogy nem marad méltatás nélkül a sokat olvasó diák. 

Remélem, ez a három naplócska lelkes olvasókra talál a nyár folyamán! 

A nyomtatható kalendáriumok letölthetők a Kingárium blogról. 

Ugyanitt korábbi, letölthető olvasást motiváló anyagok érhetők el. 

Források:

 

Előző cikkKöszöntsük együtt a pedagógusokat!
Következő cikk2 év, 291 cikk, számtalan élmény – főszerkesztői évértékelés