Kezdőlap jó példák

Rend – Montessori módra

A rendrakás természetesen nem Maria Montessori pedagógiájának alapja. Sokkal inkább az az érdekes, hogy egy olyan természetes (és a hétköznapokban nem mindig konfliktusmentes) tevékenység, mint a rendrakás hogyan és milyen filozófiával épülhet be egy gyerekekkel foglalkozó intézmény hétköznapjaiba.

Forrás: Pixabay

Maria Montessori pedagógiájának alapja „a gyermeki szabadság tisztelete, az érzékszervek és az intelligencia nevelése, de nem kényszerrel, hanem a gyermek természetes fejlődésének segítségével. A fejlődéssel egyidőben alakul ki az egyén alkalmazkodása is környezetéhez, a dolgok természetes rendjéhez való igazodás”. Ebbe a rendszerbe természetesen illeszkedhet akár a rendrakás is.

Fontos tudatosítani (a gyerekekkel is, életkoruknak megfelelő szinten) hogy a rendrakásnak milyen előnyei vannak.

  • Mi magunk is megnyugszunk a rendrakás folyamatától.
  • Megkönnyítünk más munkát (pl. a terem tisztántartását).
  • Könnyebben megtaláljuk a különböző tárgyakat, ha van helyük és oda is helyezzük el ezeket.
  • Lehetőséget adunk másoknak is arra, hogy az adott tárgyat megtalálják.
  • A rendezett térben nyugodtabban, kiegyensúlyozottabban dolgozhatunk.

Természetesen a rend (különösen a „közösségi rend”) megtanulásában fontos a tudatos előkészítés, például a következő eszközökkel:

  • Szánjunk elég időt a rendrakásra!
  • Igyekezzünk a folyamatot kellemessé tenni (pl. zenehallgatással, vagy közös játékkal – pl. azzal, hogy erdei manók vagyunk és „titokban” kell összepakolnunk a csoportszoba játékait).
  • Igyekezzünk tudatosítani (előzetes megbeszéléssel, kiragasztott képekkel, stb.), hogy minek hol a helye, mit hova kell elpakolni.

Tudatos tervezés

Érdemes a csoportszoba vagy tanterem berendezésekor eltervezni és tudatosítani a polcokon, szekrényekben lévő tárgyak (körülbelüli) mennyiségét. Gyakran a kevesebb több, hiszen a túl sok tárgy (játék) akár megterhelő is lehet a gyerekek számára: nem árt, ha egyszerre kevesebb van a szemük előtt. Ezeket természetesen lehet cserélgetni is bizonyos időnként, így akár a régi kedvencek is képesek az újdonság erejével hatni.

Játékos rendrakás

A rendrakással kapcsolatos (fent említett) „keretjátékon” kívül tovább is játékosítható a rendrakás –  fontos alapelv, hogy a „büntetéss-jelleget” kerüljük el. „Játék a játékban” lehet például, hogy kategóriák szerint pakoljanak a gyerekek: például meg kell keresniük minden játékkockát a teremben. (Ha ezzel végeztek, következhetnek az autók, könyvek, ceruzák, stb.)

A napi rutin része

Ahogyan egy-egy munkanapra vagy tevékenységre felkészülünk (elővesszük, megtisztítjuk a szükséges eszközöket), így természetes része lehet az ehhez kapcsolódó rutinnak az eszközök elpakolása, sőt az adott tér teremrendezése is (természetesen a gyerekek életkorának megfelelően). Ha napi szinten azonos időpontban, együtt, játékosan pakol el a csoport vagy az osztály, akkor hamar kialakul a rendszer és mindenki számára természetes folyamat lesz.

Forrás:

  • Christina Clemer: How Montessori teachers get kids to clean up their toys
Előző cikkA hazai drámatagozatos iskolák hőskora
Következő cikkMI-ról szóló workshop indul középiskolai tanárok részére az Asura Technologies és az Óbudai Egyetem együttműködésében