Kezdőlap heti kitekintő

    12 szuper interaktív módszer pár- és csoportmunkára

    Kevin Yee online megtalálható összeállításában közel 300 interaktivitásra ösztönző ötletet oszt meg tematikusan csoportosítva őket. Mi ma ebből válogattuk ki a 12 kedvenc ötletünket pár- és csoportmunkára, melyek bármelyik tanórán használhatóak. Hogyan ösztönözhetünk csoportmunka esetén minden tagot aktív részvételre? Hogyan vihetnek be a csapatok egy kreatív csavart az előadásukba? Még több hasonló gondolat a cikkben.

    Pármunka

    • Rés a pajzson- azaz a történetben: a pár egyik tagja elmond egy történetet, amely összefoglalja például eddig a fejezetben tanultakat, de döntő fontosságú információkat (például a dátumokat, amelyeknek meg kellett volna tanulniuk) kihagy. A partner figyel, és a dátumokat csendben feljegyzi a papírra, ahogy a történetet halad, majd ellenőrzik, jól egészítette-e ki a történetet.
    • Optimista/Pesszimista – A tanulók párban ellentétes érzelmi oldalakra állnak a beszélgetés során. Ez a technika problémamegoldásban is alkalmazható
    • Egyet adok, egyet kapok – A tanulók félbehajtanak egy papírlapot, és az egyik oldalár azt írják, hogy „Adj egyet”, a másikra pedig a „Kapj egyet”-t. Az „Adj egyet” oldalra 4 olyan dolgot írnak, ami a napi tananyagból megmaradt számukra. Álljanak fel, és keressenek társat. Minden diák megoszt egy ötletet az „Adj egyet” oldaláról, és felír egy neki tetsző ötletet, amit a másiktól hall a „kapj egyet” oldalra. Keressenek új partnert, amíg be nem telik a „Kapj egyet” oldal az új ötletekből!
    • Az én karácsonyi ajándékom – A tanulók gondolatban kiválasztják az egyik közelmúltbeli karácsonyi ajándékukat, amely az órán elhangzotthoz köthető, és el kell mondaniuk partnerüknek, hogyan kapcsolódik ez az ajándék az óra anyagához. Az nyer, akinél szorosabb az ajándék és a tananyag a kapcsolata.
    • Emberi szókártyák – A diákok felváltva mondogatják azokat a kifejezéseket, amelyeket memorizálni kell, és a választ pl magyar nyelven vagy a magyarázatot a partnerüknek kell megmondani.
    • Kitalált párbeszédek – A tanulók valódi idézeteket raknak össze elsődleges forrásokból, illtalálnak ki olyanokat, amelyek illeszkednek a beszélőhöz és a kontextushoz.
    Kép: Pixabay

    Csoportmunka

    • Szakértői mozaik: remekül használhatjuk a szakértői mozaik ötletét is: „A, B, C, D jeleket kapnak a csoporttagok. Az új ismeretet tartalmazó szöveget négy részre osztjuk. A csoport minden tagja más szövegrészt kap. Egyénileg elolvassák, tanulmányozzák a szöveget. Majd az azonos betűjelűek összeülnek, megbeszélik a tananyagot, közös vázlatot készítenek. Ezután mindenki visszamegy a csoportjába, és megtanítja a saját feldolgozott anyagát.” (fejlesztok.hu)
    • Körhinta-ötletbörze: A csoportban mindenki leír egy problémafelvetést, majd átadja azt a tőle balján ülő társának. Az ráír egy lehetséges választ vagy ötletet. Jelre az összes papír ismét balra kerül tovább, amíg körbe nem érnek eredeti tulajdonosukhoz.
    • Rejtélyes számok: – A csoport minden tanulója kap egy egyedi számot (például 1-5), de a tanár csak a beszélgetés UTÁN mondja el, hogy melyik számmal rendelkező személy fog beszámolót tartani az egész osztály számára. Ez mindenkit meggyőz teljes mértékben részt venni.
    • Piros oldal, zöld oldal: Minden csoportnak kap egy-egy lapot, melynek egyik oldala piros, a másik zöld. Munka közben az asztalon hagyják a lapot zöld oldalával felfelé, amíg nincs kérdésük vagy szükségük van az oktatóra, ekkor átfordítják pirosra. Az oktató így azonnal láthatja, mely csoportok kérnek segítséget.
    • Kreatív csavar a történetben: Különböző témájú csoportos előadások témájának kiadásakor mindegyik csoport egy véletlenszerű „csavart” is kap vagy esetleg saját maga talál ki (pl. néhány sort verseljen el, az előadás egy részét karaoké formájában adják elő)
    • Megfilmesítve – Csoportokban a tanulók olyan filmeket keresnek és vitatnak meg, amelyekben megjelent egy fogalom vagy esemény, amelyről az órán tanultak, megpróbálnák legalább egy dolgot kiemelni, amit a film készítőit jól csináltak, és egy dolgot, amiben tévedtek.

    A cikket összeállította Tóth Éva főszerkesztő.

    Forrás:

    Előző cikkPilinszky-mustra a Dózsában
    Következő cikkTérbeli tájékozódás és algoritmikus gondolkodás fejlesztése padlórobottal