Kezdőlap Sorozataink Pedagógiai Innováció a gyakorlatban

„Nem munkának, inkább kalandozásnak hívom” – interjú

Sorozatunk mai vendégével, Tóthné Bán Gyöngyivel, a Boglári Általános Iskola és AMI angoltanárával beszélgettünk munkáról, motivációról, digitális és online találkozásokról.

  • Kedves Gyöngyi, ha meglátom bármelyik posztodat vagy a nevedet, elsősorban a videóhívások, mystery skype beszélgetések jutnak eszembe. Honnan jött a külföldi partneriskolai kapcsolat ötlete és hogyan vágtál bele?

Első időkben nagyszerű ötletnek tűntek az online találkozók a nyelvtanulás motiválásához. Ahogy egyre többet kalandoztunk keletről, Bangladestől, Indiától kezdve nyugatra, Kanadáig, Amerikáig, rengeteg országgal, kultúrával megismerkedtünk, barátokra leltünk. Izgalmas dolog látni, más országokban hogyan ünnepelnek, miket esznek, milyen az iskolai szokásaik, milyen évszakok vannak, vagy pl milyen egy osztályterem belülről, hogyan viselkednek a gyerekek egy foglalkozáson vagy hordanak-e egyenruhát. Fantasztikus és izgalmas játék ez!

  • Milyen világnapokat és témanapokat szoktatok megünnepelni nemzetközi szinten?

Szeptemberben az Európai Nyelvek napjához csatlakozunk, majd idén újra megrendezésre kerül a a nagyszabású Skype-a-Thon, aminek e keretein belül 2 nap alatt minél több iskolába, osztályba látogatunk el online kapcsolat során. Novemberben Kazasztánba csatlakozunk egy nagyszabású tárncversenyhez, amihez 10-12 ország képviselőjét hívták meg online zsűribe. Minket is. Hónap végén a világ legnagyobb Kahoot kupájában játszunk közösen . 4 időpont adott az időzónák miatt, egy-egy ilyen alkalommal 40-50 iskola csatlakozik, és közösen játszik egy kahoott játékot. Karácsonykor természetesen ünnepeink a téma. Nálunk érdekesség a gyerekek számára, hogy már december 6-án jön a Mikulás 

Fotó: Tóthné Bán Gyöngyi

A második félévben szintén zsűriként kapunk rendszeresen meghívást egy német iskolába, ahol farsangi jelmezeket pontozunk online, és beszélgetünk a többi zsűritaggal is.

Januártól kulturális találkozóink vannak, de legkeresettebbek   a mystery geography game miatt vagyunk, kicsi ország, nehéz minket megtalálni A Climate Action nemzetközi projektben évek óta résztveszünk, gyerekekkel dolgozgatuk.

itt találhatóak kalandozásink: www.boglarangol.blogspot.com

angolul: www.dondi64.blogspot.com 

  • Megszámlálhatatlan elismerésben részesültél a munkádért. Melyik jelenti számodra a legtöbbet?

Nagyon nagy megtiszteltetés minden elismerés. Nekem mégis a legnagyobb, hogy hívnak minket, felkérnek a további munkákra, találkozókra. Az, hogy köztünk, tanárok között egy valamiféle barátság alakul ki. Ha szükség van ránk, természetesen  örömmel prezentálunk bármi féle online közös órát. 

Ha egyet kell kiemelnem, talán a legnagyobb díj, amit 2023-ban Dubajban vehettem át. Iskolánk díjat kapott a 10 éve tartó nemzetközi munkáért, én pedig azért, hogy kis ország kis vidéki iskolájaként tudtam nemzetközi szinten dolgozni. Nem munkának, inkább kalandozásnak hívom. 

  • Az online meetingek mellett melyek azok az eszközök, melyek nem hiányozhatnak a digitális tolltartódból?

Ez egy nagyon érdekes és izgalmas téma. Vidéki pedagógusként főleg a netes csatornákon keresem az új lehetőségeket. Nagyon élvezek válogatni, megismerni új izgalmas eszközöket. Ismerős pedagógusok irányítanak, vezetnek, adnak lehetőségeket. Ami megfelelő nekem, azokat alkalmazom órákon is. És igen, mire leírom…már találtam újabban, izgalmasabbat, jobbat. Ez egy folyamatosan frissülő, alakuló lista. Ha látok érdekeset, kipróbáljuk…másnap kapok megint valami.

Ha valami jó, a blogom jobb oldali oszlopába mentem, így nem csak nekem könnyebb órán megkeresni, hanem a gyerekek otthon is hamar meg tudják találni, amit órán használtunk

  • Szabadidődben nagyon aktívan sportolsz, például évről-évre részt veszel a Balaton átúszásán is. Mennyire sikerül ilyenkor „nem tanár”-nak lenni és mentálisan fel-, újratöltődni?

Feltölt, kikapcsol. Kocogok még hosszú távokat is, régebben több maratont is végigfutottam, és véres küzdelmet folytattam az utolsó előtti helyért 

(megjegyzem, szerintem minden pedagógusnak kellene valamilyen hobbit csinálnia, amiben kezdő, amiben újat tanul…és amiben küzdeni kell….sokkal szélesebb lenne a látókör…talán toleránsabbak is lehetnénk, ha mi is tudjuk és átérezzük, milyen az….utolsók közt küzdeni) 

 Osztályaimmal év végenként körbe szoktuk tekerni a Balatont 4 nap alatt, na ez az igazi kaland!!!!Rengeteg élményt, történet !

  • Közelegnek az ünnepek, mely az a 3-4 karácsonyi feladat, amelyeket akár online akár offline, korosztálytól függetlenül szívesen ajánlanál a kollégáknak?

Elsősorba  a karácsonyi meetingjeinket említeném. Kis dekorációval, piros sapkában a fejünkön találkozunk más osztályokkal, mi bemutatjuk a mi karácsonyi szokásainkat, ők pedig mesélnek az ünnepeikről.

Picikkel mindig megnézzük a Mikulást online, épp most mit csinál. 

Nagyobbakkal épp online teszteket oldogatunk , kedvenc a blooket vagy quizizz , vagy témához kapcsolódva a lyricstraining-et szeretik még a gyerekek, vagy más, videós-tesztelős feladatokkal színesítjük óráinkat.

A blogomba gyűjtögetem, és karácsonyhoz közelítva frissítema  kollekciót.

Fotó: Tóthné Bán Gyöngyi

A sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő. A megjelent részek ezen a linken tekinthetők meg.

Előző cikkHangok az iskolákban és azok hatása a tanulásra és a tanárok jóllétére
Következő cikkMi a csoda az oktatási tudásmenedzsment? – A Csomópont podcast első adásának legizgalmasabb megállapításai