Kezdőlap heti kitekintő

    Digitális Pedagógusok díjnyertes projektjei 2.

    A 9 éve útjára indított Digitális Módszertár arra hivatott, hogy az IKT eszközöket és digitális pedagógiai módszereket kreatív és innovatív módon alkalmazó tanárok ötlettára legyen. A felhívásra jelentkező, kiemelkedő ötletek feltöltőinek munkáját Digitális Pedagógus Díjjal ismeritek el, mai írásunkban további díjazott projektek mutatkoznak be.

    Dénesné Szak Andrea
    (Kaposmérő Hunyadi János Általános Iskola) – Points of view – A látszat néha csal!

    Június első hete. Minden tanár és diák már a nyári szünet kezdetéig visszalévő napokat számolja. Talán ez a legnehezebb időszak mindenkinek, amikor már fogytán az energia, a lelkesedés és a motiváció. Mit is tehet ilyenkor egy tanár? Hát azon „agyal”, mivel is lehetne még hasznosan eltölteni az utolsó órákat, és némi kis „útravalót” adni a diákjai képzeletbeli tarisznyájába. Némi ötletelés után született meg egy 3:1-ben foglalkozás terve még tavaly júniusban. 1. Szerettem volna a kedvenc animációs videóm köré egy kreatív foglalkozást tervezni. 2. A diákokat még a szünidő előtt FLOW-ba hozni egy újszerű kihívással. 3. Kipróbálni, hogy működik a „zsebóra” módszere, azaz csupán egy zsebben elférő mobillal munkálkodni.

    „A látszat néha csal” – alcím arra utal, hogy sokszor abba a hibába esünk, hogy egy-egy helyzetet vagy személyt, felületesen és elhamarkodottan ítélünk meg. Gyakori hiba ez. Felnőttel, gyerekkel egyaránt megesik. Gondoltam így új suli váltás idején a végzősöknek, vagy éppen egy nyári tábor előtt jól jöhet némi felismerés e témában.

    Miről is szól ez a 2 órát átölelő foglalkozás? Egy páros felfedező kalandról, amelynek ötletét a „Snack attack” című animációs kisfilm adta. A tanulópárok egy „GPS” (csekklista) segítségével járnak be közösen egy tanulási útvonalat egy képzeletbeli utazás során, amelynek a különböző állomásain mini kihívásfeladatokat kell megoldaniuk közösen. Egy csekklista segíti őket a „helyes úton „maradni. A foglalkozásokat egy ráhangoló és összegző szakasz foglalja keretbe. A diákok a feladatokat egy közös PADLET falon érik el, és oda is tudják feltölteni a munkáikat és a kommentjeiket egyaránt. 

    A teremben „offline” egy TÉMAFAL-on jelennek meg a fókusztémák: az idős hölgy, a pánk fiú és a kettejük találkozása képekben.

    A foglalkozások egyik célja a diákokat a tanév végén egy közös, kreatív, elgondolkodtatós kalandra hívni, ahol lehetőségük van az eddig tanult készségeik gyakorlására: pl. kreatív szövegalkotás, címmeditáció, a testbeszéd értelmezése, szó- és szólásmagyarázatok keresése, hangoskép készítése, kreatív szövegértés, szereplők jellemzése … stb. Másrészt egy nagyon fontos szociális problémát is érintünk: az előítéleteket, az egymással való helyes bánásmódot.

    I. Készülődés a közös utazásra

    A foglalkozás bevezető szakaszában egy mini kerettörténettel invitálom a diákokat egy közös utazásra . Mindenki kap maga mellé egy útitársat is. Az „utazás” megkezdése előtt egy GOOGLE FORMS kérdőívet kell kitöltenie mindenkinek, majd egy animációs film angol nyelvű címét kell megfejtenie a pároknak: „Snack Attack” A diákok feladata a közös címmeditáció lesz, ötleteiket a menti.com oldalon gyűjtjük össze.

    II. Útiterv 1: Snack Attack

    A párok közösen megnézik az „Snack Attack” című animációs filmet a mobiljukon: gesztusokat, hangokat és a mimikát tanulmányozva. Az első benyomásaikat kommentként közzé teszik a PADLETEN.

    III. Utasok(k): Az idős hölgy
    A foglalkozás 2. felében az egyik főszereplővel ismerkednek meg a diákok közelebbről. Egy facebook posztot kell írniuk a család nevében az eltűnt idős hölgy pontos ismertetőjeleit megadva.

    IV. Útiterv 2: Snack Attack
    A nyomozás tovább folytatódik, így minden szemtanú vallomása nagyon fontos lesz számukra. Egy 13 kérdésből álló kvízben kell felidézni minden apró, jól megfigyelt részletet.
    Néhány szemtanú vallomása sajnos hiányos volt. A párok feladata a hiányzó információkkal kiegészíteni a vallomásokat, hogy minél teljesebb körű legyen a nyomozás.

    V. Utasok(k): A fiú

    Most a történet másik szereplője, az első ránézésre kissé fura kinézetű fiú kerül a középpontba, aki történet során egyszer sem szólal meg. A diákok feladata lesz elképzelni, hogy mit mondana a fiatalember, ha illően bemutatkozna az idős hölgynek, majd a Facebook adatlapján kell megadniuk néhány adatot róla.

    VI. Kreatív kihívások

    A foglalkozás utolsó feladataiban a célom volt a diákok fantáziájának a megmozgatása, a közös tervezés és alkotás örömének megélése. A felkínált feladatok:

    1.5 kockás képregény készítése. 2. Az idős hölgy veszekedős jelenetének kihangosítása. 3. Valamelyik szereplő gyurmafigurájának elkészítése. 4. A fiú barátjával való csetelésének szövege. 5. Az idős hölgy történet alatti viselkedésének ábrázolása egy HANGULATMÉRCÉN.

    VII. Úti cél
    A foglalkozás végén visszakanyarodtunk kicsit az első feladathoz: mind a 2 szereplő szemszögéből kellett egy-egy találó címet megfogalmazni és kommentben megírni a PADLET-re. Ebből készült egy szófelhő is.

    VIII. KONTROLL
    A pároknak lehetőségük van átnézni az „ÚTITERV”-et, hogy minden állomást teljesítettek-e. Magáról a történetről a menti.com alkalmazás segítésével adnak egy visszajelzést: Mit üzen számukra ez a történet? Az Ön- és Társértékelő lapon röviden reflektálnak a párok a saját és a társuk munkájára. A Témafalon található kulcsképek alapján áttekintjük a feladatokat és megismerjük egy-egy pár munkáját. Egy menti.com-os hangulatjelentéssel zárjuk le a foglalkozást.
    Búcsúzásként a párok kaptak 1 darab kekszet, amit meg kellett osztaniuk egymással. Ezzel a gesztussal indítottam őket útnak a nyári szünetre.

    Fükő Judit (Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola Hunyadi Mátyás Tagiskolája) – Médiaműveltség iskolai keretek közt

    A Médiaműveltség iskolai keretek közt (Media Literacy in School Frameworks) című projekt az eTwinning program keretében valósult meg, Umut Sencan török kollégával alapítottuk meg nemzetközi projektként.

    A projekt általános célja: olyan diákok képzése, akik ismerik és alkalmazzák korunk változó médiaműveltségi készségeit, felszerelni őket új médiaműveltségi stratégiákkal, módszerekkel és technikákkal. A kritikus gondolkodási készségek, valamint az elemzési és értékelési készségek fejlesztése, amelyek ahhoz szükségesek, hogy tanulóink pontos és megbízható információforrásokhoz jussanak. Az internetbiztonság erősítése és az internetes zaklatás elkerülése. Az iskola tantervében a digitális oktatás egyre szélesebb körű alkalmazása okán egyre fontosabb a médiaműveltség, az internetbiztonság témájával foglalkoznunk. A projekt alatt a tanulók életkorukhoz igazodóan a médiaműveltség alapjaival ismerkedhetnek meg, a 4. évfolyam tantárgyi ismeretanyagára épített digitális platformokon, interaktív tanórákon. Egész tanéven át tartó, hosszútávú projekt.

    A projekt lépései:

    • Brainstorming – Előzetes ismeretek feltérképezése interaktív szófelhő segítségével
    • Logó, brossúra tervezéseEsztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség fejlesztése, az ismeretek vizuális megjelenítése
    • Partneriskola bemutatása videóvalInternetes böngésző használata, videó készítése
    • Képregénymagazin szerkesztése – Internetbiztonság témakörében
    • Fotómanipuláció – Kritikai gondolkodás fejlesztése
    • Álhírek írása, ”Fake News” újság szerkesztése – Kritikai gondolkodás fejlesztése
    • Mémek készítése – Médiakritika megfogal mazása ironikus formában.
    • e-könyv létrehozása – A médiaeszközökkel kapcsolatos kutatómunka, az ismeretek rendszerezése
    • Akrosztikus vers írása közösen – Média témakörében
    • Plakátkészítés – Internetbiztonság, cyberbullying témakörében
    • Média-repülőgépPozitívumok gyűjtése a médiával kapcsolatban
    • InterjúkészítésÉrtékelés, a projekt lezárása

    A projekt fontos témát dolgoz fel, és fontos képességeket fejleszt a tanulókban. Jól illeszkedik mind a 21. századi kihívásokhoz mind pedig a gyerekek sajátosságaihoz.

    Hománé Móra Éva, Hunyadi-Buzás Éva (Egri Kemény Ferenc Sportiskolai Általános Iskola) – „Kalandozásaink a legnagyobb magyarral” – reformkor-projekt az általános iskola 7. osztályában

    Kettősünk hosszú évek óta remekül együttműködik, szakjaink: a történelem, magyar, ének-zene is jól kiegészítik egymást (ezekhez a gyakorlatban még az osztályfőnöki óra és az etika is hozzáadódik). Fontosnak tartjuk a tantárgyi határok fellazítását, hiszen a gyerekek szétszabdaltan, az egyes tantárgyakba szorítva szerzik ismereteiket, ezeket nehéz szintézisbe hozni. Igyekszünk valamiféle teljesség-élményt biztosítani; célunk, hogy empirikusan is megéljék az adott kor életérzését. Figyelünk diákjaink eltérő irányultságaira, képességeire; a feladatok tervezése differenciáltan történik, ezekből azután kedvükre választhatnak. A kidolgozásra 3-4 hét áll a tanulók rendelkezésére.

    A tantárgyi órákon elsajátított tananyagnál jóval többet: élményeket kínált ez a tevékenységsor. A munka párhuzamosan, két síkon folyt: a tanórákon hagyományos módon dolgoztuk fel az ismereteket, a választott feladatokat tanórán kívül dolgozták ki. A feladatokat kerettörténetbe ágyazva kapták a tanulók, ez is segített azonosulni a reformkor emberének életérzésével, és szerteágazó témáknak és tevékenységeknek adott lehetőséget. Hangsúlyt kaptak a helytörténeti vonatkozások is. Igyekeztünk a legváltozatosabb digitális megvalósításoknak utat engedni, így korabeli panaszokat, hírcsokrot, rémséges erdőhangokat, rap-felvételeket hallottunk, webshopot és reklámblokkot láttunk, reformkori életképeket fotóztunk (és vámpírok bálját is!). Volt, aki interaktív képet készített, mások ppt-t, digitális könyvet. Egy interaktív múzeum is épült Minecraftban, sőt omnibusz-, ekhós szekér- és gázlámpa-makettek készültek tetszőleges anyagból és technikával. Akadnak, akik a papír alapú megoldásokat részesítik előnyben, ők hagyományos öltöztetőbabát, Anna-báli meghívót és táncrendet, tetoválásmintákat, rémromantikus festményeket alkottak; bulvárlapot szerkesztettek Petőfi és Júlia szerelmének történetéről, graffitiket rajzoltak. Megtanulták és a projektzárón eltáncolták a palotás koreográfiáját.

    A megvalósítás során a folyamatos konzultáció, a  végén pedig a többszintű értékelés segítette a tanulók reális önértékelésének fejlődését.

    Horváthné Gy. Szabina (Soproni SzC Handler Nándor Technikum) – Egy hajóban – pedagógusnapi műsor megvalósítása projektszemlélettel

    Úgy tapasztalom, hogy a pedagógusok többsége egyre elfogadóbb a korszerű oktatási módszerek tanórai alkalmazását illetőleg: nemcsak értik, hanem igyekeznek megélni is a facilitátor szerepét, nemcsak hallják a projektoktatás előnyeit, hanem törekednek rá, hogy ki is használják azokat. Ugyanakkor tapasztalom azt is, hogy ezek az innovatív megközelítések egyelőre a tanterem falain belül maradnak, és nem merészkedik ki velük a tanár az aulába, a díszterembe, az iskola udvarára vagy tornatermébe – azaz oda, ahol teret kapnak az iskolai műsorok, megemlékezések. Ezért döntöttem úgy, hogy a Digitális Módszertár 2022. évi felhívására tanórán kívüli tevékenységgel jelentkezem.

    Az Egy hajóban – pedagógusnapi műsor megvalósítása projektszemlélettel című módszertani ötlet a 10. évfolyamos diákjaim közreműködésének eredménye. 2022 februárjában osztályfőnökként, közösségformáló szándékkal vállaltam el a júniusi műsor szervezését – hiszen minden közös munka, minden projekt erősíti az abban részt vevők kapcsolatait, ráadásul a valós élethez kapcsolódó képességeik fejlesztésére is remek alkalmat biztosítanak a tantárgyfüggetlen kihívások. A műsorra projekttermékként gondoltunk, összeállítása során a diákok meglátásai, ötletei kerültek előtérbe. Hiszem ugyanis, hogy mindaddig, amíg egy megemlékezés kapcsán a pedagógus adja a diákok kezébe a teljes és végleges forgatókönyvet, ő határozza meg, mit mondjanak, hogyan mozogjanak, a felkészülés időszaka feszültségtől terhesebb, az előadás pedig kényszeredettebb lesz. Ha viszont hagyjuk, hogy a diákok formálják a műsort, szívesebben vesznek részt benne, őszintébb mosollyal állnak a színpadon; s nem mellesleg szervezési, szociális, anyanyelvi kompetenciáik fejlődnek, vitakultúrájuk csiszolódik, önbizalmuk növekszik.

    Végeredményben a pedagógusnapi műsor alapeszméje az lett, hogy mémeken keresztül bizonyosodik meg tanár és diák arról, hogy ők valójában teljesen egyformán gondolkodnak az iskoláról – egy hajóban eveznek. Az előadás párbeszédes részekből és énekből áll – ahol a dalszöveget is a diákok formálták. Mindenhez interaktív prezentáció és videó is készült. Az iskola tanárainak szánt ajándék pedig megmozgatta az egész intézményt: személyre szóló üzeneteket kaptak a tanárok. Az online üzenetküldő felületen összegyűlt kedves szavak és emlékezetes pillanatok pedig egyedi QR-kódok formájában jutottak a pedagógusok kezébe – így nemcsak a diákok, hanem a tanárok digitális kompetenciájának fejlesztéséről is gondoskodtunk.

    Fotó: Tempus Közalapítvány

    Környeiné Hermann Ágnes
    (Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye) Tojásból lesz a csoda?

    A projektet 2022 tavaszán valósítottuk meg az elsős osztályommal a Digitális Témahét keretein belül, ahol elnyertük a témahét különdíját is.

    Projekt életre hívása:

    Első osztályos osztályfőnökként fő célomnak tartom, hogy egy jól működő, egymást támogató osztályközösséget próbáljak kialakítani, ahol a közös élmények által megismerik egymás rejtett képességeit és megértő, segítő szándékkal fordulnak egymáshoz, még akkor is, ha már más felsőbb osztályokba lépnek. Ezért hívtam segítségül a projektpedagógiát, melynek révén olyan kompetenciájukat is megmutathatják a gyerekek, amelyek az oktatás folyamán kevésbe látszanak vagy teljesen rejtve maradnak. Mindezek mellett az ötletet segítette az is, hogy a minden gyerek nagyon várta a húsvétot, szívesen beszélgettek róla, már januárban húsvéti locsolóverseket mondogattak.

    Projekt célja:

    Különböző képességgel rendelkező gyerekeknél elsősorban a beszédfejlesztés volt a cél, melyet kooperatív technikákkal és véleménynyilvánítással segítettünk. 

    További célként tűztem ki:

    • Szövegfeldolgozáshoz, vélemény alkotáshoz kezdje el megismerni és használni a digitális eszközt. 
    • Csoportos tevékenységek során szociális kompetenciájuk fejlődjön, meghatározott társas szabályok betartásával. 
    • Mozgósítsa tanult vagy meglevő ismereteit, következtetéseket tudjon megfogalmazni korosztályának megfelelően. 
    • Információkat segítséggel keressen online és offline. 
    • Továbbélő értékek, kultúra közvetítése. 
    • Hazaszeretet, hazai táj fogalma. 
    • Kreatív alkotás digitális eszközzel, tanári segítséggel. 
    • Algoritmikus gondolkodás megalapozása, fejlesztése Bee-bot használatával.

    Projekt bemutatása:

    Az projekt során a gyerekek nyomozást folytattak a húsvét témakörben. Nemcsak a húsvét hagyományos történetével ismerkedtek meg, hanem szerettem volna, ha holisztikusan szemlélik a világot. Így különböző tantárgyakhoz kapcsolódóan tudtak nyomozni: tavaszi virágok, tojásból kikelő állatok, természetvédelmi park, régi képeslapok és bélyegek, tojás különlegességek, tojás motívumok, nemzeti hagyományok, valamint hagyományos és mai húsvéti ételek után is. Mindeközben elsajátítottak különböző online és offline technikákat, melyeket beépíthetnek a további tanulási folyamataikba és olyan ismeretanyagra tettek szert, melyet a hagyományos oktatás során nem tudtunk volna megvalósítani.  Egymást sokkal jobban megismerték a gyerekek a közös munka során. 

    Fotó: Környeiné Hermann Ágnes

    A Projekt során számos élményszerű tevékenykedtetés valósult meg és nagyon sok produktum készült el. Néhányat sorolnék fel: nyomozói igazolvány, E-book locsolóversekből, szabaduló szoba, kisfilm a tavaszi virágokról, kvízek a nyomozási adatokból, PPT – A Hortobágyon tojásból kikelő állatokról, virtuális kiállítás a saját készítésű levelező lapokból, Bee-bot programozás tojások keresésével, online szakácskönyv.

     


    A cikkeket szerkesztette és tördelte Tóth Éva főszerkesztő. Köszönjük a díjazott kollégák segítségét és gratulálunk a munkájukhoz!

    Előző cikkMInterjúk: „algoritmikus gondolkodás, együttműködés és a jól végzett munka öröme”
    Következő cikkA MI adventi kalendáriumunk – 2022