Kezdőlap hírmozaik

„Közös nyelvet és eszközkészletet kell kialakítani, amit a tanítás és tanulás során használni lehet”

Új sorozatunkban olyan, digitális pedagógiával foglalkozó, innovatív megoldásokat alkalmazó kollégákkal beszélgetünk, akik gyakorlata követendő példa és motiváció lehet az Olvasók számára. Első vendégünk dr. Tóth-Mózer Szilvia e-learning szakértő, kurzusdesigner (ELTE Oktatási Igazgatóság, Oktatásfejlesztési és Tehetséggondozási Osztály), akivel a pedagógiai innováció fogalmáról, a digitális kompetenciáról és az online jelenlétről (is) beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő.

Kedves Szilvia, 2019-es publikációdban a digitális eszközök oktatásba való integrálásáról írtál. Mennyiben változtatta meg ezt a covid okozta digitális átállás és mennyire tértünk vissza a covid előtti állapotokhoz? Egyáltalán vissza lehet-e/kell-e oda térni?

Mai napig szívesen gondolok vissza annak a könyvnek az összeállítására, amit Misley Helgával közösen jegyzünk. A COVID alatt hirtelen nagyon népszerűvé vált, mert gyakorlatias kapaszkodókat nyújtott az IKT eszközök módszertanilag tudatos beemelésében a tanárok részére, friss volt, színes és online ingyenesen hozzáférhető. Az alapját egy Future Classroom (Jövő osztályterme) nevezetű vízió adta, ami a tanulásszervezési kérdések felől közelítette meg a digitális eszközök alkalmazását. A kötet minden illusztrációként használt mini esettanulmányszerű történetében, szcenáriójában a pedagógusok önként, és ami nagyon fontos, jól meghatározható problémájuk megoldására választották a digitális eszközöket, mérlegelve, átgondolva, mikor és hogyan segíti majd a munkájukat. A COVID ehhez képest kérlelhetetlenül gyors megoldáskeresésre sarkallt mindenkit, rengeteg kompromisszummalkényszerrel.

Ebből fakadóan pedig frusztráció, csalódottság és harag is kísérte. A rögtönzött digitális átállás néhány belátást hozhatott, hiszen olyan vizekre kellett evezni, amik addig sok pedagógus számára ismeretlenek voltak. De nem csoda, ha sokan nagy zárójelbe tennék azt az időszakot a tanításukban.
Azt gondolom, mást jelent kihozni a helyzetből a maximumot, és mást jelent egy előkészített, sokoldalúan támogatott, minden érintett résztvevő (tanár, diák, szülő, iskolavezetés) által befolyásolható módszertani megújulás. Egy ilyen folyamat támogatására mai napig ajánlom a könyvet. A COVID alatt kényszer szülte megoldásokban szerzett jó és rossz tapasztalatok feldolgozása egyéni és szervezeti szinten is fontos a továbblépéshez.

A technológia módszertanilag adekvát használata (saját szerkesztés)

Mit értünk pontosan digitális kompetencia alatt, tanár illetve diák szemszögből?

A digitális kompetenciával kapcsolatban több meghatározást is találhatunk a szakirodalomban. Ezek abban különböznek egymástól, hogy milyen területeket, dimenziókat foglalnak magukba, melyek hangsúlyosabbak. Általában elmondható, hogy mint bármely kompetencián, az ismeretek, készségek és attitűdök együttesét értjük alatta, a felelősség és autonómia bizonyos fokán. A digitális kompetenciával kapcsolatos modellekkel a doktori disszertációmban is foglalkoztam, különös tekintettel a diákoktól elvárt digitális kompetencia összetevőire. Egy-egy megközelítést szeretnék kiemelni azok megvilágító ereje miatt: az egyiket kapcsolhatjuk a diákokhoz, bár annál általánosabban is értelmezhető, a másik szűkebb modell, a tanárok tudására vonatkozik.

A digitális kompetencia nem csupán technológia, hanem kognitív és szociális vonatkozásai is vannak.

„ Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem elég bizonyos applikációkat készségszinten kezelni, egy-egy szoftvert ismerni, internethasználattal kapcsolatos fogalmat tudni, fontos érteni a strukturákat, elemezni, értelmezni az adatokat, szándékot tulajdonítani egy szöveg szerzőjének, források hitelességét megállapítani stb. „

Digitális írástudás-modell (Ng, 2012) alapján saját szerkesztés (In: Tóth-Mózer Szilvia (2017): Digitális nemzedék a tanulási folyamatban. Középiskolások internethasználati és tanulási preferenciái, énképe és digitális kompetenciája. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. ISBN: 9786158035125)
Ezzel párhuzamos módon másik kedvencem a pedagógusok technológiai tudását térképre helyező megközelítés, amely a pedagógiai és a tartalmi tudás mellé emeli. A három terület együttesen szükséges a korszerű, digitális eszközökkel támogatott tanítási gyakorlathoz. Ezt úgy kell elképzelni, hogy önmagában kevés tudni valamit egy tanárnak vagy oktatónak, pedagógiailag is felkészültnek kell lenni, hogy tanítani is tudja, és ugyanígy, motiváló IKT eszközök ismerete és használata önmagában nem lehet célravezető pedagógiai megfontolások és szaktárgyi ismeretek hiányában.

Technológiai, pedagógiai és tartalmi tudás Mishra & Koehler, 2006 alapján saját szerkesztés
Mindezek a modellek azonban nem lehetnek öncélúak, azért alkotják, alkotjuk őket, hogy képzések és fejlesztések, és akár tudományos vizsgálódás, oktatásmódszertani kutatások biztos alapját adják.

A tanárok és a diákok digitális kompetenciája más mintázatot ad ki, amiben nincs is semmi meglepő, de ez a más mintázat nem szükségszerűen jelent többet vagy kevesebbet, és nem is feltétlenül a diák javára. Azt gondolom, hogy közös nyelvet és eszközkészletet kell kialakítani, amit a közös munka – a tanítás és tanulás – során használni lehet. A tanárnak felelőssége van abban, hogy ezt a folyamatot irányítsahatékonnyá tegye. Mondok egy példát: sokszor hallottam már, hogy a tanár kiad egy feladatot, készítsenek a diákok mondjuk egy videót bizonyos témában, a diákok sok munkát belefektetnek, nagyon élvezik, de a technológia használata időigényes, a feladat értékelése pedig nem erre van kihegyezve, így tanárnak és diáknak is csalódás a végeredmény – a tanárnak a produktum, a diáknak az értékelés. Ilyen és ehhez hasonló kérdésekben szoktam konzultációkat folytatni oktatókkal.

Mi az a pont, amikortól egy pedagógus innovatívnak nevezhető vagy annak gondolhatja munkásságát?

Időről időre vannak beszélgetőtársaim, köztük akár oktató/tanár kollégák is, akikkel vitába keveredek egy véleményem kapcsán. Ezt a kérdést azért köszönöm, mert talán segít feloldani ezt a kérdést: kreatív szakma-e a tanítás? Szerintem igen. Az innovativitás a pedagógusok munkájában egyfajta hozzáállás, amely rugalmasságot, kreativitást és fejlődés iránti igényt jelent. Az innovatív pedagógusokban van valami feszültség, hogy a tanulóknak a lehető legjobb tanulási élményt nyújtsák. Ehhez új módszereket, új tartalmakat, új technológiákat keresnek, egyedi oktatási projektekben gondolkodnak, az értékelési rendszerrel kísérletezhetnek, együttműködéseket alakíthatnak ki. Ahogy ebből a felsorolásból is látszik, nem csak az lehet innovatív pedagógus, aki IKT eszközöket használ. Az innovatív pedagógus folyamatosan fejleszti pedagógiai gyakorlatát, így persze óhatatlanul kapcsolatba kerül a digitális eszközökkel is.

Jelenleg milyen trendek formálják a pedagógusok módszertani gyakorlatát leginkább?

A technológia integrációján túlmenően, de akár azzal összefonódva hangsúlyos terület a tanulók közötti különbségek figyelembevétele, a különböző tanulási utak kidolgozása akár ugyanazon tanulási eredmények elérése érdekében. Az érzelmi intelligencia fejlesztése és a tanulók szociális készségeinek támogatása is kulcsfontosságú, de nem teljesen magától értetődő feladat az oktatásban. Az autentikus feladatok megtalálása, a tudás alkalmazhatósága a projektpedagógia specialitása, ebben rejlik ma is népszerűsége. A globalizáció hatására pedig a nemzetközi együttműködések bátorítása is fontos irány.

Nagyon izgalmasnak gondolom korábbi írásodat az  online közösségi oldalon lévő tanár-diák kapcsolatról. Mennyire mondható manapság ez természetesnek és mennyire teszi hatékonyabbá a tanulási-tanítási folyamatot?

A közösségi médiában való jelenlét úgy tűnik, az eltelt időben is fontos maradt, talán a platform változott, a fiatalabbak aktivitása más oldalakra tevődött át (Insta, TikTok, Discord). A tanárok nem feltétlenül követték őket ezekre az oldalakra, miközben a Facebookon már tényleg szinte általános a tanárok jelenléte. Amiben viszont még mindig sokat lehet fejlődni, az egyrészt az érzelmi intelligencia, hogy hogyan szabályozza egy egyén az érzelmeit, hogyan fejezze ki őket, másrészt az a médiatudatosság, hogy ki láthatja aktivitását (ki a címzett), és mit üzen a posztjaival, történeteivel. Ha tanár-diák kapcsolatról van szó a közösségi médiában, akkor fontos szem előtt tartani ezeket a szempontokat. Megfelelő megosztási beállításokkal lehet szabályozni a láthatóságot, de sokan nem tudnak vagy nem akarnak differenciálni. A közösségi média nagyszerű tere lehet egymás megismerésének, a közösségépítésnek, az informális tanulásnak is, de teljesen spontán módon ritkán következik ez be. Ha van kapcsolódási készség, akkor lehet növelni a tudatosságot ebben a kérdésben, irányított beszélgetésekkel az osztályban, tanulságos gyakorlatokkal (pl. Bárcsak tudná a tanárom…). Tanulható és tanítható dolgok ezek. Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy a tanárok önként vannak jelen ezeken az oldalakon, a saját maguk által rászánt időkeretben. Lehetőségként tekinthetünk az online jelenlétre, de ha kötelességként fogja már fel valaki, akkor máris elveszett a lényeg.

Szintén talán az előző kérdésből következik, a sok innováció és állandó jelenlét mellett hol tarthat most a pedagógusok online vagy offline jóléte? Mennyire lehet mentálisan kikapcsolódni, ha állandóan jelen kell lenni?

Egyáltalán nem kell és nem is szabad állandóan jelen lenni. Tényleg kapcsolódik az előző kérdéshez: a mindig velem lévő telefonomon is vannak „üzemmódok és rutinok„, amiket meg lehet tanulni beállítani. Például 17 óra után bizonyos alkalmazások értesítéseit leállítom, 21 óra után nem kapcsol semmilyen értesítést, 23 órától reggel 6-ig repülő üzemmódon van (telefonon sem vagyok elérhető). Érdemes kialakítani az online jelenlétben is üzemmódokat és rutinokat, hogy elkülönítsük a pihenőidőtA MUNKAIDŐTŐL.

Az online fogadó óra nagyszerű, de nem jelenthet állandó készenlétet. Megintcsak arra látunk példát, hogy a technológia használata szociális, életvezetési képességek nélkül veszélyes lehet. De tanárok esetén az is kérdés, mikor dolgoznak, mennyit dolgoznak, miután már nem tartózkodnak az iskolában. Az idővel való gazdálkodás, a saját határaink meghúzása, a nem vállalható terhelés felismerése sokunkat kihívások elé állít, akik több színtéren szeretnénk olyan odaadással teljesíteni, ami a tanári pályán az innovativitást is jelentheti.
Ezért tartom fontosnak, hogy a tanárokkal szembeni elvárásokat tekintve a realitás talaján maradjunk, de a kiemelkedő teljesítmény motiválására és ünneplésére legyen megtartó-elismerő szakmai közeg.

A sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő. A megjelent részek ezen a linken tekinthetők meg.

Előző cikk„Több időt töltenek online, mint offline, a saját valós életüket élve” – interjú
Következő cikkIdén 120 intézményt támogat az OkosÓvoda Program