Kezdőlap hírmozaik

    Akítv osztálytermek- klímaváltozás a projektalapú oktatásban

    Tanuljunk a klímaváltozásról az eTwinning programmal! Mai cikkünk a hasonló címet viselő kiadvány segítségével jár utána hogyan lehet hazai és nemzetközi projektek keretein belül különböző korosztályokkal foglalkozni a klímaváltozás témájával. Ne feledjük, hamarosan jönnek a témahetek, kezdjük el a jó gyakorlatok gyűjtését már ma!

    „A zöld átállás előmozdításának egyik fontos eleme a környezetvédelmi szempontból fenntartható fejlődés beépítése az oktatásba. Az iskoláknak és az iskolákban tanító pedagógusoknak segíteniük kell a tanulókat abban, hogy felismerjék az előttük álló kihívásokat, és képesek legyenek tenni a változásért. Ezt úgy tudják a legkönnyebben elérni, ha interdiszciplináris és részvételi módszereket is alkalmaznak a tanítás során.” – mondja Marija Gabriel Innovációért, kutatásért, kultúráért, oktatásért és ifjúságért felelős biztos. Az eTwinning program 2020-as, klímaváltozással foglalkozó könyvében kiváló projektek és tevékenységek kaptak helyet. Az óvodáktól a szakiskolákig minden intézmény pedagógusai kedvükre csemegézhetnek a válogatásból. Olyan projektek kerültek bele a kiadványba, amelyek segítettek a résztvevőknek jobban megérteni, hogy mi az a klímaváltozás, és hogy mit tehetünk mi mindannyian, hogy szembe szálljunk vele.

    A gyerekek felkészítése a klímaváltozás elleni küzdelemre az oktatással

    „Valós a probléma, és már javában zajlanak a változások. Bizonyított, hogy az emberi tevékenység okozta klímaváltozás növeli az áradások, a szélsőségesen csapadékos időszakok, a hőhullámok és a tűzvészek kockázatát, ezek pedig az emberiségre, az állatokra és általában a környezetre nézve is komoly következményekkel járnak. Nem tűnik rózsásnak a jövő. Ha nem teszünk semmit, még súlyosabbak lesznek a problémák. Az a jó hír viszont, hogy nem vagyunk egyedül. Vannak olyan emberek, közösségek, városok, üzleti vállalkozások, iskolák, vallási csoportok és más szervezetek, amelyek a tettek mezejére léptek. Úgy küzdünk, mintha az életünk múlna rajta, mert ez is az igazság.

    1. Fogjunk össze a határozott klímavédelmi fellépésért!
    2. Figyeljünk oda az energiafelhasználásra, és spóroljunk vele pénzt!
    3. Megújuló energiaforrásokat használjunk!
    4. Úgy étkezzünk, hogy stabil maradjon a bolygó éghajlata! Kezdjünk el beszélgetni az éghajlatról!
    5. Oldjuk meg zöld módon a munkába járást!” NIL (16), EGYESÜLT KIRÁLYSÁG
    Kép: Pixabay

    Azzal lehet a legjobban megváltoztatni az emberiség által követett viselkedésmintákat és attitűdöket, ha már fiatal korban tudatosítjuk a gyerekekben a klímaváltozás tényét. A cselekvés felé vezető úton ugyanis a tájékozódás az első lépés. Javasolt tanulási tevékenységek:

    • Szelektív gyűjtés, újrafelhasználás, hulladékcsökkentés – A gyerekeknek a szüleik segítségével alkotniuk kell egy új tárgyat olyan alapanyagokból, amelyeket egyébként kidobtak volna. Az alkotásokból kiállítást rendeznek az intézményben, amelyre a szülőket, illetve a többi gyereket és pedagógust is meghívják.
    • Bioveteményes  – A TwinSpace felületen vagy más eszköz használatával megbeszélik, hogy a különböző országokban milyen zöldségek termeszthetők. Külön kitérnek az egyes növények igényeire (levegőminőség, víz, fény, hőmérséklet, terület). Annak is utánajárnak, hogy mely növények ültethetők együtt. Kiválasztanak néhány zöldségfélét, amely minden partnerországban termeszthető, és igény szerint mindegyik intézmény választhat ezek mellé még más fajokat is. Online kertészeti útmutatóban összegzik azokat az információkat, amelyekre az ültetéshez szükségük lesz.
    • Pozitív ökobarát szokások kialakítása: miután minden partnerországból megosztották a gondolataikat a résztvevők, a pedagógusok vegyes nemzetiségű csapatokat alakítanak ki, amelyek választanak egyet-egyet az alábbi témák közül: — Hulladék-újrahasznosítás — Energiatakarékosság — Vízfogyasztás — Élelmiszerek

    A klímaváltozás oktatásának tantervi integrációja

    • Iskolás kor előttieknek (0–6 éveseknek) – Zöld lurkó

    Zöld lurkó egy szuperhős, aki meg akarja menteni a Földet. A projektben részt vevő gyerekek által megálmodott és megrajzolt figura arra tanítja a gyerekeket, hogyan kell „zöld lurkóknak lenni”. Az a projekt célja, hogy felhívja a figyelmet bizonyos környezetvédelmi problémákra, és bemutassa, mit kell tennünk, ha meg szeretnénk védeni a Földet. A kreativitást, valamint a digitális és kommunikációs készségeket is fejleszti a projekt.

    A projekt középpontjában a fenntartható fejlődés állt, és a hulladékkezeléssel, az energiafelhasználással és a környezetbarát cselekedetekkel kapcsolatos kutatásokat foglalt magában.

    A diákok ebben a projektben országok szerinti, illetve vegyes nemzetiségű csoportokba szerveződve tanultak a bolygónkról, és arról, hogyan menthető meg a Föld a következő generációk számára. Gyakorlati módszereket vizsgáltak meg a környezet megóvására, a természeti erőforrások megőrzésére, valamint az energia- és vízfogyasztásunk észszerűsítésére, és a szemétkezelés problémájára is kerestek megoldásokat

    A projekt apropóját a Maria hurrikán szolgáltatta, amely 2017 szeptemberében hatalmas pusztítást végzett Guadeloupe-on, Franciaország egyik tengerentúli megyéjében. Mindkét iskola bemutatta, hogy a saját országukban milyen természeti kockázatokkal néznek szembe.

    A projektet villamosipari szakközépiskolában tanuló diákokkal dolgozták ki, akik vegyes nemzetiségű csapatokban egy sor különböző témán dolgoztak együtt: szélturbinák, elektromosáram-termelés, közlekedési eszközök, épületek energiafogyasztása, valamint az Európai Parlament és a Tanács irányelve az épületek energiahatékonyságáról.

    A projektek részletesebb leírását és még több tanórai tevékenységet az eTwinning ingyenes letölthető kiadványában talál itt.

    https://www.etwinning.net/downloads/2020_book_teaching_climate_change_with_eTwinning_HU.pdf

    A cikk az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Ponttal egyeztetve készült, összeállította Tóth Éva főszerkesztő.

    Forrás:

    Aktív osztálytermek –  Tanuljunk a klímaváltozásról az eTwinninggel, Central Support Service of eTwinning, 2020. Letöltés dátuma: 2022.01.10. Elérés: itt.

    Előző cikkÚjdonságok a Digitális Irodalmi Akadémián
    Következő cikkKollaboratív képességgel kapcsolatos kutatások