Kezdőlap hírmozaik

    Digitális Témahét – már nyolc éve a módszertani felfrissülésért

    Ma a Digitális Témahét szakmai munkatársaival, Főző Attila Lászlóval és Jánossy Zsolttal készült interjúban olvashatunk az idei Digitális Témahét eredményeiről, az eddigi legfontosabb mérföldköveiről és a közelgő Code Weekről.

    Gratulálok a szakmai csapatnak az idei Digitális Témahét sikeres lebonyolításához és a színvonalas zárórendezvényhez. Mennyiben volt ez az idei témahét más, mint a korábbiak?

    Minden témahét más, keressük is a fejlődés lehetőségeit és változik is a világ körülöttünk. A Digitális Témahét ebben a tanévben új szervezőhöz, az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítványhoz került és két új, valamint két régi munkatárssal vágtunk bele a szervezésbe.  A részben új, részben régi csapat nagy lelkesédessel és odaadással próbált mindent megtenni a Digitális Témahét már megszokott céljainak eléréséért. Persze a sikerhez kellett azoknak a pedagógusoknak és tanulóknak a szoros együttműködésben végzett munkája, akik projektekben és pedagógiai gyakorlatokban bizonyították, hogy óriási szükség van a korszerű módszertani megoldások és a digitális technológia oktatásban történő értékteremtő használatára.

    Az Ökumenikus Segélyszervezet céljai között szerepel a digitális szegénység elleni küzdelem is, így a témahét kiemelt területei között a digitális biztonság mellett helyet kapott a digitális esélyteremtés is.

    Az elmúlt évek értékeit, jó hagyományait nem dobtuk sutba, idén is sok szakmai webináriumot szerveztünk a pedagógus kollégáknak, így már több, mint 250 videónk van a YouTube-csatornánkon. Megjelentettük a Projektpedagógia digitális eszközökkel című ingyenes kiadványunkat, amely még a tavalyi szakmai csapat munkája.

    Ebben az évben már videók formájában lehetett pályázni a különböző díjkategóriákban, amelyek összdíjazása meghaladta az eddigieket, és több innovatív pedagógus is vehetett át értékes nyereményeket.

    Miben változtatta meg a pandémia a Digitális Témahetet és mennyire sikerült visszatérni a pandémia előtti kerékvágásba? Egyáltalán lehet-e?

    A pandémia idején számos pozitív és negatív élményben volt mindenkinek része, aki az oktatásban dolgozott. A Digitális Témahét rugalmasan alkalmazkodott és igyekezett segíteni, támogatást nyújtani a pedagógusoknak. Ma már ugyanúgy fontos felhívnunk a figyelmet a technológia szerepére a pedagógiai célok elérésében, és ugyanúgy támogatjuk a pedagógusok szakmai felfrissülését, mint a világjárvány előtt. Úgy látjuk, hogy vannak – inkább kevesebben, mint többen -, akik a pandémia alatt megismertek egy új módszertani eszköztárat, nagyobb rálátást nyertek a gyorsan fejlődő digitális világra. A kérdés, hogy a pandémia után vajon ez a tudás megmaradt-e? Mondhatjuk, hogy ez világszerte is így van. Az oktatástechnológia jól vizsgázott, sok fejlesztés történt, de most, amikor a mesterséges intelligencia mindenki számára megmutatta magát, sokkal nagyobb változások elé nézünk.

    Nagy örömünkre szolgált, hogy a pandémia okozta bezártság és online világ után újra jelenléti formában sikerült megszerveznünk a Digitális Témahét Díjátadóját és Szakmai Konferenciáját. Úgy véljük, hogy céljainkhoz és a részt vevő pedagógusok erőbefektetéséhez méltó környezeteben és színvonalon sikerült megszervezni ezt az eseményt. Nagy örömünkre szolgált, hogy a rendezvényt támogatóink is megtisztelték jelenlétükkel és a képviselőik adták át a nyerteseknek a díjakat.

    Az egyik kedvenc mondásom Tőletek, amit gyakran idézek jómagam is, hogy az a Digitális Témahét célja, hogy ne legyen Digitális Témahét. Hol álltok most ebben a törekvésben?

    Ez a mondat talán frappáns, de feltétlenül magyarázatra szorul. Mi úgy értelmezzük ezt, hogy a cél a digitális technológia által támogatott projektpedagógia elterjesztése sok-sok iskolában, az egész tanévre vonatkozóan.Ha ez a cél teljesül, akkor mondhatnánk, hogy ne legyen ilyen témahét, de mégsem dőlhetnénk hátra a karosszékben, hiszen a változó világ új célokat ad, vagyis már adott is. Itt a mesterséges intelligencia, amelyet sokan még nem értenek, nem ismernek, nagy a „zaj” körülötte, és az ilyen időszakokban nekünk feladatunk, célunk és felelősségünk is segíteni a pedagógus kollégákat. Minden bizonnyal sokat fogunk hallani az MI-ről a közel- és távolabbi jövőben.

    Mennyire jellemző, hogy új intézmények csatlakoznak évente és van-e egy fix résztvevőbázisa a hétnek?

    A Digitális Témahéten idén is több, mint 800 intézmény vett rész. Mindig vannak újak és van egy egyre bővülő szakmai közösség, akikkel minden évben találkozunk a webináriumokon, a pályázatokon és idén a díjátadón is. Nagy öröm, hogy idén minden eddiginél több tanuló kapcsolódott be a témahét programjaiba, illetve továbbra is átlagosan mintegy három projektet szerveznek egy intézményben a lelkes pedagógusok. Tisztában vagyunk azzal, hogy a pedagógiai projektek tervezése, szervezése és lebonyolítása nagy munka, ezért évről évre elismeréssel gondolunk rájuk.

    Néhány évvel ezelőtt hirdettük meg először a pedagógiai gyakorlatokra kiírt pályázatot. Ezzel az volt a célunk, hogy egy belépő szintű lehetőséget biztosítsunk mindazok számára, akik nyitottak a modern pedagógiai módszertani megoldások felé, és idővel majd kedvet kapnak ahhoz is, hogy nagyobb fába is vágják fejszéjüket a projektpedagógiai területén. A beérkezett pályázatok összetételét vizsgálva ez e kezdeményezés jó ötlet volt.

    Hamarosan itt az új tanév első témahete, a Programozás Hete. Milyen terveitek vannak és mennyire látjátok nyitottnak a pedagógusokat erre a specifikusabbnak tűnő kezdeményezésre?

    Hisszük, hogy egyre inkább mindenki megtapasztalja, hogy a kódolás és programozás nem csak egy úri hóbort, melyet csak a kiválasztottak űznek. Egyre inkább jelen van a hétköznapjainkban a kódolás, ha nem is feltétlenül formális programozási nyelveken folyik. Gondoljunk csak az automatáknál történő jegyvásárlásra, az automata mosógép vagy a robotporszívó beállítására vagy az okosotthon eszközeinek használatára. Ugyanakkor folyamatosan látjuk és halljuk, hogy egyre nagyobb számban mutatkozik igény informatikusokra és programozókra, ezért nagy szükség van arra, hogy iskolai keretek között, és azon kívül is lehetőséget kapjanak a tanulók az algoritmikus gondolkodásuk, kódolási és programozási ismereteik és készségeik, illetve digitális kompetenciájuk fejlesztésére. Ezekre kiváló alkalmat biztosítanak a Code Week rendezvényei.

    Nagy érdeklődés övezte az első Code Week Magyarország Konferenciát, amelyen közel száz kolléga hallgathatott meg a kódolás, a programozás tanításához és az algoritmikus gondolkodás fejlesztéséhez kapcsolódó plenáris előadásokat, és vehetett részt a témához kapcsolódó workshopokon. A Code Week tevékenységeihez kapcsolódó eszközök forgalmazóinak standjai pedig tovább színesítették a konferencia programját. Idén egy hasonló konferencia jelentené a Code Week ünnepélyes megnyitását 2023. október 7-én, érdemes a Code Week magyar nyelvű oldalát követni és eseményeket is lehet regisztrálni akár egész évben.

    A Digitális Témahét szakmai csapata: Dobai-Kozak Andrea, Molnár Andrea, Főző Attila László, Jánossy Zsolt

    A Digitális Témahét a Belügyminisztérium támogatásával, az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány szervezésében valósul meg.


    Az interjút készítette Tóth Éva főszerkesztő.

    Előző cikkWeöres-versek – drámajátékos szemmel
    Következő cikkSzuperhősök a klinikán – interjú