Kezdőlap hírmozaik

A kutyád is bejöhet! – Beszélgetés az EB OVO Egyesület alapítójával

A modern iskolában a modern életformák is megjelennek. Egyre gyakoribb jelenség a kutyát családtagként kezelő városi kutyatartás. Budapesten minden negyedik család tart kutyát és ez a különleges kapcsolat helyet keres magának a társadalomban is. Iskola, tanár, diák és kutya? Miért kellene kutyát vinni a tanterembe, de miért is ne vinnénk be magunkkal? Csonka Berta, a Novus Gimnázium, Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény pedagógusa, az felelősségteljes kutyatartók egyesületeként létrehozott EB OVO Egyesület alapítója pozitív tapasztalatait meséli el, ezzel is bátorítva kutyabarát kollégáit arra, hogy ha tehetik, vigyék magukkal a Blökit. Így a modern iskola még vonzóbbá válik tagjai számára.  Az iskola szerepéről, a kutya tanítás – módszertanban játszott szerepéről és stresszoldó hatásáról is szó esik az alábbi beszélgetésben.  A válaszadó: Csonka Berta

– Hogyan jött az ötlet, hogy a napi iskolai, tanítási rutinod részévé tedd a kutyádat?

Egészen egyszerűen. Lujza kutyámat szeretem magammal vinni mindenhova. Ezért is alapítottam az EB OVO Egyesületet. Érdekes, hogy számomra is evidencia volt, hogy iskolába kutyát vinni tilos, így fel sem tettem a kérdést. Tudtam, hogy az iskola titkára, Mesi is kutya gazdi, mutattam neki a kutyabarát matricánkat. Ő pedig azt mondta, hogy tegyem ki az ajtóra, mert ide bejöhetnek a kutyák! Én nagyon meglepődtem és a következő tanítási napon magammal vittem Lujzát. A legmeglepőbb a közöny volt a tanáriban. Szinte fel sem tűnt, hogy egy kutya jött be, annyira természetes jelenség a kutya az én iskolámban.

– Hogyan folyik egy tanítási napod Lujzikával a kutyáddal?

Lujza a csoport része. Amint belépünk a suliba sok mosolyt kapunk és mindenki felderül Lujzika láttán. Lujza nagyon szófogadó és póráz nélkül követ, de amíg beszélgetek, vagy fénymásolok, mindig talál magának valakit aki simogatja. Az órákon nyugodtan fekszik vagy valakinek a lábánál pihen, valaki vakargatja. Puszta jelenléte felszabadult hangulatot ad a tanteremnek. Metróval járunk suliba, így már a metrón sokan felderülnek párosunk láttán.

(Illusztráció: A kutyád is bejöhet!- Az EB OVO-val együttműködést vállaló, felelős kutyatartókat fogadó iskolák igényelhetik a matricát a szervezettől!)

– Milyen az iskolai fogadtatása?

Az iskolában Lujza jelenléte már-már természetes, de még mindig különös figyelmet kap. Az érettségi szünetben kisbuszt rendeltünk és saját kérésem nélkül, az igazgatónő Lujzával tervezte a kirándulást. Kutyabarát sofőrt is könnyű volt találni és az esztergomi kiránduláson is nagyon jól éreztük magunkat Lujzával. Lujzika a Novus része.

– Sok szülő automatikusan eltiltja higiéniás okok miatt a gyermekét az állatoktól. Lujzikának volt már olyan betegsége, amely a tanulókra is veszélyes volt?

 

Ez nézőpont kérdése. Az én kisfiam, Farkas, kutyabarát bölcsödébe jár. Az ottani igazgató úgy véli, hogy a kutyákon keresztül a gyerekek a természet fontos részvevőjével ismerkedhetnek meg. A városi kutya a természet nagykövete. Örömmel fogadjuk és immunrendszerünkben is kialakul az együttélés lehetősége, ezért sokkal nagyobb inger és piszok aránnyal tudunk együtt élni. Ezzel én is teljesen egyetértek, így az iskolában is ezzel a szemlélettel élünk.

Mivel Lujzika keverék kutya, szervezete nem túl érzékeny. Szerencsére még nem volt beteg, és sosem fertőzött meg senkit a suliban. A városi élet során ember és ember között sokkal több alkalom van a fertőzésre, mint állat és kutya között. Természetesen minden egészségügyi előírást betartok, gondolok itt a féregtelenítésre, veszettség elleni oltásra, kullancs ellenes nyakörv viselésére, sőt Lujzika ivartalanítva van, így a tüzelés sem okoz problémát. Igazából a gyerekek sem kimondottan érzékenyek. Így azt hiszem, hogy a mi csapatunk nagyon összeillik ebből a szempontból is.

– Tudományosan alátámasztott a kutya pozitív hatása?

A kutyák életminőség javító hatása tudományosan igazolt. Stresszoldó, a simogatás megnyugtató hatással van és boldogság hormont termel. A mai világban egy ilyen energiaforrás kiváló eszköz a stressz kezelésére és a kutyák életmódszerű tartása olyan napi rutint épít életünkbe, amely során akarva akaratlanul egészségesebben élünk. Például többet és rendszeresebben járunk sétálni és közösségbe járunk. Természetesen ez a felelős kutyatartókra igaz, akik tisztában vannak kötelességükkel, miszerint felelősek azért, akit egyszer megszelídítettek.

– Van-e konkrét pedagógiai/tanításmódszertani megfontolás az általad felállított rendszer mögött?

A kutyámért felelősséggel tartozok. Ő az én felelősségem és ez egy olyan példaértékű kapcsolat, amely során nagyon sok fontos értéket megélhetünk együtt a diákokkal. Nekem a hitelesség az egyik legfontosabb pedagógiai érték. Nagyon örülök, hogy az iskola bízik bennem és teret ad annak, hogy éljek a bizalommal. Ez a fajta nyitottság az iskola mentalitását tükrözi. A másság nálunk szín, érdekes és érték. Az ilyen környezet felszabadító és inspiráló úgy a diákok, mint a tanárok számára.

– Hogy viszonyulnak a diákjaid Lujzikához?

Lujza egy örömforrás mindenki számára. Nagyon szeretik Lujzikát, van, akit megihlet és fotókat készít róla, van, aki labdázik vele a szünetben és van, aki megosztja vele az uzsonnáját. Lujza egy jó barát.

– Mit gondolsz, érzel, milyen pozitív hatása van a tanár-diák viszonyra közted és diákjaid közt Lujzika jelenlétének?

Lujzika egy fontos kapocs köztünk. Mivel mindannyian állatbarátok vagyunk, sok beszélgetésre ad alkalmat Lujza. Diákjaim állandó önkéntes résztvevői rendezvényeinknek. A rendezvényeken önállóan dolgoznak, embereket szólítanak meg és véleményt formálnak. A héten saját önkéntes akciót találtak ki az 1%-os kampányhoz. Közösen álmodozunk a jövőnkről és hisszük, hogy érdemes tenni érte.

– Milyen kihívásokkal, nehézségekkel kell megbirkóznod kutyás pedagógusként?

A legnehezebb az, amikor egyedül érkezek a suliba és mindenki csalódottan néz rám: hát Lujzika, hol maradt? Kutyás pedagógusként ugyan olyan hátrányok érnek, mint kutyásként. Volt, hogy az Orczy-  kertben szerettünk volna órát tartani, de kiküldtek minket Lujzika miatt. Azóta olyan helyre megyünk, ahova Lujza is velünk jöhet. Ez evidencia, vagy Lujzával, vagy sehova! Általában viszont egyre több helyen látnak szívesen Lujzával. Természetesen nem szándékom mindenhova elvinni Lujzát. De a múzeumokban is jól érezné magát.

– Mielőtt bevisszük az iskolába a kutyát, miről érdemes meggyőződni, hogyan készüljünk fel az új kalandra?

A fokozatosság elve a legfontosabb. Alapvetően e kutyát közösséghez kell szoktatni. Hogyha mindennap találkozik más kutyákkal, gazdákkal, akkor az iskolai környezet nem lesz nagy meglepetés a kutyának. Első alkalommal szánjunk kutyánkra egy napot, amikor megismerkedhet az emberekkel, a helyzettel, és amikor csak rá figyelünk és a felmerülő problémákra. Azt javaslom, hogy ez egy szabad foglalkozás legyen, amikor a csoport megbarátkozik a kutyával és viszont, a gazdája pedig megérti, hogy mivel segítheti a könnyed együttműködést. Aztán lassan el lehet kezdeni a hétköznapokat, amikor az óra nem csak a kutyáról szól. Ekkor már a diákok és a kutya is érti, hogy a kutya része, nem főszereplője az együttlétnek. A kutya a csoport tagjává válik, aki színt, nyugalmat és bizalmat visz a csoportba.

– Milyennek képzeled el a modern iskolát, ahova a legszívesebben járnál tanítani?

A modern iskola olyan légkörű, mint a Novus. Ahol jó a hangulat, oda jó emberek, tanárok, diákok csatlakoznak. Számomra a jövő modern iskolájában mindenkinek van helye és a közösség sokszínűsége inspirál, toleranciát ébreszt és felszabadít.

 

EB OVO Egyesület

Csonka Berta elnök

1137 Budapest

Radnóti Miklós utca 5-7. 4. emelet 11.

és a Facebookon is megtalálhatóak vagyunk!

EB OVO, mert a kutyám ÉN vagyok!

Kik vagyunk?

Az EB OVO Egyesületet olyan állatszerető emberek hozták létre, akik hiszik, hogy a kutyák háziasításával elkezdett folyamat még nem ért véget. Bár a példátlanul szoros ember-eb viszony a személyes életvitelek után a társadalom képét is átalakította, tehát a kutyatartás mára életmóddá vált, annak elismertetéséért, elfogadtatásáért sokat kell még tennünk.

Mik a céljaink?

Célunk ezért egy olyan közösség létrehozása, amely felkészültségével, elkötelezettségével és nyitottságával a kutyatartók érdekeit védi. Képes a kutyatartás közösségi szabályozásának átalakítására, a felmerülő konfliktusok kezelésére, a fennálló előítéletek megváltoztatására. Célunk egy olyan szemléletmód kialakítása, amely elismeri a kutyák kiemelt társadalmi szerepét, ezért biztosítja jogszerű jelenlétüket minden olyan helyen, ahol mi emberek egyébként jelen lehetünk.

Milyen eszközökkel dolgozunk?

Az EB OVO Egyesület ezért szakmai javaslatokat készít, vitafórumokat szervez, egyeztet az illetékes hatóságokkal és a partnerszervezetekkel, oktatási intézményekkel, állandó médiajelenlétre törekszik,ismeretterjesztő programokkal népszerűsíti álláspontját.

Hogyan segíthetsz?

Ha kutyatulajdonosként úgy érzed, hogy a ma még tiltott helyeken is képes vagy viselkedni és erre kedvenced is képes, tehát szerinted is indokolatlanul túlszabályozott az ebtartás, köztünk a helyed. De akkor is számítunk rád, ha kutyabarátként támogatod egyesületünket, mert számodra is fontos, a magyarországi civil kultúra bevonása a mindennapi és az eljövendő generációkat érintő kérdésekbe. Puszta jelenléteddel, vagy aktív közreműködéseddel is segítheted az előítéletek felszámolását.

 

Előző cikkE-könyvek a Pedagógiai Könyvtárban – bemutató előadás lesz erről 19-én
Következő cikkMegnyílt a Bűvösvölgy az ország első interaktív médiaértés-központja