Kezdőlap heti kitekintő

    Hogyan tanulnak és tanítanak a svédek?

    Beszámoló egy Erasmus+ látogatásról. A skandináv oktatási rendszerekről mindig csupa izgalmas dolgot hallani a sajtóból, médiából. Most egy hiteles beszámolót olvashatunk egy budapesti gyakorló pedagógus tollából, aki a svédországi oktatási rendszer több iskolájában járt nemrég tanulmányúton, az Erasmus + program keretében. Érdemes vele tartani! Ki lesz a következő utazó?

    Egyénre szabott oktatás a svédországi iskolákban – egy Erasmus+ továbbképzés története
    erasmuslogo

    Az Európai Bizottság 2014 – 2020 közötti időszakra vonatkozó Erasmus+ KA1 továbbképzés programjának keretén belül lehetőség nyílt számomra, hogy részt vegyek egy svédországi szakmai utazáson, mivel a KA1 program a közoktatási intézmények munkatársainak egyéni tanulási mobilitását támogatja. (Érdemes ellátogatni a Tempus Közalapítvány által pedagógusok számára is szervezett Erasmus + programról szóló oldalára,ide kattinva!)

    Egyénre szabott oktatás a svédországi iskolákban

    A dortmundi (Németország) Fesch- Forum Eltern und Schule Intézmény volt a továbbképzési program szervezője. A számos igen színvonalas továbbképzés között első olvasásra felkeltette az érdeklődésemet az „Individualisiertes Lernen in schwedischen Schulen” (Egyénre szabott oktatás a svédországi iskolákban) címmel meghirdetett program, hisz a magyar iskolarendszerben is egyre nagyobb kihívást jelent a pedagógusok számára a különböző képességű, előmenetelű, nagyon eltérő szociális háttérrel rendelkező tanulók színvonalas oktatása.

    2forumeltern

    A mobilitás konkrét programja, megvalósulása

    A képzés 2015. október 17. és  25. közöttzajlott.

    A német, lett, spanyol és magyar kollégákból álló team a kurzus időtartama alatt minden nap 8:00 és 14:30 óra között kiscsoportokban különböző iskolák munkájába, mindennapi életébe tekintett be.

    Ezt követően este egy 3 órás workshop keretén belül az összegyűjtött tapasztalatokat megbeszéltük, majd a svéd oktatási rendszer felépítését, sajátosságait, az utóbbi évek eredményeit és jogszabályi és egyéb változásait ismerhettük meg, amit már a kiutazás előtt a szervező intézménytől megkapott dokumentumok alapján egyénileg tanulmányoztunk.

    Az általam látogatott iskolák a következők voltak: International school in Helsingborg, Tågaborgsskolan in Helsingborg, Kullagymnasiet in Höganäs, Europaportens skola Malmő, Ekeby skola in Ekeby.

    iskolak

    A svéd oktatási rendszer sajátosságai magyar szemmel

    Különösen nagy figyelemmel követtem a svéd közoktatás szerkezetét, mert a magyar közoktatási szakemberek is felvetették az iskolarendszer ilyen irányban történő átalakítását: 9 évfolyamos az általános iskola és 3 év a gimnázium. 7-16 éves korig tart a tankötelezettség, de 6 évesen szinte minden kisgyermek az ún. „förskolaklass” nulladik évfolyam programjában vesz részt, előtte 1-5 éves korban az óvoda különböző formáit vehetik a szülők igénybe. A gimnáziumban szakképzési vagy felsőoktatási tanulmányokra felkészítő program közül választhatnak a tanulók az elért teljesítményeik alapján.

    Az iskolai értékelés nem osztályzatokkal, hanem egy A-F skálán történik, ahol az „A” a legjobb minősítés.

    Felszereltség: bőség

    Svédország az állami költségvetésből viszonylag nagy összeget szán az oktatásra, hiszen az oktatásba pénzt kell fektetni, ahhoz, hogy jól működjön. Azt vallják, hogy egy társadalmat az oktatással lehet formálni. Az iskolák önkormányzati fenntartásúak, ezért megyénként eltérések lehetnek. A szabad iskolaválasztás miatt az iskoláknak olyan programot kell nyújtaniuk, természetesen az országosan kötelező tanterv elvégzése mellett, hogy minél több tanuló válassza az adott iskolát.

    Az iskolák tárgyi és személyi ellátottsága nagyon magas színvonalú, az iskola költségvetéséből a tantárgyakhoz minden szükséges eszköz igényelhető. A legtöbb órán, foglalkozáson két felnőtt van jelen, két tanár, vagy asszisztens, adott esetben tolmács vagy mentor. A tanulók számára ingyenes az oktatás, beleértve a felszerelést, az étkezést, az egyéb programokat, az utazásokat.  Minden egyes gyerek rendelkezik laptoppal vagy tablettel, amit az iskolától kap, és amelyet haza is vihet, hisz sok esetben nincsenek tankönyvek.

    laptopok

    A készségtárgyak tanítása különösen az általános iskolában nagy hangsúlyt kap, aminek színvonalas oktatásához természetesen az ahhoz szükséges felszerelések bősége hozzájárul.

    szovoszekdobos

     

    Fejlődési terveket készítenek maguknak

    Az intézmények működését leginkább az a szemléletmód határozza meg, hogy az iskolák célja, hogy minden tanuló jól érezze magát az iskolában, mindenki megkapja a számára szükséges támogatást, segítséget és saját fejlődési ütemében a lehető legjobb eredményt érje el. A tanulók személyiségjogaik sérthetetlenek. A tanárok a tanulók saját előre haladásuk iránt vállalt felelősségére, önállóságukra építenek, amit többféle módszerrel támogatnak is. Negyedévente-félévente a szaktanárok, a mentorok fejlődési megbeszélést tartanak a tanulókkal és a szülőkkel. A tanulóknak reflexiót kell írniuk az addigi tanulmányi előmenetelükről, és írásban el kell készíteniük a fejlődési tervüket a következő félévre.

    fejlterv

    A fenti svéd nyelvű táblázat egy órarend. A fenti órarend jól mutatja, hogy a napot egy 15-30 perces mentori megbeszélés indítja, vannak olyan évfolyamok, ahol minden reggel hangos felolvasást tartanak. A napi munka lezárását egyéni értékelés, a tanulók által előadott beszámolók, reflexiók jelentik.

    Az osztálylétszámok általában 15-25 fő között vannak. Nagyon hasznos, amikor egy-egy osztályon belül kisebb csoportokat külön mentortanár segít.

    Gyakori, hogy a tananyagot tantárgycsoportokban, tantárgyakon átnyúló projektekben oktatják. Több iskolában beszámoltak róla, hogy a napot egy 15-30 perces mentori megbeszélés indítja, vannak olyan évfolyamok, ahol minden reggel hangos felolvasást tartanak.

    Nem svédek sem félnek a svéd iskolapadban

    A tanulók kb. 10-20 százalékának külföldi gyökerei vannak. Nagyon különböző kultúrák, vallások találkozása figyelhető meg a svéd iskolákban, amit problémamentesen össze tudnak illeszteni a svéd oktatásra bánásmód segítségével. Senkit nem érhet hátrány, a mobbing kérdésének fontosságát szem előtt tartják, riportfilmeket, oktatófilmeket, szituációs gyakorlatokat alkalmaznak megelőzésére, kezelésére.

    Pozitív élmény volt a svéd kollégák, tanulók barátságos, nagyon nyitott, közvetlen, befogadó viselkedését és az iskolákban uralkodó nyugodt légkört megtapasztalni.

    A továbbképzés helyszínei: Malmő, Helsingborg

    1terkep

    Természetesen nem feledkezhetek meg a továbbképzés helyszínéül választott két város, Malmő és Helsingborg csodálatos fekvéséről, mivel az Øresund mellett fekszenek. Az Øresund egy tengerszoros, ami összeköttetést teremt a Balti-tenger és az Északi-tenger között. A világ egyik legforgalmasabb vízi útja. Öt napon keresztül megcsodálhattunk Helsingborg és Malmő látnivalóit.2

    Szerző: Székó Katalin

    A cikkben a szerző fotói láthatók.

    A szerző bemutatkozása:

    svedorszagSzk24 éves némettanári gyakorlattal Erasmus+ mobilitáson vettem részt Svédországban.

    A tanulmányút a Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium Erasmus+ programja keretében valósul meg. A projekt célja olyan módszerek kidolgozása és jó gyakorlatok átvétele, amelyek segítik a differenciált, személyre szabott, de csoportban megvalósítható oktatást. A projekt magyarországi pályáztatója a Tempus Közalapítvány, iskolai koordinátora Tóth Katalin. A kétéves projekt 22 mobilitást tartalmaz, melyeknek megvalósításához az iskola 18974 eurós támogatást kapott.További információ a korosicsomatoth@gmail.com email-en kérhető.

     

    Előző cikkHatártalanul!- beszámoló a Bibósoktól
    Következő cikkÚj Microsoft eszközök az oktatásban