Meséljetek kérlek kicsit a Műhely létrejöttéről! Miért éreztétek szükségét egy ilyen közösség megalakulásának?
MD.: 2019-ben fogalmazódott meg bennünk a gondolat, hogy szükség lenne az egyetemen belül egy olyan hallgatói közösségre, amely csak tanárszakosoknak kínál közös tanulási lehetőséget. Ekkor kezdődött meg egy több hónapos tervezés, gondolkodás, amelynek eredményeképp 2020 szeptemberében hivatalosan is elindult a műhelymunka.
PP: A tanárképzésben a rengeteg szakpár miatt nincs igazi hallgatói közösség, nagyon elszórtan vagyunk az egyetemen. Ezt az űrt hivatott a Műhely pótolni. Nagyon fontos előzménye volt a Műhelynek egy lengyelországi utazás, melynek keretein belül két mentorunkkal és néhány tanárszakos hallgatótársunkkal elutaztunk Opocznóba, hogy iskolát látogassunk meg, órákon hospitáljunk, valamint találkozzunk és beszélgessünk az ottani pedagógusokkal és diákokkal. Az itteni csapat annyira jól összekovácsolódott, hogy nem is volt kérdés, hogy kikkel szeretnénk a Tanár leszek!-et elindítani.
Milyen témákkal, kérdésekkel foglalkoztok?
MD.: Gyakorlatilag mindennel, ami érinti az iskolai életet és tanárságot. Tavalyi eseményeinken a digitális munkarenddel, a kezdő pedagógus problémáival, tanári pályalehetőségekkel, és talán legfontosabbként tanári mentálhigiénével foglalkoztunk. A közös ezekben, hogy mindig a tanárszakos nézőpontot érvényesítjük: mit tehetünk mi, hogy ezekben magabiztosan álljunk helyt?
PP: Illetve olyan témákkal, amelyek egyáltalán nem, vagy nem elégszer kerülnek elő a tanárképzésben, és amelyek a leginkább foglalkoztatják azokat a hallgatókat, akik néhány év múlva megkezdik pedagógusi munkájukat. Ilyen például a teljesség igénye nélkül a sajátos nevelési igényű diákok támogatása, a pedagógusok mentális jólléte és a kiégés, a fegyelmezés.
Hogyan segítik a munkátokat a mentor-oktatók, szakmai támogatók?
M.D.: Mentoraink Misley Helga és Salát Magdolna az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetének oktatói, a nulladik pillanattól aktívan részt vesznek a munkában. Bármilyen szakmai vagy egyéb kérdésük van, hozzájuk lehet fordulni, és számíthatunk az őszinte, kritikus visszajelzéseikre.
PP: Rendkívül szerencsések vagyunk, hogy a PPK, azon belül is a Neveléstudományi Intézet is nagyon nyitottan áll a Műhelyhez. Mentorainkon kívül Dr. Szivák Judit és Dr. Rapos Nóra az Intézet oktatói, mint szakmai támogatók, a tervezéstől, a megvalósításon keresztül mindig mellettünk álltak és most is bármikor tudunk hozzájuk fordulni.
Hogyan lehet hozzátok csatlakozni és mit profitálnak ebből a tagok?
M.D. Általában félévente tartunk úgynevezett bevonó alkalmat, ahol csatlakozni lehet hozzánk. Aki a Műhely tagja, az mindig az is marad, így a legfontosabb dolog, hogy a végzés után van egy felkészült, elkötelezett csapat, akik számíthatnak egymásra, akár az ország különböző pontjain. Az egyetemi évek alatt pedig nemcsak szakmáról, hanem együttműködésről, szervezeti működésről szerzünk nagyon hasznos, gyakorlati tapasztalatokat.
PP: A szakmai profil pedig kiegészül az emberi szempontokkal is, hiszen így azt érezzük hallgatóként, hogy tartozunk valahová, van egy állandó csapat, akikkel nemcsak szakmáról, hanem bármiről tudunk beszélgetni és akikkel jó együtt lenni. Ezek a kapcsolatok, amiket most építünk, remélhetőleg nagyon sokáig meg fognak maradni.
Érkezett-e már visszajelzés olyan tagtól, aki azóta elkezdte a pedagógusi pályafutását?
M.D.: Reméljük, hogy hamarosan fog, idén búcsúztattuk az első 6 végzett tagot.
Hogy látjátok, melyek a jelenlegi legnagyobb kihívások, amelyekkel a leendő tanárszakos hallgatóknak szembe kell nézni?
M.D.: Kihívás az egyensúlyteremtés az egyetemi szakjaink között: egyszerre kell 3 tudományterület (vegeredményben egy szakma) alapjait megtanulnunk. Nagyon tudatosnak kell lenni, hogy a természetszerűleg hullámzó elköteleződés ellenére lássuk, hogy miért akarjuk mégis ezt a szakmát, miért vállaljuk az egyértelmű nehézségeket.
Milyen eredményeket vártok a Modern Iskolával való együttműködéstől?
PP: Egyrészt a tanulást várjuk. Olyan témákat szeretnénk feldolgozni, amelyek nemcsak érdekesek lesznek az olvasóknak, de mi magunk is tudunk tanulni abból a folyamatból, ahogy ezek az írások megszületnek.
Ezen kívül reméljük, hogy hallgatótársaink körében tudjuk a témákat, a Modern Iskolát és a Műhelyet is jobban megismertetni.
M.D.: Az is nagy reménység, hogy a Modern Iskola revén a tanárszakosok hangja még MESSZEBBREhallatszik.
Bízom benne, hogy meg tudjuk mutatni, hogy hogyan gondolkodunk szakmáról, hogy tudunk új kérdéseket feltenni, amelyek elgondolkodtatják az olvasókat.