Kezdőlap határtalanul

Beszámoló a Helsinkiben megrendezett ASEF konferenciáról

ASEF (Asian European Foundation) 2018. november 27-30. között egy nemzetközi konferenciát szervezett, ahol két hazai pedagógus – Molnárné Dr. László Andrea, és Berényi Irén – képviselhette hazánkat, amihez az Élményműhely és a Modern Iskola nyújtott támogatást, illetve az Elite Teachers Academy adott inspirációt.
Molnárné Dr. László Andrea beszámolóját olvashatjuk.

A konferencia nagyon sokszínű volt, tapasztalatokban és élményekben gazdag.  A tény, hogy 51 ország 80 pedagógusa ült egymás mellett, dolgozott projekteken, beszélgetett bizonyos kérdésekről, osztotta meg véleményét és tapasztalatait, már ez önmagában is rendkívülinek számít.

Ahogy neve is mutatja: a szervezet európai és ázsiai pedagógusokat tömörít. Nagy gondot fordítottak arra, hogy mind a két kontinensről azonos számú pedagógus kapjon lehetőséget a részvételre. Így olyan egzotikusnak számító országokból való kollégákkal is megismerkedhettünk, mint Brunei, Malajzia, Kambodzsa, Laosz, stb.

A konferencia rangját emelte a finn és brunei oktatási miniszter jelenléte, egy finn parlamenti képviselő, Ms. Eva BIAUDET hozzászólása, és számos kutató, tudós előadása.

Ugyanakkor helyet kaptak a közös workshopok, vagy a közvetlenebb kerekasztal beszélgetés is. A workshopok alkalmával közösen kellett egy-egy problémát megoldania az ázsiai és európai tanároknak. Itt volt igazán érezhető a kulturális különbség, a gondolkodásbeli eltérés, vagy  a probléma megközelítésének különböző variációi. A probléma alapú oktatásból ezeken a workshopokon kaptunk ízelítőt: „tervezz egy eszközt egy tojásnak, úgy, hogy az egészet ledobva a második emeletről a tojás ne törjön el!”, vagy „készíts egy olyan eszközt, amibe a hangos zenét lejátszó mobiltelefont behelyezve a hangot tompítja vagy akár elnémítja!”, illetve „készíts egy vízelvezető csatornát, amely három faluba szállítja a vizet a tóból!” A feladatok kivitelezéséhez mindenfelé újrahasznosítható limlom állt rendelkezésre: tojástartó, újságpapír, ragasztó, papírpohár, dobozok, stb. A feladat elkészítésekor tisztában kellett lenni az alapvető fizikai törvényszerűségekkel és gyakorlatban használni kellett azokat. A workshop értékelésekor megfogalmazódott, hogy ez a fajta módszer nagyon jó a kevésbé ügyes tanulóknak, mert lehetőséget kapnak jó jegyek szerzésére, de az előkészületek sok időt vesznek el, és azokban az országokban, ahol 45 perc egy tanóra, szinte lehetetlen egy óra alatt befejezni a munkát értékeléssel, takarítással együtt.

Érdekes, globális látásmódot fejlesztő, kreativitást növelő feladat volt még az alábbi: írj fel egy kérdést egy lapra, lehet ez bármi, csak a természettudományokhoz kapcsolódjon. Az alábbi kérdések születtek: 1, „Miért nem esik a hó Máltán?”, 2, „Mi  a hang?”, 3, „Mit csinál a fehér nyuszi télen, ha nem esik a hó?” A kérdéseket a csoportok kicserélték egymást közt, majd egy olyan színdarabot kellett írni és előadni, amely tartalmazta a kapott kérdésre a választ.

A konferencia témája a STEM készségek fejlesztése és a gender volt, ez utóbbin belül is az, hogy miként lehet a lányokat a STEM készségeket igénylő szakmákba, hivatásokba jobban bevonni. Elhangzott, hogy Roosevelt már 1944-ben kihangsúlyozta a STEM készségek tanításának jelentőségét. Azóta folyamatosan központi helyet kap európai és a világ számos pedagógiai programjában. Előrejelzések szerint 2020-ban az Európai Unióban kb. 900 000 STEM készséget igénylő álláshely lesz majd üres, miután az oktatás nem tudja olyan ütemben képezni, de leginkább motiválni, orientálni a fiatalokat, mint azt a munkaerőpiaci elvárások igénylik.

A konferencián lehetőség nyílt a finn oktatási rendszerbe való bepillantásra is, illetve finn iskolák meglátogatására. A finn oktatás sikere természetesen soktényezős. Az oktatás összes szereplője kiemelt hangsúlyt ad a szektornak, mindenki felelősségteljesen gondolkodik az oktatás és a jövő gazdaságának összefüggéseiről, beleértve a kormányzatot, a pedagógusképzést, a pedagógusokat, szülőket és diákokat is. Így együtt teremtik meg a sikert! Tudják, hogy az olcsó oktatás a legdrágább a gazdaságnak. Az alulképzett vagy rosszul-képzett munkaerő évekig hátráltatja a gazdaságot, legalább háromszor-négyszer annyi ideig veti vissza a gazdaságot, mint amennyit az oktatásban eltöltene.

Az is kiderült, hogy a finn tanárok bizalmat és tiszteletet élveznek a társadalomban. Mind anyagilag, mind érzelmileg olyan szinten vannak megbecsülve, mint az ügyvédek vagy az orvosok. Tény, hogy a felsőoktatást befejezetteknek csak a top 10%-át engedik pedagógus pályára, azokat, akik elég erős belső motivációval bírnak az örökös megújuláshoz, fejlődéshez, permanens tanuláshoz. Senki nem tanít húsz éves jegyzetekből, és senki nem gondolja azt, hogy a világ gyors változásában az iskolának valamiféle változást mellőző, standard, stabil helyszínné kellene válnia. A változást természetesen nem az értékrendszer liberalizálásában látják, hanem az átadott tudás minőségében és módszertanában.

Assorted Plastic Figures
Fotó: pexels.com

A zárórendezvény, ami egyidejűleg az Oktatási Minisztériumban tartott fogadás volt, díjazásra kerültek azok az intézmények, akik sikeres közös cross-kontinentális projekteket hajtottak végre. Ugyanis az ASEF nagy mértékben támogatja azokat az intenciókat, amelyek a diákok együttműködését szolgálják. Különböző iskolák különböző témájú projekteket indítanak, amibe bárki, bármikor bekapcsolódhat. Vannak olyan projektek, amelyek a STEM készségeket erősítik, de vannak olyanok is, amelyek a közös éneklést vagy a közösen elfogadható értékrendszer kialakítását szorgalmazzák. Ezek a projektek néha online folynak, de arra is van példa, hogy egymást meglátogatják a tanárok, illetve a gyerekek, és egy személyes találkozó keretében fejezik be a projektet. A jelenleg folyó projektek ezen a honlapon elérhetők: http://www.asef.org/projects/themes/education/4600-asef-classnet-online-collaborations-2019

Az rendezvényen az alábbi honlapok kerültek megemlítésre, amelyek különböző módokon szolgálják a pedagógusok fejlődését, továbbképzését vagy a napi munkáját:

www.techwillsaveus.com – különböző STEM készségeket fejlesztő játékok honlapja,

https://www.raspberrypi.org/ – programozás tanulásának lehetősége

https://www.stem.org.uk/ – minden, ami STEM!

www.futurelearni.com- ingyenes online tanfolyamok, akár a STEM készségek fejlesztésre is.

https://madmagz.com/- magazin készítésének lehetősége, ingyen. Bármilyen témában készíthető magazin a diákokkal a honlap segítségével.

https://hu.padlet.com/- táblák, weboldalak létrehozása

http://www.toondoo.com/ képrejtvények készítését segítő honlap

A konferenciára való kiutazást az Élményműhely biztosította.

Cikkünk szerzője: Molnárné dr. László Andrea, tanár

 

 

Előző cikkHekkeljük meg Robinson bácsi számítógépét – avagy titkosírás mesterfokon
Következő cikkJanuárban fogadja az első gyermekcsoportokat a pécsi állatkert új természettudományos élményközpontja