Kezdőlap heti kitekintő

    Változások az országos köznevelési mérési rendszerben

    A hazai pedagógiai mérési rendszer jelentős változások előtt áll, az előkészítő fejlesztések az Oktatási Hivatal egyik projektjében immár több éve zajlanak, és mára fontos állomáshoz érkeztek.

    A változás legjelentősebb mérföldköve a mérési rendszer digitális alapokra helyezése. Az első pilot- és próbaméréseket – a digitális feladatok, a mérési koncepció és a mérési szoftver többéves fejlesztését követően – 2020 őszén végezték három mérési területen. Folytatásuk a 2021/22-es tanév első félévében várható – ugyanekkor más területeken is megkezdődnek a digitális próbamérések.

    A meglévő mérések (Országos kompetenciamérés és idegen nyelvi mérés) elektronikus alapokra helyezése és továbbfejlesztése mellett a természettudományos műveltség digitális mérésének előkészítése is lezárul a projektben, így az Országos kompetenciamérés (OKM) 2022 tavaszán ezzel az új területtel egészül ki. Ugyanekkor lesz az OKM első digitális főmérése, tehát míg 2021-ben még a „hagyományos módon”, tesztfüzetekben oldották meg, 2022-ben már számítógépen töltik ki a tanulók a kompetenciamérő feladatsorokat.

    A szakemberek egy új digitális terület, a tudatos médiamagatartás mérését is elkezdték kifejleszteni. Az első próbamérések még nem zárultak le, de elkészült a mérés tartalmi-módszertani koncepciója. Szintén tartalmi innovációt jelentenek a kevert műveltségi feladatsorok, amelyek új típusú szemlélettel egy feladatsoron belül tartalmaznak szövegértés-, matematika- és természettudomány-feladatokat. Ez a kísérleti terület eddig elsősorban az elektronikus mérés és a digitális feladatformák fejlesztésére és tesztelésére szolgált, a feladatok kipróbálása még nem zárult le.

    A legfontosabb változásokat 2021 második félévében egy négy kötetből álló kiadványsorozat mutatta be. A sorozat első kötete az Országos kompetenciamérés matematika és szövegértés területének digitális tartalmi kereteit tartalmazta. Ezt követték az idegen nyelvi mérés megújult tartalmi keretét, valamint a természettudomány és a tudatos médiamagatartás mérési területek fejlesztési folyamatát és eredményeit bemutató kiadványok. A kötetek megjelenését az idegen nyelvi mérés, a természettudomány, illetve a tudatos médiamagatartás területen a pedagógusoknak szervezett szakmai workshopok kísérték, amelyek lehetőséget nyújtanak a mérési szakembereknek az újdonságok részletes bemutatására és szakmai visszajelzések gyűjtésére is.

    A kiadványok és a workshopok révén megismerhető a digitalizálás kontextusa, pedagógiai és adminisztratív előnyei és kihívásai, a mérési szoftver jellemzői, valamint azok a pedagógia innovációk is, amelyeket a meglévő mérési területek digitális kibővítése, valamint az új mérési területek és módszerek jelentenek. A kiadványok 2021 őszétől elérhetők az Oktatási Hivatal honlapján. 

    A fejlesztés az Oktatási Hivatal EFOP-3.2.15-VEKOP-17-2017-00001 kódszámú „A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” elnevezésű kiemelt európai uniós projektben valósul meg. 

    Előző cikkVárlak, Mikulás!
    Következő cikkDigitális fejlesztések a köznevelési mérési rendszerben