Kezdőlap Digitális eszközök

Víz, víz, tiszta víz, avagy az életünk a tét – interjú

Hogyan lehet egy projektben az iskola összes tanulóját és tanárát aktivizálni? A Digitális Témahéten készített nyertes munkájáról beszélgettünk ma Tuboly Ritával, a Rábapatonai Petőfi Sándor Általános Iskola tanító, némettanár, rendszerprogramozó pedagógusával.

Kedves Rita,a Rábapatonai Petőfi Sándor Általános Iskola, Víz, víz, tiszta víz, avagy az életünk a tét c. projektetekkel 3. helyezést értetek el a Köznevelési intézmények kategóriájában a Digitális Témahét pályázatán.

Tuboly Rita

Mesélnél a projekt előzményeiről? Mikor kezdtél, kezdtetek projektalapú oktatással foglalkozni?

Az első Digitális Témahét alkalmával, 7 évvel ezelőtt valósítottuk meg az első projektünket az iskolában, aminek nagy sikere volt. A gyerekeknek nagyon tetszett a digitális eszközök használata, ezért elhatároztuk, hogy minden tanévben részt veszünk a témahéten egy-egy projekttel. 

Teljesen elképesztő hogy az intézmény összes pedagógusa és tanulója részt vett a projektben. Hogyan sikerült a projektfeladatokat differenciálni az évfolyamok között? 

Mivel alsó tagozaton 1-2. évfolyamon az új NAT szerint nincsen környezetismeret tartárgy, így szerettük volna, ha a tanulók új ismereteket szereznek a vízfogyasztás témájában, ezért választottunk számukra ismeretterjesztő videót, majd interaktív játékokat. Mivel a gyerekek szeretnek gyurmázni, ezért kollégáimmal úgy gondoltuk, hogy a 6-8 éves gyermekek szívesen készítenének animációt gyurmafigurákból. A 3-4. évfolyamon az osztálytanítókkal együttműködve dolgoztuk ki a feldolgozandó témaköröket, majd kerestünk megfelelő alkalmazásokat. A felső tagozaton a szakos kollégáim javaslatai alapján állítottuk össze a témaköröket, majd kerestünk életkori sajátosságuknak megfelelő online alkalmazásokat,  programokat. Mivel a felsős tanulók nagy része napi szinten használja a mobiltelefont, ezért egyértelműnek tűnt, hogy ennek az eszköznek a használata motiváló erejű lesz végzős tanulóink számára.

Fotó: Tuboly Rita

Hogyan választottátok ki a témát, hogy minden évfolyamot lefedjen?

Az idei már a 7. projektünk volt, melynek témájáról sokat beszélgettünk. Végül a februári pályaorientációs napunk adta az ötletet, amikor iskolánk minden tanulója részt vett a Pannon-Víz munkatársai által tartott interaktív előadáson, melyen diákjaink új ismeretekkel gazdagodtak. Kollégáimmal megbeszéltük, hogy az egyes tantárgyakon belül hogyan tudnánk kapcsolódni ehhez a  témakörhöz, ami a Fenntarthatósági Témahét kiemelt témája is volt. Az ötletbörzén elhangzott ötleteket gondolattérképen jelenítettük meg, ami a projekt során is bővült.

Fotó: Tuboly Rita

Hogyan tudta az összes pedagógus kivenni a részét a munkából? Hogyan terveztetek?

Egy ötletbörzét követően gondolattérképet készítettünk. Iskolánk egyik erőssége a pedagógusok közti belső tudásmegosztás, együttműködés. Így nem volt kérdés számunkra, hogy idén is közösen, iskolánk minden tanulóját bevonva veszünk részt a projektben. Minden kollégának más az erőssége, így a tervezés, megvalósítás során ezt figyelembe vettük a projekt során. Az alsós tanító nénik az animációkészítésben nyújtottak gyakorlati segítséget a gyerekeknek. A szakos kollégák közül többen az ötletelésben segítettek, míg mások a tanórai megvalósításban vettek részt. Így például hon-és népismeret tanórán a vízimalmokról beszélgettek, néztek videókat, oldottak meg feladatokat a tanulók. Célunk, hogy a diákok digitális kompetenciájának fejlesztésén túl kitérjünk a főbb kompetenciaterületek erősítésére is. Így pl. a természetjáró szakkörösök megvizsgálták a településen található természetes vizeket, amiről beszámoltak társaiknak is. Ezeket az ismereteket a Fenntarthatósági Témahéten is tudták kamatoztatni. A projekt végi előadást egyik kollégám segítségével sikerült megszervezni.

Milyen értékelő eszközöket használtatok a projekt során?

Mivel a tanulók a Padlet felületre töltötték fel a munkáikat 3. osztálytól kezdve, így napi szinten történt a feladatok értékelése. Ügyeltünk arra, hogy ne csak osztályszinten kapják a tanulók az értékeléseket, hiszen a Padlet felületek linkjeit megosztottuk az osztályszülői csoportokban és iskolánk honlapján is. Így a szülők és a diákok is tudtak szavazni az elkészült produktumokra. A munkavégzés során fontos volt az egyénre szabott folyamatos értékelés is, ami nagyon motiváló volt a tanulók számára. 

Milyenek voltak a szülői visszajelzések a projektről?

A szülők maximálisan támogatták projektünket. Az 1-2. osztályban az animációkészítésen részt vevő szülők, nagyszülők részéről pozitív visszajelzések érkeztek. Sok szavazat, dicsérő hozzászólás érkezett az elkészült produktumokra is a Padlet felületen. A 8. osztályosok interjújában is lelkesen segítettek a szülők, nagyszülők. 

Mennyire tartod a projektet fenntarthatónak? Hogyan tudják a többi intézmények adaptálni akár az egyes feladatrészeket?

A témaválasztásnál is fő szempont volt a fenntarthatóság, hiszen a víz életünk nagyon fontos eleme, melynek megőrzése a következő nemzedékek fontos feladata is. Reméljük, hogy ezzel hozzájárultunk a diákok fenntartható gondolkodásához. Véleményem szerint az egyes témakörök teljes mértékben adaptálhatók, felhasználhatók tanórai munka során vagy szakköri foglalkozásokon is. Például a színek feldolgozásakor a vizuális kultúra tantárgy keretében megkereshetik a diákok a víz színeit, amelyből mozaikképet készíthetnek papíralapon vagy digitális eszközökkel is. 

Végre lassan elérkezik nekünk is a nyári szünet. Mi szerepel a nyári bakancslistád első 3 helyén?

Pihenésként sok könyvet szeretnék olvasni, amelyekre a tanév folyamán nem tudtam időt szakítani. Mindenképpen szeretnék a hobbijaimmal is többet foglalkozni. (csipkeverés, kézimunkázás, robotok) Nagyon szeretem a természetet, ezért szeretnék sokat sétálni a parkokban.

Előző cikkMi FOG történni? – a Bethesda új kiadványa
Következő cikk„A rendszerességre, a felelősségvállalásra az élet minden területén szükség van” – interjú