Kezdőlap hírmozaik

    Iskolakertek a 21. században – ki segít a pedagógusoknak?

    Tudományos kert, mini botanikus kert, haszonkert, hobbikert, saját ágyások kertje, kutatókert – ezeket a kifejezéseket a tavasz közeledtével az iskolákban is egyre gyakrabban hallhatjuk. Iskolakertek jönnek létre, hogy ezeknek segítségével is nagyobb hangsúlyt fektessenek az önálló életre nevelés, a környezeti nevelés és az ökológiai szemlélet fontosságára. De ki és hogyan segít a pedagógusoknak az iskolakertek ügyében?

    Az egyre több helyen létrejövő iskolakertek mögötti igényre felfigyelt a Nyugat- Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kara, ahol már folyik iskolakerti kurzus a pedagógus szakos hallgatók részére, ezzel is előmozdítva az iskolakertek ügyét. 

    Az iskolakertek összefogására 2015 elején megalakult az Iskolakertekért Alapítvány .  

    Iskolakert-hálózat jött létre

    Az alapítvány szakmai csoportjának tevékenysége kétirányú. Egyfelől az iskolakertek szakértőit, az iskolakert-mozgalom résztvevőit, a pedagógusokat, a szülőket, a kertfelelősöket kívánják összekapcsolni az Iskolakert Szakmai Műhely életre hívásával, ezzel találkozási pontokat szervezve, együttgondolkodási keretet biztosítva az ügy támogatóinak.

    Másfelől életre hívták az Iskolakert-hálózatot, az iskolakertek összefogása érdekében tapasztalatokkal, jó gyakorlatokkal, különböző megoldási módokkal, ötletekkel (módszertan, kertészet, civil kapcsolódás) segítve további közösségek leendő iskolakertjeinek munkáját. Megosztják tagjaikkal az iskolakerti szakirodalmakat, képzéseket tartanak, pályázatokat közvetítenek, szakmai napokat szerveznek, ahol a kertvezetők megoszthatják egymással tapasztalataikat.  Az Iskolakertekért Alapítvány igyekszik továbbá feltárni az iskolakertek számára elérhető lehetőségeket, kedvezményeket, szolgáltatásokat is. Elképzelésük szerint a környezettudatosságra való nevelésbe, az ökológiai szemlélet átadásába a pedagógusok és a szülők bevonása egyaránt fontos. Érdekesség, hogy több kerti kezdeményezés szülői ösztönzésre indult el.

    Terápia és túlélés az iskolakert segítéségével

    Az iskolai korosztályon belül külön célcsoportként látják megjelenni a sajátos nevelési igényű gyerekeket, akik számára az iskolakerti tevékenység terápiás jelleggel is bír, és a hátrányos helyzetű térségekben felnövő gyerekeket, akik számára a háztáji kertek művelésének alapismerete létfeltétellé vált. További előny, hogy az iskolakertben a közösség hasznos tagjának érzik magukat azok a gyerekek is, akiknek az osztálytermi oktatás során a beilleszkedés nehezen sikerül. Érdekesség, hogy a Waldorf-iskolákban „kertművelés” néven 5-9. osztályos korig tantárgyként, aktív munkával, kertben dolgozva tanulják a diákok a növények gondozását, a kert művelését, a zöldségek, növények hasznosítását. Az Iskolakertekért Alapítvány  honlapjának elérhetősége: www.iskolakertekert.hu.

     

    Élet egy iskolakertben

    Hogyan zajlik az élet egy iskolakertben? Egy hiteles internetes naplót, blogot követve megismerhetjük a budapesti, XIII. kerületi Tomori Pál Általános Iskolában működő iskolakertet. Ezt Nemes Anita vezeti, szülőként és civilként, ő az Iskolakertekért Alapítvány egyik kurátora is.   Részletek: www.iskolakert.tomori.hu

    Japánkert és szaktanácsadás

    A budapesti Varga Márton Kertészeti és Földmérési Szakképző Iskola és Kollégium egy japánkerttel büszkélkedhet. A kertészmérnök tanárok tanítványaikkal közösen ápolják, szívvel-lélekkel gondozzák a többféle növénykülönlegességeket, melyek természetes egységet, harmóniát alkotnak és szemgyönyörködtetők. Minden tavasszal „Otthonunkban a természet” címmel várják az érdeklődőket, hagyományőrző jelleggel nagyszabású kiállítás és vásár keretében előadásokkal, szaktanácsadással sokszínű bemutatókra kerül sor.Honlapjuk itt.

     

    Vesd bele magad

    5 évvel ezelőtt indította a Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége a Vesd bele magad (www.vesdbelemagad.hu) zárt programot, melynek köszönhetően már 1000 általános iskolában kb. 60 000 gyermek veteményezett. Idén márciusban is 210 általános iskolából 14 006 gyermek kap vetőmagcsomagot, hogy azt otthon elvetve kiskertésszé váljon. Pedagógusoknak, iskolavezetőknek érdeklődni és jelentkezni a vesdbelemagad@agrya.hu e-mail címen lehet.

    Tóth Renáta

    Előző cikkA szakképzési pedagógus-életpályamodell részletei
    Következő cikkHátrányos helyzetű álláskeresők foglalkoztatása a Huszár Gál Iskolában