Kezdőlap jó példák

Növények az osztályteremben

Hogyan érdemes bevonni az iskolásokat (nagyobb óvodásokat) az osztálytermi (csoportszobai) növények gondozásába már a kezdetektől fogva? Egyáltalán miért fontos a növények jelenléte a különböző intézményekben? Írásunkban - egyebek mellett - erre keressük a választ.

Forrás: Pixabay

„Sokan úgy gondolják, hogy a fenntarthatóságra nevelés az oktatásfejlesztés napirendjének fontos pontja. Nos, a 21. században úgy tűnik, hogy ez maga a napirend”– ez a mondat fenntarthatóságra neveléssel foglalkozó nemzetközi konferencián hangzott el. Természetesen erre számos alkalom kínálkozik a tanév során – például a Fenntarthatósági Témahéten. Ha azonban a mindennapokban is érvényesíteni szeretnénk ezeket az elveket, érdemes ezeket érvényesíteni már az osztályterem berendezésénél is. Természetesen nem kell radikális átalakításra gondolni, érdemes fokozatosan, néhány egyszerűen megvalósítható ötlettel kezdeni.

A kutatások szerint élettereinkből kezd kiszorulni a természetes környezet – és ez sajnos nemcsak a nagyvárosok intézményeire igaz: a legtöbb osztályterembe tudatosan kell visszacsempészni a hétköznapokba.

Így például növényekkel a szó szoros értelmében zöldebb környezetet alakíthatunk ki az osztályteremben. (Ez a kutatások szerint eleve nyugtató hatással van ránk. Ugyanis a fent vázolt tendenciákkal ellentétben mindenkiben lakozik – igaz, eltérő mértékben – a természet közelségére való törekvés. „Ez egy belénk kódolt, velünk született, genetikai eredetű igény és érzelmi vonzódás az élet és más élőlények iránt.” Nem meglepő tehát az sem, hogy növények közelében jobban megy a tanulás. Hogyan érdemes hozzákezdeni?

Válasszunk együtt!

  • Az iskolai (óvodai) terek közös megtervezése kiváló alkalom lehet a tanév elején a „csapatépítésre”, összeszokásra. Érdemes ezért (természetesen az életkoruknak megfelelő mértékben) a gyerekeket is bevonni – akár játékos feladatok segítségével.
  • Első feladatként érdemes összeírni (lerajzolni), hogy milyen növények vannak a gyerekeknél otthon, a lakásban.
  • Fontos beszélni ezek tulajdonságairól, igényeiről – sőt az esetleges veszélyekről (így például a szúrós és/vagy mérgező növényekről) is.
  • Érdemes keresgélni és egyéb fórumokon is tájékozódni arról, hogy milyen lehetőségeink vannak növényválsztásra. Valószínűleg a pozsgás növények között célszerű keresgélni: rendszerint a majomfát (Crassula ovata), sárkányfa (Dracaena fragrans), az anyósnyelvet (Sansevieria trifasciata), vagy a kukoricalevelet (Aspidistra elatior) ajánlják a szakértők a célokra – természetesen a helyi igényekhez és a lehetőségekhez alkalmazkodva.

Tervezzük meg a továbbiakat!

  • Érdemes megbeszélni a gyerekekkel és a szülőkkel a beszerzést. (Érdemes megkérdezni, van-e otthon valakinél átadható/szaporítható példány.)
  • A későbbiekben is érdemes bevonni a gyerekeket a növénygondozásba: készíthetünk beosztást arról, ki mikor locsolja, tisztítja az adott növényt.
  • Megbeszélhetjük azt is, szeretnénk-e valamilyen egyéb kiegészítővel (díszes karó, cserép, stb.) ellátni az adott növényt.
Forrás: Pixabay

Forrás: https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/a-fenntarthatosag-pedagogiai-elemei

Előző cikkKérdések, melyeket pedagógusként feltehetünk magunknak a nyáron
Következő cikkFelhívás a Tempus Közalapítvány Digitális Módszertárában való megjelenésre – 2021