Kezdőlap Digitális eszközök

Felhívás a Tempus Közalapítvány Digitális Módszertárában való megjelenésre – 2021

A Tempus Közalapítvány Digitális Módszertára az IKT eszközök kreatív használatával kapcsolatos módszertani ötletek tárhelye. A Módszertár gazdagítására idén is Felhívást tesznek közzé: július 14. és augusztus 25. között várjuk azok jelentkezését, akik megosztanák saját ötleteiket a Digitális Módszertár felhasználói számára. A feltöltött módszertani ötleteket szakértők értékelik, amelyek közül a legjobbnak ítélt ötletek Digitális Pedagógus Díjat kapnak. A díjazottaknak szakmai kiadványainkban és a 2021 őszén megrendezésre kerülő Digitális Tér Konferencia 2021 szekcióiban is lehetőséget adnak a bemutatkozásra.

A Digitális Módszertár adatbázisa évről évre gyarapodik a felhívás keretében feltöltött ötletekkel és immár több mint 500 tanárok által kipróbált, szakértők által lektorált módszertani ötlet érhető elingyenesen. Osszuk meg egymással tudásunkat, hiszen az oktatás fejlesztése közös ügyünk!

Cikkünkben a Tempus Közalapítvány felhívása olvasható:

A Digitális Módszertár átfogó céljai

A Digitális Módszertár a köznevelés terén, a gyakorlatban hasznosítható ötleteket és eszközöket gyűjt össze és mutat be, a következő átfogó célokra építve:
– tudásmegosztás;
– digitális kultúra és digitális írástudás erősítése, tudatosítása; digitális kompetenciák fejlesztése;
– a közösségi tanulás és a jó gyakorlatok megosztásának összekapcsolása az IKT eszközeivel;
– modern tanulási formák és csatornák kialakítása;
– az ötletek felhasználása, adaptálása a napi gyakorlatba.

Mely ötletek kerülhetnek be a Digitális Módszertárba?

Az ötletek feltöltését és értékelését követően minden olyan ötlet bekerül a Módszertárba, amely megfelel a jelen Felhívás általános feltételeinek és szempontjainak. Fontos körülmény, hogy amennyiben a feltöltő korábban már részt vett egyéb közoktatási projektben vagy továbbképzésekben (például Digitális Témahét vagy eTwinning), és az itt szerzett ötletekből átvesz adaptálási céllal, akkor részletesen fejtse ki jelen pályázatában, hogy az átvett anyaghoz képest mi az ő saját hozzáadott pedagógiai értéke.

Ki tölthet fel ötletet a Módszertárba?

Pedagógusok, pedagógusok együttműködő csoportjai (tanárpárok vagy tanári csoportok), pedagógiai szakmai munkaközösségek, illetve pedagógusképzésben részt vevő hallgatók jelentkezését várjuk.

Kategóriák

Az idei pályázatban ismét két kategóriában hirdetünk díjat: Óratervek és Projektek. Úgy láttuk, hogy erre szükség van, mert az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatták, hogy a különböző méretű és eltérő  hosszúságú pedagógiai folyamatok összehasonlítása rendkívül nehézzé teszi az értékelést és az összehasonlítást, miközben mindkét ötlettípusra nagy igénye van a Módszertár látogatóinak. Az óratervek (1-2 órás pedagógiai folyamatok) és a projekttervek (legalább 3 tanórányi pedagógiai folyamatok) egyaránt benyújthatók, egy feltöltő akár mindkét kategóriába tölthet fel módszertani ötletet. Jelentkezni tehát olyan, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó dokumentum (pl.óravázlat, tematikus terv, projektterv) bemutatásával lehet, amely
–  kapcsolódik a Felhívás felsorolt átfogó céljaihoz (ld. a Háttér részben);
– kreatív, innovatív digitális pedagógiai ötletet mutat be a felhasználást segítő részletezettséggel,
illetve az ötlet adaptálását támogató csatolmányokkal, dokumentumokkal, sablonokkal;
–  a tanórákon vagy tanórán kívüli tevékenységekben is hasznosítható.

Hogyan lehet jelentkezni?

Jelentkezni 2021. július 14-től a Tempus Közalapítvány Digitális Módszertárának felületén, az itt elérhető online platformon egy egyszerű regisztrációval és az ötlet(ek) feltöltésével lehet (FELTÖLTÉS gomb > DIGITÁLIS MÓDSZERTÁR szekciót kiválasztva), mely egyúttal a jelentkező adatainak, motivációjának, illetve a módszertani ötlet leírásának megadását és segédanyagainak (kép, videó, link, stb.) feltöltését is jelenti.

A feltöltésben az alábbi videó nyújt segítséget:

Ki nyerheti el a Digitális Pedagógus Díjat?

A Digitális Módszertárba bekerült ötletek közül díjban olyan módszertani ötlet részesülhet, amely
– világos, innovatív pedagógiai célokat fogalmaz meg;
– az ötletet a pedagógiai folyamatba ágyazottan mutatja be egy téma feldolgozásán keresztül;
– a tanulók fejlesztését, tevékenységeit támogató fejlesztő pedagógiai eszközrendszert mutat be;
– a tanulókat fejlesztő értékelés és átgondolt értékelési stratégiák mentén vonja be a folyamatba;
– a jelentkező(k) által önállóan kidolgozott és kipróbált, saját módszertani ötletet küld be;
– célja a pozitív tanulási attitűd kialakítása, a tanulóközpontú megközelítés erősítése;
– bárki számára elérhető program/szoftver/platform/alkalmazás felhasználását célozza meg;
– felhasználóbarát (érthető, jól illusztrált, ésszerű és elegendő terjedelmű) formában teszi közzé;
– hiteles képet nyújt a módszer használatáról, annak előnyeiről, nehézségeiről, tapasztalatairól;
– kellően részletezett, kidolgozott és alapos;
– adaptálhatósága széles körű és javaslatot tesz az alternatív felhasználás formáira, lehetőségeire;
– továbbá előnyt jelent, ha a módszertani ötlet:
○ korábban nem került publikálásra;
○ differenciált módon mozdítja elő a mindenki számára elérhető digitális megoldásokat;
○ több pedagógus együttműködésében valósul meg.

További információ a pályázattal kapcsolatban itt olvasható.

Előző cikkNövények az osztályteremben
Következő cikkJátékos természetismereti feladatok – minden korosztálynak