Kezdőlap jó példák

Digitális példamutatás – avagy milyen összefüggés fedezhető fel a szülők és a gyerekek szokásai között

A Kaspersky megbízásából készült új globális felmérés a családon belüli egészséges digitális szokások szerepét, valamint a szülők viselkedésének a gyerekekre gyakorolt hatását, illetve a gyerekek viselkedésének szülőkre gyakorolt hatását vizsgálja.

A Kaspersky új tanulmánya közvetlen összefüggést mutatott ki a szülők és a gyerekeik által a készülékek előtt töltött idő mennyisége között. A felnőttek 82%-a és a kicsik 70%-a naponta legalább három órát tölt a különféle kütyük előtt. Az adatok azt mutatják, hogy a gyerekek hajlamosak nagyjából ugyanannyi időt tölteni a készülékhasználattal, mint a szüleik.

A gyerekek mindig megfigyelik és lemásolják a szüleik cselekedeteit, és nincs ez másképp a digitális szokások esetén sem. Ha a gyerekek azt látják, hogy a szüleik folyton a készülékeiket használják, akkor ezt a magatartást tekintik majd a normának, és sok időt töltenek az online térben. Bár nem mindig könnyű példaképnek lenni, a szülőknek tisztában kell lenniük azzal, hogyan hatnak a cselekedeteik a gyerekek viselkedésére, és meg kell próbálniuk jó példát mutatni a képernyő előtt töltött időre vonatkozó szabályok terén.

A tanulmány eredményei összefüggést mutatnak aközött, hogy mennyi időt töltenek a szülők, és mennyi időt töltenek a gyerekeik a képernyő előtt. Mind a gyerekek, mind a felnőttek nagy része 48%-a – ugyanannyi ideig használja a készülékeit napi 3,5 órát. A szülők többsége továbbá meg van győződve arról, hogy mind ők (62%), mind a gyerekeik (58%) megfelelő mennyiségű időt töltenek az online térben.

Mindezek mellett az eredményekből az derül ki, hogy a gyerekek a szüleik készülékhasználatához igazítják a saját készülékhasználati szokásaikat. Ha például a szülők 80%-a napi 2 óránál kevesebb időt tölt a készülékek előtt, akkor a gyerekeik is így tesznek. Ugyanakkor, ha szülők napi több mint 2 órát használják a kütyüjeiket, a gyerekek is nagy valószínűséggel hajlamosak ugyanígy tenni, és csak az esetek 19%-ában fordult elő, hogy a fenti példát látó gyerekek napi 2 óránál kevesebbet töltöttek a készülékek előtt. 

A jelentés eredményei szerint azok a gyerekek, akiknek a szülei rendszeresen használják a készülékeiket, több időt töltenek a képernyő előtt, különféle digitális szokásokat követve. Azok a gyerekek például, akiknek a szülei gyakran használnak kütyüket, 39 perccel többet töltenek az online térben étkezés közben. Mindeközben a beszélgetés közbeni SMS-ezés átlagosan további 41 perccel növeli a gyerekek képernyő előtt töltött idejét, a családi fotók közösségi oldalakon való megosztása pedig napi 31 perccel növeli ezt az időt, és ezek az időmennyiségek összeadódnak.

„Amint az adatokból látható, minél több időt töltenek a szülők a készülékeik előtt, annál több időt töltenek a gyerekek is a sajátjaik előtt. A szülők jobb egyensúlyt szeretnének kialakítani a gyerekek képernyő előtt töltött ideje és az egyéb tevékenységekre fordított idő között, és a legnagyobb kihívást az jelenti számukra, hogy miként érhetnék ezt el. Manapság sok olyan eszköz áll rendelkezésre, amelynek segítségével a szülők növelhetik a gyerekeik digitális jóllétét, és biztosíthatják, hogy a képernyő előtt töltött idő biztonságos és kiegyensúlyozott legyen. A példamutatás is remek módszer erre” – mondta el Marina Titova, a Kaspersky fogyasztói termékek marketingjéért felelős részlegének alelnöke.

„A gyerekek sokkal többet profitálnak a való világban zajló valós interakciókból, mint a digitális információk fogyasztásából. A tizenkét évnél fiatalabb gyerekek például még nagyon messze vannak attól, hogy az elvonatkoztatási képességük fejlettségi szintje egy felnőttéhez hasonló legyen. Előbb meg kell tanulniuk érzékelni, hallani, látni, érezni és megízlelni a világot.

A szülők és a családok digitális médiahasználata a mi praxisunkban is kiemelt téma. Sok szülő meg van győződve arról, hogy elegendő világos szabályokat felállítani a gyerekek médiahasználatát illetően, és szabályozni, hogy milyen típusú tartalmakhoz férhessenek hozzá. Ám a hatékony büntetések kiagyalása helyett a szülőknek előbb a saját médiafogyasztásukat kellene csökkenteniük” – fejtette ki Birgitt Hölzel és Stefan Ruzas, a müncheni Liebling + Schatz párkapcsolati tanácsadó praxis két terapeutája.

A teljes jelentés ezen a linken érhető el.

A következőket teheti, ha segíteni szeretne a gyerekeinek, és biztosítani kívánja, hogy biztonságosan használják a készülékeiket: 

  • Fordítson több időt arra, hogy megbeszélje a gyerekekkel az online biztonsági intézkedéseket. Próbáljon meg odafigyelni a saját digitális szokásaira is – például szokta használni az okostelefonját evés vagy beszélgetés közben? Figyelje meg, hogy a mintát követve a gyerekek is ugyanúgy tesznek-e, mint Ön, vagy másképp reagálnak-e, ha elteszi a telefonját.  
  • Vegye fontolóra a szülői felügyeleti alkalmazások letöltését, és beszélje meg ezt a kérdést a gyerekkel is: magyarázza el neki, hogy miként működnek ezek az alkalmazások, és miért szükségek ahhoz, hogy a gyermek biztonságban legyen az online térben. 
  • Kérje meg a gyermekét, hogy semmilyen adatvédelmi beállítást ne fogadjon el egyedül, hanem mindig kérjen hozzá szülői segítséget. Emellett a szülőknek is rá kell szokniuk az adatvédelmi megállapodások elolvasására.

A felmérésről

2021 szeptemberében a Kaspersky azzal bízta meg a Sapio ügynökséget, hogy 11 000 résztvevő bevonásával készítsen online felmérést a családon belüli egészséges digitális szokások szerepéről, valamint a nevelési szokások gyerekekre gyakorolt hatásáról, illetve a gyerekek viselkedésének szülőkre gyakorolt hatásáról. A felmérésben olyan felnőttek vettek részt, akik 7–12 év közötti gyerekeikkel „teljes időben” egy háztartásban élnek. A mintanagyság a következőképpen alakult: országonként 1000 válaszadó az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, valamint országonként 500 válaszadó az Egyesült Államokban, Törökországban, Egyiptomban, Brazíliában, Kolumbiában, Oroszországban, Dél-Afrikában, Malajziában, Szingapúrban, az Egyesült Arab Emírségekben, Szaúd-Arábiában, Nigériában, Peruban, Chilében, Argentínában és Mexikóban.

A Kasperskyről

A Kaspersky egy 1997-ben alapított globális kiberbiztonsági vállalat. A Kaspersky internetes fenyegetésekkel kapcsolatos tudását és biztonsági szakértelmét folyamatosan innovatív biztonsági megoldások és szolgáltatások fejlesztésére használja, hogy védelmet kínáljon vállalkozások, a kritikus infrastruktúra, a kormányok és a fogyasztók számára világszerte. A vállalat széleskörű biztonsági portfóliójába vezető végpont védelmi és számos speciális biztonsági megoldás és szolgáltatás tartozik, az összetett és fejlődő digitális veszélyekkel elleni küzdelem érdekében. Több mint 400 millió felhasználót védenek a Kaspersky technológiái, valamint 270.000 vállalati ügyfélnek segítenek megóvni azt, ami a legfontosabb számukra. További információ: www.kaspersky.com

Előző cikkAggodalomdoboz
Következő cikkPilinszky labdarúgásról és holdra szállásról