Kezdőlap heti kitekintő

    Digitális eszközökkel a fenntarthatóságért egy befogadó iskolában

    Részt akar-e venni valaki az Erasmuson? Induljak vagy sem? – hangzik el sokszor ez a mondat a pályázati időszakban a tanárikban. Ez a rövid beszámoló abból a célból született, hogy a még gondolkodó vagy bátortalan kollégáknak támpontokat, esetleg segítséget nyújtson a döntésben. Demeter József írása következik,

    A III. kerületi Pais Dezső Általános Iskola is részt vett 2023 nyarán a köznevelésben tanulók és dolgozók rövid távú tanulási célú mobilitása projektben a Hungary Expert – a Tanárokért cég szervezésében.

    Iskolánk pályázatának központi célja az volt, hogy elsősorban olyan IKT-támogatott módszereket és megoldásokat ismerjünk meg, amelyek hozzájárulnak az intézmény hosszú távú céljainak eléréséhez, azaz a fenntarthatóság minél szélesebb és komplexebb módon történő meghonosításához szűkebb és tágabb környezetünkben.

    A pályázatunk megírásakor iskolánk már rendelkezett többféle tapasztalattal ezen a téren, vagyis nem úttörőként próbálkoztunk. A Pais Dezső Általános Iskola hátránykezelési stratégiájában egyre fontosabb szerepet kap az IKT-eszközök alkalmazása a tanulási-tanítási folyamat gyakorlatában. Kiemelt feladatunknak tekintjük a kognitív funkciók, a kommunikációs készségek, az érzelmi intelligencia, az érzelemszabályozás, az önbizalom, az önértékelés és a tanulási motiváció fejlesztését. Mi tagadás, nekünk is tennünk kell a lemorzsolódás csökkentése érdekében. A tapasztalatok azt mutatják, hogy jelentősen támogatja a csökkenést az a tény, hogy a tanulók saját érdeklődésüknek megfelelő tananyagot, ismeretanyagot dolgoznak fel a kutatómunka, tudásszerzés során akár játékos feladatokkal.

    A digitális eszközök használata mellett intézményünk nem csak a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekeket integrálja, hanem a sajátos nevelési igényű tanulók közül a beszédfogyatékos, autizmus spektrumzavar, egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdők nevelését-oktatását látja el. A különleges bánásmódot igénylő tanulók esetében a közös felelősségvállalásnak lényeges szerepe van a nevelés sikerességében. Ehhez a felelősséghez megfelelő szemléletmóddal és kompetenciával rendelkező pedagógusok szükségesek, akik megújult eszközrendszerrel végzik oktató-nevelő munkájukat.

    Bár sokféle tapasztalattal rendelkezünk, mégis a jelenleg megtapasztalható éghajlati átalakulás napról napra olyan újabb és újabb kihívások elé állít, amelyek kezeléséhez a meglévő ismereteink időnként kevésnek bizonyulnak. Hisszük, hogy az európai változások és kihívások kezelését nem sporadikusan, hanem nemzeteken átívelő összefogással lehet csak megvalósítani. Emiatt fontosnak tartjuk a fenntarthatósági kérdések nemzetközi szintű megközelítését, az egymástól való tanulást és a nemzetközi tapasztalatszerzést. Intézményünk örökös ökoiskola címet viseli, ami azt jelenti, hogy nemcsak a tanítási folyamatban érvényesül a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elve, hanem az iskolai élet számos tanórán kívüli területén is.

    Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztése jelentős e témában. Arra törekszünk, hogy tanulóinkat felkészítsük a gyorsan fejlődő világ elvárásaihoz. Pedagógiai programunkban szerepel a nyitottságra való nevelés. Nevelési eszményképünk egyike az Európai Unió közösségéhez tartozás tudatosítása. Európai uniós diákjainkból európai uniós állampolgárokat kívánunk nevelni. Ennek megvalósításához az idegennyelv ismerete elengedhetetlen. Mindezek eléréséhez szakmai fejlődést, az oktatás minőségének fejlesztését, megújulást tűztük ki célul.

    Hisszük, hogy a nemzetközi tapasztalatszerzés nagyban gazdagítja tudásunkat és szélesíti látókörünket. Mivel még első körös pályázóknak minősülünk, főként külföldi, szakmódszertani megújulást és az angol nyelv tanulását támogató pedagógus-továbbképzésekre fókuszáltunk.

    A tantestületből különböző időpontokban 5 fő vett részt nyári Erasmus+ továbbképzéseken Rovinj városában. Egyfajta komplex megújulást jelentettek a programok. A mobilitás során megszerzett ismeretek, játékok, játékos feladatok nap, mint nap beépíthetőek a pedagógiai tevékenységeinkbe. Amellett, hogy ötleteket kaptunk a tanítás, a gyakorlás érdekesebbé tételéhez, a gondolkodásfejlesztéshez, a közösségépítéshez, önbizalmunk is fejlődött a sokféle és több helyről érkező pedagóguskollégákkal történő kapcsolatépítéseink által. Csodálatos volt megtapasztalni azt a kulturális sokszínűséget, a pedagógusok közötti együttműködést, kooperációt, közös gondolkodást, amely létrejött magyarországi és más európai országok pedagógusai között a közös tanulás során, és a szabadidős programok alatt is.

    Hogy milyen módszertani tapasztalattal gazdagodtunk? Lássunk néhányat ezek közül!

    Az alsós matematikatanítás során alkalmazható eszközök (dobókocka, logikai lapok, színesrúd stb.), valamint a különböző feladattípusok (logikai feladatok, szöveges feladatok, függvények stb) nem jelentettek ugyan újdonságot, azonban sokszínű használatuk és a megoldások többirányú lehetőségei viszont igen. Például a memóriát és tájékozódást kiválóan fejleszti az egyszerűnek tűnő, de mégis komplex tárgykereső játék. A játékhoz egy könnyen kialakítható játéktér szükséges (pl. az osztályterem padlója). A lefelé fordított színes lapokon találhatók a megkeresendő tárgyak. Minden csapat/tanuló kihúz egy tárgyat, amihez neki kell eljutnia. Akkor tud továbblépni, ha eltalálja az útvonalán szereplő lapok színét. Minden tévesztésnél újra kell indulni. Például, ha a szemüveget kell megkeresni, hat lap vezet oda; egyesével felfordítják a lapot, de előtte mondani kell egy színt. Ha eltalálják, mehetnek a következő lapra. Mindaddig, amíg olyan színű, mint amit előzőleg mondtak. Ha nem találják el, vissza kell fordítani a fehér oldalra, és a következő játékosnak emlékeznie kell a megfejtett útvonal szakaszára ahhoz, hogy további lapokat fordíthasson fel. Az a csapat nyer, amelyik hamarabb eléri a keresett tárgyat.

    Kép: Demeter József

    A játékosítás (gamifikáció) szintén egy újszerű módszertani megközelítés, amely akár alsó vagy felső tagozaton is alkalmazható. A továbbképzésen nem csak ismerkedtünk a gamifikációval, hanem annak módszertani eszköztárást használva felépítettünk egy saját projektet. Egész héten gyűjthette mindenki a tapasztalati pontokat, amikből a kurzus sikeres elvégzéséhez elegendőt kellett szerezni. A pénteki napra mindegyik csoport a tanultakat felhasználva elkészítette egy megvalósítható tanulási periódus tervét, amit a többieknek prezentált, és megvédett. A gamifikáció által megismertünk egy nagyon jól kitalált módszert, amivel egy hagyományostól eltérő eszközárral motiválhatóak a diákok, ami a „kütyüzéshez”, játékokhoz szocializálódott korosztály esetében kiemelten fontos.

    Egy másik továbbképzésen az online platformok megismerésével és elsajátításával foglalkoztunk. Az egy héten át tartó továbbképzés minden napján kb. 6-8 platformmal ismerkedtünk meg, mint például Blooklet, Flippity, Mentimeter, Skribbl, Bamboozle, StoryboardThat, Canva, Gimkit, Nearpod, JeopardyLabs.

    Kép: Demeter József

    Nagyon sokat jelentett, hogy felhasználóbarát példákon keresztül gyakorolhattunk a platformok felületén. Ezáltal egy percre sem éreztük, hogy iskolában ülünk és tanulunk. Az utolsó napon szintén bemutattuk, hogy mit tanultunk a hét során: feladatot készítettünk online platformok egyikén, és a csoporttársakkal együtt próbáltuk ki azokat.

    Az angolnyelv-tanfolyamok biztosan azok közé fognak tartozni, amelyekre mindig szívesen fogunk visszagondolni. Mint tudjuk, sok múlik az oktatón – nos a mi esetünkben empatikus és nagyon jól felkészült szakembereket ismertünk meg. Magyarázataik pontosak és könnyen érthetőek voltak, ugyanis a gyakorlati nyelvhasználatból indultak ki, amely sokkal érthetőbbé tette mindenki számára az új elemeket. Mindvégig a BBC kiadványait és online anyagait használtuk, amelyek szintén a minőséget jelentik.

    Kép: Demeter József

    A mobilitás során jelentősen fejlődött idegen nyelvi kompetenciánk, amely által tudom segíteni tudjuk a tantestület munkáját angol nyelvű szakirodalom népszerűsítésével, EU-s iskolákkal történő kapcsolattartással, programok szervezésével, a tanulók külföldi tanulmányutakra kísérésével.

    Összegezve azt mondhatjuk, hogy a minőségi továbbképzések, az isztriai napfény, a mediterrán ételek, a vendégfogadók szívélyessége és nem utolsó sorban a tenger mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy fejlődjünk és töltekezzünk.

    Kép: Demeter József
    Előző cikkA mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségeit mutatták be az EdTech Summit Hungaryn kiállításon
    Következő cikk„A múzeum mindenkié” – interjú