Kezdőlap heti kitekintő

    „Több időt töltenek online, mint offline, a saját valós életüket élve” – interjú

    Megjelent Horváth Ria pedagógiai szakíró, coach, tréner, élménypedagógiával tanító tanár legújabb könyve, amelynek címe: Uralom a mobilom. A könyvről kérdeztük a szerzőt.

    • Mi ihlette az új könyved megírását?

    Az iskolában naponta kamaszok között járok-kelek. Így közelről látom, hogy ha tehetik, a mai tizenévesek a mobiljuk kijelzőjét nézik, hiszen számukra ez azonnali információszerzési forrás és a letöltött alkalmazásaikon keresztül élnek közösségi életet, tartják a kapcsolatot a családtagokkal, néznek utána pillanatok alatt mindennek. Ez utóbbit olykor én nagy csodálattal figyelem. 

    Önismereti tréningeken, kamasz coachingokon azonban mindig előjön a mobilfüggőség témája. Mivel én is nap mint nap tapasztalom a mai gyors információhoz jutás előnyeit, így nekem a könyv megírásával nem volt az a célom, hogy kiiktassuk az életünkből az internetfelhasználást. Azt viszont a statisztikák is igazolják, hogy egyre többen hajlamosak túlzásokba esni: több időt töltenek online, mint offline, a saját valós életüket élve.  Tehát maga a téma nekem folyamatosan szem előtt volt, feladatot ad.

    ÉN térKÉPem önismereti tréningen

    Pont egy éve történt, hogy Tamás fiam küldött nekem egy podcastot, ahol az internet- és okostelefonhasználat veszélyeiről szóló kutatásról beszélgettek. 

    Csak ennyit írt a link alá: „Anya, erről írj!”

    A podcast hatására elkezdtem a témával még mélyebben foglalkozni, de a könyv megírásához az utolsó lökést a szilveszter éjjel adta. Egy társasággal töltöttük az év utolsó éjszakáját, amikor is egyik barátnőm telefonja 20 percenként pityegett. Mivel játszottunk, nagyon zavaró volt a rendszeres megszakítás, ezért rákérdeztem, hogy ez mi?  Kiderült, hogy egy olyan alkalmazás, ami arra figyelmeztet, hogy a mobil tulajdonosa vegye észre azt, hogy a hang megszólalásának pillanatában milyen érzései vannak… 

    No, ha az érzéseink realizálásához is a mobilunk kell, akkor tényleg szükséges egy segítő könyv az optimális net- és mobilhasználathoz! – gondoltam, s másnap elkezdtem megírni a könyvet.

    • Milyen volt a könyvírás folyamata? Mesélnél róla?

    Én csapatjátékos vagyok, így ennél a könyvnél is többekkel dolgoztam együtt. Lektorként segített Dizseri-Horváth Réka iskolapszichológus és Zichler Csilla, PDh nyelvész, egy volt tanítványom édesanyja, akinek négy gyermeke van. Kollégáim, szülők, nagyszülők, volt tanítványok közül pedig többen tesztelték a könyvet. A legnehezebb feladat számomra az volt, hogy minél rövidebb legyen a megfogalmazás, mégis visszatükrözze a könyv témáinak sajátos esszenciáját. Végül is sikerült 75 oldalra sűríteni a könyv tartalmát. 

    A könyvborító
    • Mire számíthat, aki belelapoz a könyvbe?

    Az volt a koncepcióm, hogy leghasznosabb egy interaktív coaching könyv lenne, ami önismereten alapul. Így ez egy interaktív, kitöltős kiadvány, amihez íróeszköz és fejezetenként haladva napi  5-10 perc ÉNIDŐ szükséges.

     Önismeretet, önbizalmat építő témák indítják a könyvet, majd a kapcsolatokról és a különböző együtt élő generációs különbözőségeinek miértjéről esik szó. Témaként előkerül a hatékonyabb tanulás és a célalkotás is. Minden témánál foglalkozik az olvasó a saját okostelefon- és internethasználatának felmérésével, optimalizálásának lehetőségeivel. A nomofóbiával („no mobile”, vagyis a telefontól való elszakadástól való félelemmel kapcsolatos fóbia) és a netikettel (internetes illemtannal) is megismerkedik a könyv kitöltője.  Sok építő visszajelzés, érdekes feladatok, tesztek és az önmagunkkal való foglalkozás élménye, amit kap menet közben az olvasó!

    Azt szoktam mondani, hogy a könyv maga Balázs Andrea ötletes grafikái és az Insta színvilága által „offline is online”.

    • Említetted, hogy minden korosztály tesztelte a könyvet, még nagyszülők is. Mi a tapasztalatod? Ajánlod más korosztálynak is, nemcsak a tinédzsereknek?

    Minden korosztály képviselője, aki kitöltötte, azt jelezte vissza, hogy sok érdekeset tanult belőle, és van mit átgondolnia, „újra terveznie” a saját okostelefon- és nethasználata kapcsán! Így a tesztelés alapján 9 éves kortól mindenkinek hasznos. Nemrég írt nekem egy nagymama, hogy a 10 és 12 unokáinak megvette a könyvet, és amikor nála vannak, együtt dolgozzák fel a fejezeteket. Lelkendezett, hogy milyen hasznos számukra ez a közös elfoglaltság: már nem a mobilon lógnak náluk az unokáik, hanem lelkesen oldják meg a számukra érdekes feladatokat, amik által nemcsak magukat, de egymást is jobban megismerik! Erre a lehetőségre én nem is gondoltam, s ezúton közkinccsé teszem ezt a fantasztikus ötletet!

    • A könyv magánkiadásban jelent meg. Hol kapható?

    A nagyobb könyves üzletláncokban és a horvathria.hu honlapon, ahol most kedvezményes is! 

    De ha egy-egy osztály szeretné megvenni osztályfőnöki, etika órákhoz, vagy önismereti foglalkozásokhoz, akkor a darabszámtól függő egyéni kedvezményért érdemes írni nekem a tanulasiotletek@gmail.com e.mail címre és ott megrendelni.

    Íme, egy kis ízelítő a könyvből. Lapozzanak bele!

    Előző cikkÖnértékelés és énazonosság – játékosan
    Következő cikk„Közös nyelvet és eszközkészletet kell kialakítani, amit a tanítás és tanulás során használni lehet”