Kezdőlap hírmozaik

Játékos természetismereti feladatok – minden korosztálynak

A különféle korú gyerekek számos formában megismerkedhetnek környezetükkel. Az évszaknak és a körülményeknek megfelelően érdemes megfigyeléseket célzó sétákat tenni. Célszerű ilyenkor megfigyelési szempontokat és/vagy feladatokat is adni a résztvevőknek. A továbbiakban ezekhez adunk ötleteket.

Forrás: Pixabay

A természet megfigyelésére számos szempont kínálkozik. Az ehhez kapcsolódó, különböző feladattípusoknak, kihívásoknak számos formája lehet – és érdemes ezeket meg is beszélni, olykor témacsoportonként is. Annál is inkább, mivel az egyes csoportok más-más típusú beszélgetéseket vezethetnek be.  Olykor az ötletek, az ismeretek, a tapasztalatok kerülnek előtérbe – máskor az élmények, emlékek, személyes érzések és benyomások.

Gyűjtemény

Keress és fényképezz le…

  • …valamiből kereken 20 darabot!
  • … egy héten (öt napon) keresztül valamiből egyet!
  • … különböző nagyságú… (magvakat, leveleket, stb.)!
  • …öt darab szemetet, amit emberek dobtak el!

Amint a fentiekből is kitűnik, a gyűjtés célja lehet a sokféleség bemutatása, a rendszeresség, illetve a rendszerezés is. Az utolsóként felsorolt szemétgyűjtéssel kapcsolatos beszélgetésnek pedig számos formája lehet.

Érdekességek

Keress és fényképezz le…

  • … hangyabolyt!
  • … természetes úton létrejött faodút!
  • … egy tenyerednél kisebb állatot!

Az ilyen típusú feladatok olyan élőlényekre (jelenségekre) hívják fel a figyelmet, amelyek megfigyelésére (méretük, ritkaságuk miatt) „erőfeszítéseket” kell tennünk. (Például a megszokottnál jobban, illetve fókuszáltabban figyelni.)

Forrás: Pixabay

Különböző formák és színek

Keress és fényképezz le…

  • …valami kereket!
  • …valami hegyeset!
  • …valamit, ami egyenes!
  • …valami sárgát!

Ezek a feladatok abban (is) segítenek, hogy a már ismert élőlényeket és tárgyakat más szempontok szerint figyeljük meg.

Gondolkodtató feladatok

Keress és fényképezz le…

  • …valamit, ami az eső után jön létre!
  • …egy olyan állattal/állatokkal kapcsolatos jelenséget, amely a hagyományok szerint előre jelzi az időjárást!
  • …állatok jelenlétére utaló jeleket!

E feladatcsoportban egyaránt kamatoztathatják a résztvevők korábbi tapasztalataikat és ismereteiket.

Szubjektív szempontok

Keress és fényképezz le…

  • …valami gyönyörűt!
  • …valamit, amiről azt gondolod, hogy hasonlít rád!
  • … valamit, ahol jó pihenni!

Itt elsősorban a vélemények, élmények, emlékek, benyomások, érzések játszanak főszerepet.

Forrás: Pixabay

Vicces és elgondolkodtató feladatok 

Keress és fényképezz le…

  • …valamit, aminek nincs szerepe a természetben!
  • …valamit, ami fontos a természetben!
  • …valamit, amibe bele van harapva! (De ne te harapj bele!)

Az első két pontot illetően elsősorban abban rejlik a beugratás, hogy azokon a dolgokon kívül, amit emberek találtak ki és helyeztek el, mindennek megvan a maga szerepe a természetben. (Természetesen ez utóbbiak sem feltétlenül haszontalanok!) A feladatok elgondolkodtató jellegük mellett a szórakozást, nevetgélést is elősegíthetik.

Forrás: http://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/1341/1096

Előző cikkFelhívás a Tempus Közalapítvány Digitális Módszertárában való megjelenésre – 2021
Következő cikkA 7+1 hasznos bemutatósablon pedagógusoknak