„A digitális forradalom épp’ csak elkezdődött 1995 körül Magyarországon. De most is itt sorakoznak az életünket átalakító új technológiák és velük a változások: erősen jelen van már az okostelefon, a Facebook, meg a YouTube, sőt kopogtatnak az ajtón a drónok és a virtuális valóságban netező szemüvegek… Olyan szavak nyernek új értelmet, mint a megosztás és a komment, a közösség és a felhő. Átalakulnak a szokások és átalakul a társadalom is: folyamatosan követnünk kell a körülöttünk zajló digitális forradalmat.
A DTM asztaltársasága a jelenről és a jövőről beszél – praktikusan, és közérthetően. Azért társaság, mert különféle látásmódok, szemléletek találkoznak és láttatják a különböző irányokat. Értelmeznek, egyeztetnek, kérdeznek. És segítenek: egymásnak és így a hallgatónak. Másképpen látja a trendeket és újdonságokat a szociológus, a sci-fi író, a nyelvész, az IT biztonság szakértője, az innovátor, a muzeológus és az újságíró. A diskurzus célja, hogy eligazodjunk – nem csak a jelenben, hanem a közeli és a távoli jövőnkben is…”
Szilágyi Árpád, a DTM munkatársa, újságíró
„A DTM jelenleg a YouTube-on kéthetente élőben jelentkezik, mégpedig „látható rádió” formátumban, azaz a hangzó tartalmat kiegészíti, támogatja a képi tartalom. A műsor nyomon követi a magyar információs társadalom fejlődését, a magyar digitális újításokat, a lelkesítő vagy éppen furcsa újdonságokat.
Hadd ajánljam figyelmetekbe a műsorom keddi élő adásának első részét, amiben a kézírás/folyóírás átalakuló szerepével és helyzetével foglalkoztunk. Ez alkalommal jelent meg a műsorban először erdélyi tudósítónk, Páll Zelinda Csíkszeredából.
A Cambridge-i Egyetemen azt tervezik, hogy – szakítva a 800 éves hagyománnyal – a kézzel írott vizsgadolgozatok helyett a jövőben számítógépen elkészítendő feladatokat kapnak a diákok – mondja el a műsor elején Keleti Arthur. Bódi Zoltán netnyelvészünk viszont szeret saját kézírással jegyzetelni – elmondja, hogy a digitális írástudás olyan alapvető kompetencia, ami a nyelvi és kommunikációs képességeink alapja. Csatlakozott a beszélgetéshez Csíkszeredából Páll Zelinda egyetemista, (ld. képen) ő különféle kutatásokban vizsgálja a digitális bennszülöttek attitűdjeit és beszél arról is, hogy az ő generációjának tagjai, meg a pedagógusok hogyan viszonyulnak az íráshoz, illetve az alapkészségekhez.
Íme, a 2017. szeptember 12-i műsorunk első része:
https://youtu.be/V9aOrtaNiC4