Kezdőlap Sorozataink Van fogalmad róla?!

Van fogalmad róla? – „a kódolás jelen van a hétköznapjainkban, ami nem feltétlenül igényel digitális eszközöket”

Sorozatunk mai vendége Derekasné Orosz Andrea magyartanár (Bükkábrányi Arany János Általános Iskola), akivel a Digitális Témahétről, a Kódolás hetéről és a digitális tolltartójáról beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő.

Kedves Andi! Nagyon köszönöm, hogy vállaltad a részvételt az új sorozatunkban, melynek címe „Van fogalmad róla?”. Célja, hogy a szakértőkkel mélyebben feltárjuk saját területük szakkifejezéseit, és rávilágítsunk a gyakorlati alkalmazásokra. Vágjunk is bele!
A Digitális Témahét Bükkábrányban….

A dél-borsodi kistérségben, a Bükkábrányi Arany János Általános Iskolában már az első Digitális Témahét meghirdetésétől egy olyan projektalapú pedagógiai gondolkodást tudtunk elindítani a nevelőtestülettel, ami aztán évről-évre nagy lendületet adott az intézményünk digitális innovációihoz. Több alkalommal nyertünk intézményi pályázaton, különdíjakat, és jó magam pedagógus elismeréseket. Az első ilyen projektem 2016-ban a Mozogj a mobiloddal! címet kapta, ahol a testnevelés órai mobileszközök használatával egy tornatermi pályát lehetett a gyereknek teljesíteni, ahol a QR-kódoké volt főszerep. A projekt kérdése ekkor: Mit kezdhetek az iskolában a mobilommal? volt. A Faluséta projektünk számomra a legemlékezetesebb, amikor is a település nevezetes természeti, kulturális helyeit érintő sétaútvonalat tervezett a tanulócsoportom, majd egy kijelölt napon minden osztály végigjárta.

Digitális Témahét, faluséta

Ezt továbbfejlesztve a Google Maps saját térképet állítottak össze a diákok, ahol követhetőek a pontokat, és a helyszínen kihelyezett szöveges QR-kódokban bővebb információkat tudhattak meg az érdeklődő tanulók. A geolokációs játékkal is kibővítettük az alapötletet és Munzee kódokat helyeztünk ki Bükkábrányban, amit több évig karbantartottunk. A tanulóink ezekben a projektekben ismerhették meg igazán a projektben való közös munkát, az ötleteléstől, a megvalósításon át az értékelésig. Eközben a pedagógusaink is megtapasztalhatták a nem hagyományos tanulszervezési módok előnyeit és pedagógiai értékeit, valamint motiváló erejét.

A kódolás számomra….
A tavaszi DTH után bekapcsolódott iskolánk az őszi EU Code Week programjába. Projekthéten az algoritmikus gondolkodás fejlesztésére szervezünk iskolai programokat. A nemzetközi program keretében 2017-ben több középiskolát is sikerült bekapcsolnuk az eseményeinkbe, amely a pályaorientációt is remekül segítette. Egyre jobban megértették a kollégák, hogy a kódolás folyamata jelen van a hétköznapjainkban, ami nem feltétlenül igényel digitális eszközöket. Mára már a tanév elején színes programozással kapcsolatos eseményeket kínálunk a diákjainknak, amiben több alakalommal partneriskolákat is sikerül bevonnuk, és kihasználhatjuk a nemzetközi események nyújtotta kihívásokat, módszertani tudásmegosztás webináriumait, közzétett feladatleírásait.
Kódolás hete, 2023
Az oktatási és közösségi terek fejlesztése….

A pedagógiai szemléletváltás fontos része volt intézményünkben a DTH és a Code Week intézményi eseményeinek közös tervezése, a projekt alapú pedagógiai folyamatok keretbe foglalása. A valós életben megjelenő kérdésekre keressük a válaszokat, miközben szervezeti szinten is hatékonyan valósult meg a belső tudásmegosztás, amit a digitális tanári közösségeken belüli együttműködések, webináriumok nyújtotta lehetőségek szélesítettek évről-évre. 2018-ban Finnországba is eljuthattam két kollégámmal együtt az intézményi digitális innovációinknak köszönhetően az EFOP-3.2.15-VEKOP-17-2017-00001 azonosítószámú, „A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” című kiemelt projekt keretében, melynek fő célja a digitális pedagógia magyarországi bevezetésének támogatása volt, és óriási élmény volt.

Az intézmény vezetőjeként 2016-tól 2023-ig egy-egy DTH és Code Week alkalmával sikerült a vezetői programom több célkitűzését megvalósítani, ami a hálózati tanulás és az innovatív szervezetfejlesztés volt. 

A digitális átállások hozadéka….

A digitális konferenciákon fontos szakmani kapcsolatokra tehettem, tehetek szert, ahol nagy hivatástudattal megáldott, kreatív szakmai közösségre találtam. A mai napig inspiráló egy-egy ilyen fórumon részt venni, ahol a 21. századi tanítás- tanulás digitális kihívásaira, a digitális állampolgárrá nevelésre adott válaszok sokasága jelenik meg. Talán a testnevelőket köti ilyen szoros közösséggé ma a sport szeretete, ami egyben az életformájuk is. A digitális tanári közösségben hasonlóan erős a közös küldetéstudat a tanulók aktív digitális állampolgárrá nevelése érdekében, valamint folyamatos a megújulási vágy a digitális világ kihívásaival szemben.

Vidéki kisiskola magyartanáraként nagy szükségem volt, és van a mai napig a szakmai inspirációra, motiváló szakmai közegre, amelyet számomra egyértelműen a digitális pedagógusok közössége nyújt évről-évre. 

A szaktárgyi tanításomban igyekszem a gyerekek számára aktívtanulási utakat biztosítani. A robotika alapjai a micro:bittekkel jelentek meg gyakorlatomba, amikor verstani ismeretekhez kapcsoltan próbáltuk ki a ledes paneleket első ízben a diákjaimnak. Az Abacusan Studio Vándorrobot programjától indult a digitális történetmesélés iránti elköteleződésem. A kreatív szövegalkotást és a tanulói együttműködést remekül fejlesztik a robotika eszközei. A csapatmunka erejét megtapasztalhatják a diákok, amíg egy-egy történetet kitalálnak és hozzá felépítik a robotjaikat, beállítják a történethez illő mozgássort. A fogalmazási ismeretek korszerű keretbe foglalása motiválttá teszi a gyerekeket. Jelenleg a drámapedagógia módszertani megoldásaiban igyekszem kreatívan bevinni a digitális eszközhasználatot. Különleges élményt nyújt a 6. osztályos tanulók digitális életének mozzanatait feldolgozni egy- egy drámaórai kerettörténetben.

Abacusan, Pál utcai fiúk programozás
A digitális tolltartóm….

A kooperatív együttműködéseket a Google Drive felületén közösen szerkeszthető, megosztott Words és PowerPoint felületekben, felhő alapú tárhelyen elhelyezett fájlokkal hatékonyan alkalmazom diákjaimmal egy-egy irodalmi, vagy anyanyelvi feladatmegoldás során. Legutóbb egy honismereti pályázati anyagot készített el így mentorálásommal két 8. osztályos diákom, illetve az 5. osztályosaimmal kreatívírás módszertani megoldásaként közösen írtunk fogalmazást egy iskolai pályázatra. A mese témakörben remekül tudunk a Google Maps felületén világ meséi válogatást készíteni, ami látványos és izgalmas megoldást eredményezett. 

A János vitéz és a Toldi feldolgozásakor számos hasznos alkalmazást már a gyerekek tudnak az összefoglalásként elkészült lapbookjaikon megjeleníteni, amiket a tanórákon gyakran használunk és a KAP Digitális Alprogramon van lehetőség működésükben is megismerniük. Ilyenek a mémgenerátorok, szóspirálszerkesztő, a QR-kód generátor, a Tankocka, a Wordarts szófelhő generátor. 

Az Egri csillagoknál a vármúzeum honlapja kínál remek online forrásokat, játékokat. Eger közelsége hozta magával, hogy már 2. éve október 17-ig feldolgozzuk a regényt és részt veszünk az Egri vár napján. Ehhez az alkalomhoz külön irodalmi túra füzetet állítottam össze, amelyet kitöltve aktív tanulás részesei lehetnek a gyerekek. Ugyancsak irodalmi túra keretében keressük fel minden évben Gárdonyi Géza emlékhelyeit, amit Bükkábrány és a szomszédos Sály községben találhatunk. Az élményalapú tanítást remekül segíti a tanulók digitális eszközhasználata. Szívesen használják mobiltelefonjaikat ezeken a sétákon, és készítenek belőle beszámolót, bemutatót, ami a fogalmazási készségüket remekül fejleszti. 

A János vitéz és A Pál utcai fiúk kötelező olvasmány esetében a Petőfi Irodalmi Múzeum honlapján elérhető forrásokat sikerült élményszerűen online tanórai feladatmegoldásokba felhasználni. A Petőfi Emlékév alkalmával a Petőfi-busz meghatározó része volt a 2023. évünknek. A Pál utcai fiúk történetét tanulói mini projektekben dolgoztuk fel több alaklommal, amit budapesti kirándulás zárt. 2023-ban az Abacusan Stúdió pályázatának köszönhetően a Fűvészkerti sétánk után, a regény elemeit ArTec robotikai foglalkozásokon is volt alkalma feldolgozni az 5. osztályosoknak.

János vitéz óra

A 21. századi kompetenciafejlesztés komplex elvárásainak, a folyamatosan változó társadalmi, tudományos térben a digitális megoldások ismerete nélkül lehetetlen megfelelni. Ma már a digitális eszközhasználat nem cél, hanem eszköz. A jövő technológiája a mesterséges intelligencia irányába számos meglepetést tartogat a tanárok számára. Készen kell állnunk minderre a kihívásra nekünk tanároknak is! Véleményem szerint az oktatában a pedagógiai hasznát kell mindig éles szemmel meglátnunk ezeknek a digitális utaknak. A szakmai tapasztalat mellett a változás iránti nyitottságra is szükség van, amit jó magam nap, mint nap megélek a pedagógiai munkámban.


A sorozatot készíti Tóth Éva főszerkesztő, az összes rész ezen a linken érhető el.

Előző cikkKérdések és válaszok a tanórán
Következő cikkKonferencia Móricz Zsigmondról