Kezdőlap jó példák

A LEGO iskolánk életében

Innovatív pedagógia

Intézményünk pedagógiai célja, egy olyan gyermekközpontú iskola megteremtése, ahol minden gyermeknek színvonalas oktatásban és személyes képzésben van része. Oktató munkánk színesítéséhez és hatékonyabbá tételéhez a 2015 decemberében megírt pályázat jóvoltából, 2016. január 26-án megérkeztek iskolánkba az első garnitúra LEGO MoreToMath dobozok. Még aznap boldogan vették birtokukba az akkori 1.c osztályos tanulóink Hauzmanné Czipa Márta kolléganő vezetésével.

Ez az innovatív osztálytermi készlet a jól ismert LEGO kockát hívja segítségül, hogy a matematikát kézzelfoghatóvá tehessük, tanulóinkat játékosan vezethessük be a matematika varázslatos, de nem könnyű világába.

„Játszani is engedd!”

Az 1-2. osztályos gyermeknek életkori sajátossága, hogy igényli a játékot. A matematikai problémák nehezen fogalmazhatóak meg egy kisgyermek számára. A készlet használata során már a tanév elejétől kezdve megkönnyíthetjük a számfogalom kialakítását, majd folytonos bővítését, a rendszerező képesség folyamatos kialakítását azáltal, hogy gyermekeink a doboz megfelelő rekeszéből keresik ki a modell építéséhez szükséges, a feladatlap által megadott elemeket. Ezt követően az elemekből saját elképzeléseik alapján valósíthatják meg a feladat megoldását. Későbbiek folyamán észrevétlenül alakul ki a műveletek lejegyzése, a bontás fogalma. A 2. osztályban a szorzás, osztás, részekre bontás jelenik meg játékos formulában. A saját tapasztalati úton megszerzett tudás véleményünk és tapasztalataink szerint sokkal könnyebben rögzül. Gyermekeink maguktól jutnak el a szöveges feladatok lejegyzéséhez, megoldási tervének elkészítéséhez, illetve a válasz megfogalmazásához. Talán egyik legnagyobb pozitívuma a módszernek, hogy folyamatosan sikerélményben részesül a gyermek, így mindenki, mindig mosolyog ezeken az órákon.

A különböző témakörök, folyamatosan bővülő, egyre gondolkodtatóbb feladatok elé állítják kisdiákjainkat, miközben „csak játszanak”. E „játék” folyamán észrevétlenül tanulnak meg párban, illetve csoportban dolgozni, véleményt alkotni, érvelni, reálisan értékelni, nem utolsó sorban kialakul igényük a munkafolyamat megtervezésére. Valamennyi témakör a 6-10 éves korosztály érdeklődési körének megfelelően öleli fel a feladatokat. A megoldás folyamán, illetve az ellenőrzés-értékelés szakaszában az eszközhasználat kibővül az interaktív tananyag használatával, így bevezethetjük őket az IKT eszközök világába, azok használatába is.

Egy-egy feladatcsoport megoldása többféle kompetenciát igényel. Fejlődik a gyermek finommotorikai-, kombinatorikai- és  problémamegoldó képessége, térlátása, bővül számfogalma, digitális kompetenciája. Az élményszerű tanulás eléréséhez a játék vonzerejét hívjuk segítségül, hiszen szinte minden gyermeknek kedvenc játéka a LEGO.

A 3-4. osztályosaink körében nagy népszerűségnek örvend a WeDo 2.0 „robot”, mellyel már a kisiskolás korban lerakhatóak a robotika, a programozás alapjai. Szenzációs élmény gyermekeinknek és nekünk felnőtteknek is, mikor  a kígyó adott jelre, meghatározott ideig kinyitja a száját, majd becsukja. Saját készítésű versenyautókkal mini forma 1-es futamot rendezünk, azaz szintén játszva tervezünk,  modellezünk, programozunk, precizitást, kombinációs képességet fejlesztünk és nem utolsósorban a csapatmunka szellemét alakítjuk tanulóinkban.

Érdeklődés, vonzerő:

2016 januárjától folyamatosan tartunk bemutató órákat úgy a saját intézményünk, mint más iskolák, óvodák pedagógusainak egyaránt. Az elmúlt tanév áprilisában iskolába csalogató bemutató foglalkozásokkal szerettük volna megismertetni és megkedveltetni leendő elsőseinkkel és szüleikkel e nagyon élvezetes, változatos módszert. Érzésünk szerint pozitív eredménnyel zárult ez az eseménysorozat.

2016 áprilisában 9 fős delegáció látogatott el Billundba, a LEGO bázisiskolájába, az  International School of Billund-ba, múzeumába, a LEGO Idea House-ba, illetve a LEGOLAND-be. E pár nap felejthetetlen élményt nyújtott számunkra.

2016 szeptemberében a Via Carpatia kassai szervezetével együttműködésben bemutató napot tartottunk iskolánkban, ezzel párhuzamosan otthont adtunk a H-Didakt kft.  LEGO MoreToMath továbbképzésének is. (1. oszt. bemutató óra: Kossuth Szabolcsné, 2. oszt. bemutató óra Hauzmanné Czipa Márta)

2016 novemberében a székelyhídi kollégák és tanulók körében előadásokkal és foglalkozásokkal népszerűsítettük e csodálatos és hatékony eszközt.

Igyekszünk tanulóinkat 21. századi kompetenciák és széleskörű pedagógiai módszerek segítségével minél hatékonyabban felkészíteni a tudásszerzésre, tudásépítésre, illetve a jövőjük megalapozására.

 

Godtfred Christiansen a mai LEGO kockák megálmodójának szavai szerint:

„A gyerekek eddig  kész megoldásokat kaptak. Másra van szükségük, olyasmire, ami erősíti a képzeletet és a kreativitást!”

 

Kossuth Szabolcsné És Hauzmanné Czipa márta

Beszámoló

a Lego Story Starter programcsomag használata során tapasztalt eredményekről

 

A Lego Story Starter (továbbiakban: LSS) egy alternatív tanítási- tanulási forma, mely- mint minden legó- alapvetően a gyermek legfontosabb tevékenységén, a játékon alapul. A LSS fejlesztői és aktívan használó pedagógusai vallják, hogy a játékos tanulásra nem csak kisgyerekkorban van szükségünk, hanem tulajdonképpen egész életünkben, hiszen a játék az emberi faj azon képessége, mely során fejlődik szabálytudata, együttműködési képessége, érzelmi intelligenciája, problémamegoldó gondolkodása, illetve erősödik társaihoz fűződő köteléke. A LSS történetmesélésre ösztönző, a gyermekek gazdag fantáziáját szem előtt tartó pedagógiai módszer, mely számos sikerélményt biztosít mind a gyerekek, mind a koordináló tanárok számára.

 

A LSS alkalmazását az irodalom tantárgy tanítása során használom 5. és 6. osztályos diákok körében, jelenleg még csak szakköri keretek között. Az általunk tanult irodalmi alkotások (János vitéz, Toldi), egyes jeleneteit dramatizáljuk legóval. A tapasztalataim ezen alternatív tanulási technikával a következők:

 

  • A legóval történő dramatizálást a gyerekek játékként élik meg, nem kötelező feladatként, s ezáltal munkájuk sokkal élményszerűbb, lelkesebb lesz.
  • A játékkal történő tanulás azon szerényebb, visszahúzódóbb gyerekek számára, akik nehezebben mernek megnyilatkozni társaik előtt, kiváló lehetőség arra, hogy megmutassák a bennük rejlő tehetséget, ugyanis nem közvetlenül kell kifejezni gondolataikat, hanem alkotásukon (végtermékként az 1 oldalas képregénnyel) keresztül tehetik meg ezt.
  • A LSS fejleszti a gondolkodási folyamatokat, hisz a gyermek a munkája során meg kell tervezze alkotási folyamatát az első mozzanattól az utolsóig, majd végül a számítógépen rögzíti az általa kreált, érdekfeszítő dialógusokat. Ezen gondolkodási folyamat közben igen komoly stratégiai munkát végez az agya, hisz szelektálnia kell, mi fontos és mi nem a megjeleníteni kívánt jelenet szempontjából, azaz megfelelő önkontrollal, összpontosított figyelemmel rendszereznie kell gondolatait, elképzeléseit. Ez a kreativitással vegyes alkotási folyamat tehát igen komoly koncentrációt igényel a diáktól.
  • A LSS-rel gyakran dolgozó gyerekek bátrabban fejezik ki elképzeléseiket, fogalmazzák meg véleményüket, és több, kreatív történetet hoznak létre társaiknál.
  • A LSS használata során a gyerekek együttműködési készsége jelentősen fejlődik, hisz általában csoportmunkában dolgoznak. Ezen munkafolyamat során sokféle szociális készségük fejlődik, megtanulnak egymás elképzeléseit tiszteletben tartani, azokhoz alkalmazkodni, saját akaratukról lemondani, egymástól segítséget kérni, illetve adni, és ami az egyik legfontosabb tapasztalat, megtanulnak őszinte lelkesedéssel viszonyulni a társaik alkotásaihoz.
  • A legózással történő dramatizálás során a gyerekek kommunikációja úgy fejlődik, hogy ők azt szinte észre sem veszik. Az oldott, feszültségmentes, játékos hangulatban a közös munkafolyamat elengedhetetlen feltétele a folyamatos kommunikáció, de önálló történetek, illetve ezek legóval történő dramatizálása során kifejezetten fókuszpontban áll a gyerekek beszédkészségének a fejlesztése.

Összegezve: a LSS rendkívül kreatív kibontakoztatási lehetőséget nyújt minden személyiségtípusú gyerek számára, kiaknázza a diákok dinamikus fantáziavilágát, fejleszti az érzelmi intelligenciájukat és kommunikációjukat, és nem utolsó sorban akár az „ósdinak tartott” kötelező olvasmányokat is képes vonzóvá varázsolni.

Kubi Judit

magyar- német szakos tanár

LEGO StoryStarter és Story Visualizer

 

2015/2016-os tanév második félévének elején érkezett iskolánkba a LEGO StoryStarter első néhány készlete. A grafika és festészet tanszakos – alapfokú művészeti oktatásban tevékenykedő – növendékekkel örömmel vettük birtokba a készleteket. A délutáni grafikai foglalkozásokon (heti 4 óra) kipróbáltuk a hozzá tartozó szoftvert (Story Visualizer) is.

Az első néhány próbálkozás alkalmával néhány olyan képregény született, amelyek az éves kötelező olvasmányok humoros átiratai voltak, és a készlethez tartozó tananyag néhány részletébe is belekóstoltunk.

A félév során szerettük volna a készletben rejlő lehetőségeket megosztani a grafikus növendékek körén kívül is, ezért meghirdettünk egy animációs pályázatot. A korábbi tanévekben a grafikusokkal már feldolgoztunk pár animációs technikát, így kézenfekvő volt a legót is kipróbálni ilyen célra.. A pályázónak a kedvenc olvasmányélménye egy részlete (pl. egy jelenet, aminek alapján könnyen felismerheti bárki az irodalmi művet), ami lehet regény, novella, mese, vers, vagy egyéb irodalmi alkotást kellet feldolgozni egy 10 másodperces stop-motion LEGO-animációban. A megcélzott korosztály az 5-8. évfolyamosok voltak.

Meghatároztunk néhány formai megkötést is. A pályamű 10 másodperces hosszúságú lehet (az elején és a végén fekete videó nélkül). Legalább 12 képkocka másodpercenként (10 másodperces filmnél ez 120 fotót jelent). Min. 640 x 480 képpont felbontású, fekvő formátumú videó (tetszőlegesen: avi, mpeg, flv). Hangsáv nem szükséges a videó alá (ha van, nem ér plusz pontot az értékelésnél). Kötelező a képes forgatókönyv (a cselekmény rövid összefoglalásával, magyarázatával). Az eredeti LEGO figuráidat kiegészítheted általad készített eszközökkel, ruhákkal, ill. arcvonásokkal, tekintettel, mimikával; valamint festhetsz egyéni hátteret a jelenetnek.

Támogatást is kaphattak a pályázók. Akinek nem állt rendelkezésre a történethez megfelelő LEGO készlet, az – előzetes egyeztetett időpontban – használhatta az iskolai készletek valamelyikét. Beadandó volt a kitöltött kísérőlap (letölthető volt a honlapunkról) kinyomtatva vagy emailben, tetszőleges adathordozón vagy emailben az elkészült 10 másodperces videó, ill. az animációhoz tartozó képes forgatókönyv kinyomtatva vagy emailben (a sablon letölthető volt a honlapunkról).

A 2016/2017-es tanév sem maradt legó-projekt nélkül. Idén a StoryStarter egy alap lehetőségéhez igazodva, képregény-pályázatot írtunk ki. Kiírásunk szerint egy A4-es lapból álló képregényt kellet a pályázóknak legóból segítségével! Használhattak otthoni LEGO-t, de az iskolai StoryStarter-t és a hozzá tartozó szoftver segítségét is igénybe vehették (a készleteket délutánonként elkérhették a gyerekek használatra).

Az idei téma: a gyerekek kedvenc olvasmányélményének egy részlete (pl. egy jelenet, ami alapján könnyen felismerheti bárki az irodalmi művet), ami lehet regény, novella, mese, vers, egyéb irodalmi alkotás feldolgozása képregény formájában. Beadandó volt 1 db A4-es (színes) lap (csak egy oldal), a kinyomtatott képregénnyel.

 

Gál András

igazgatóhelyettes

Élménybeszámoló

Nagy Ragályi Tamásné vagyok, angol szakos tanár és tanító a Szent Miklós Görögkatolikus Iskolában, Edelényben.

A LEGO Education eszközeivel akkor ismerkedtem meg, amikor jelentkeztünk a H-Didakt  Kft által kiírt pályázatra. Én azért csatlakoztam a „LEGO csoporthoz”, mert úgy éreztem, hogy alsó tagozatban jól tudnám használni a LEGO Story Starter-t az angol nyelv oktatásában. Ez a feltevésem hamarosan be is bizonyosodott.

  1. és 4. évfolyamon két-tannyelvű osztályokban tanítom az angol nyelvet csoportbontásban. 13-15 fő ideális körülmények között tud dolgozni a kialakított LEGO szobában, ahol a Story Starter dobozokkal tanulunk. Nincs olyan témakör, amihez ne tudnának a gyerekek építeni valamit és utána bemutatni a többi csoportnak, hogy mit építettek, természetesen angol nyelven. Az építés során a gyerekek angol szavakat gyűjtenek, tőlem is kérdezhetnek, és megpróbálják összerakni a mondatokat is. Aztán az óra utolsó 10 percében kerül sor a prezentációkra.

Ezeket fel is veszem, már legalább 6 különböző 1-2 perces felvétel készült, amiket Kopasz Anikó elkért. A következő témákban tudtuk nagyon jól használni a LEGO-t. 3. osztályban, amikor a folyamatos jelen időt tanultuk, gyönyörű mondatokat alkottak a gyerekek az elkészült „életképekről”. Szintén harmadikban az évszakokhoz kapcsolódóan kiválasztottak egy-egy évszakot és azt kellett megépíteni és beszélni róla. Negyedikben legutóbb a „Food” témakör után bármit építhettek. Ennek még nincs fent a bemutató kisfilmje, de rendkívül érdekes megoldások születtek. 4 kislány egy étterem belsejét építette meg, és amikor kértem, mutassák be, egy párbeszédet adtak elő, ami a pincér és a vendégek között zajlott. A másik csoport a KFC-t jelenítette meg és beszéltek a gyors éttermekről és az egészséges táplálkozásról. A harmadik csoport egy otthoni, vasárnapi családi ebédet alkotott, húslevessel és csirkecombokkal.

Nagyon szeretem ezeket a LEGO-s órákat! Sokszor születnek olyan alkotások, amik nekem eszembe sem jutottak. A gyerekek nagyon kreatívak és alig várják a következő LEGO-s órát. Nekik az játék, pedig közben sokat fejlődnek és tanulnak.

És befejezésül egy megjegyzés. Van egy harmadikos kisfiú, aki angol órán erősen dadog. Érdekes módon LEGO-s órán szinte egyáltalán nem…..

 

Nagy Ragályi Tamásné

angol szakos tanár

LEGO Rakacaszenden

(hátrányos helyzetű tanulók megismerkedése a LEGO-val)

A Szent Miklós Görögkatolikus Iskola és Óvoda Rakacaszendi Tagintézményében sok a nehéz helyzetben élő gyermek, akiknek nincs otthon játékuk, vagy nagyon kevés. Többen közülük az óvodában és az iskolában találkoznak először sokféle játékkal, ami egy átlagos családban a gyermekszoba része, ilyen a LEGO is. Óvodásaink és tanulóink nagy része halmozottan hátrányos helyzetű, emiatt sok élményt, tapasztalatot pótolnunk kell a későbbi sikeres tanulásuk és a nagybetűs életben való talpraesett boldogulásuk érdekében. Először 2016. márciusában a tanulók LEGO matematika készleteket kaptak, az óvodások pedig két nagy, vegyes elemekkel teli dobozt. A következő tanév elején a tanítói eszköztárunk két LEGO Story Starter készlettel is gyarapodott, az óvodásoknak pedig két újabb doboz érkezett.

Pedagógusként (és anyaként) is tudom, hogy a LEGO nem csak egy népszerű játék, hanem a készségfejlesztés eszköze is, ami nem von le semmit a játék élvezeti értékéből. Többféle területen segíti a készségek, képességek, kompetenciák fejlődését. Nem is próbálom az összes pozitív hatását megemlíteni, csak azokat, amelyek számunkra a legfontosabbak. Óvodásaink és iskolásaink között sok gyermeknek szüksége van arra, hogy segítsük a finommozgás fejlődését, erre az apró elemek rakosgatása, összeillesztése kiváló eszköz. Az elemek szinte korlátlan variálhatósága a kreativitás fejlődését támogatja. A kognitív képességek szinte teljes tárát fejleszti: az analízis-szintézis gondolkodási folyamatát, a figyelem tartósságát, mélységét, a megfigyelés képességét és az emlékezetet (emlékezni a korábbi tapasztalatokra, és felhasználni a következő feladat megoldásához), az elvonatkoztatást (nem kell az elkészült építménynek pontosan olyannak lennie, mint az életben, lehet jelképesen is jelezni, amit szeretnénk), az alkotó fantáziát.

Iskolánkban összevont osztályban dolgozunk, így 1. és 2. osztályosokkal közösen dolgoztunk. Nem volt nehéz hozzálátni a munkához, mert a dobozok mellé tanmenetet, óravázlatokat kaptunk. Digitális felületet is, ahol a szóbeli instrukciókat mozgó, több dimenzióban is megjeleníthető képpel illusztrálhattuk. Ez egy olyan előny, ami főként a matematika tanításánál nem csak látványelem és motiváció, hanem nagyban segíti a megértést. Tanítványaim számára nagyon nehéz mennyiségeket, méreteket összehasonlítani, matematikai műveletet végezni fejben vagy szimbólumokkal (számjegyekkel) papíron. Nehezen képzelik el a szöveges feladatokat. Megtapasztaltam, hogy a valóságos tárgyakkal végzett műveletekre érdemes minél több időt hagyni, minél többször elővenni, cselekedtetni, mert a későbbiekben felidézhetőbb lesz, amire ráismert a gyermek. Nem elég egy-egy „ahá-élmény” a készségek kialakításához, a tudáshoz.

A legóval való munka kezdő szakaszában először meg kellett várni, amíg az éhes kíváncsiság csillapodik, időt kellett hagyni a megismerkedésre. Erre nagyon jó volt a rendszerezés. A doboz értékét jócskán emelik a matricákkal ellátható különféle alakú, méretű rekeszek. Szemléletet tanít: az átlátható rend segíti, gyorsítja a munkát, kevesebb energiát kell a keresgélésre fordítani. A rendszerezés, rendrakás szokásának kialakítása több fázison ment keresztül. Első alkalommal a tanulók számára értelmetlennek tűnt, miért kell különböző alakú rekeszekbe tenni a különböző elemeket, de panasz és neheztelés nélkül ment a munka, mert olyan jó volt megfogni, megnézni mindent. A második alkalommal értelmet nyert, hogy miért van mindennek helye, hiszen könnyebb volt megkeresni a szükséges darabokat. Később viszont már jobb volt rendet találni a dobozban, mint rendet tenni… (Meg kell említenem, hogy voltak, akiknek nehezen ment megfigyelni a kis különbségeket, ráadásul a valóságos építőelemet a matricán lévővel azonosítani. Több gyermeknek volt szüksége felnőtt segítségre. Néhányuknak a figyelmük megtartásában is segíteni kellett, idő előtt ellankadt a kedvük, akaratuk.)

A mai gyerekeket, fiatalokat (sőt sokszor a felnőtteket is) lenyűgözi a technika, szeretnek számítógéppel foglalkozni, gyakran túlságosan is. Éppen ezért volt számomra jó és tanulságos élmény, hogy a tanítványaimat csak egy darabig érdekelte jobban a számítógépen való építgetés, aztán az újdonság varázsa fölé kerekedett az az öröm, hogy valami kézzel foghatót hoztak létre, építhettek valamit legóból. Így hamar eljött az az idő, amikor már nem volt vetélkedés a kivetítőért. Láttam a gyerekek arcán az örömet, amikor sikerült egy-egy feladatot megérteni, megoldani. A büszkeséget, ha hamarabb sikerült, mint másnak, vagy több jó megoldást talált, mint a többiek. A boldog elégedettséget, amikor a saját fantáziája szerint alkotott valami egészen újat. Ez utóbbi élményt szükségesnek tartom ahhoz, hogy ne váljon teherré a legózás, mintegy fenntartja a játék vonzerejét.

MoreToMath program:

Más kollégáktól is olvastam, hogy nem siettek a tanmenetek feladatainak teljesítésével, ami megnyugtatott, mert szinte egyik feladatsort sem teljesítettük a megadott időkereten belül. A többlet időt azonban nem éreztem haszontalan időhúzásnak. Eleinte a módszer újdonsága nyújtotta az időt: a gyerekek nehezen fogtak hozzá a kísérletezéshez, ötleteléshez, mert volt egy konkrét elérendő cél, és ők valami egyetlen helyes utat kerestek. Meg kellett tapasztalniuk, hogy nem egyetlen jó út és megoldás van a legtöbb feladat esetében. Akik várakoztak, mert hamarabb oldották meg a feladatot, további megoldásokat kerestek. A gyorsabban dolgozóknak további gondolkodtató kérdéseket tettem fel az adott tananyaghoz kapcsolódóan. Például a kígyós feladatnál: „Meg tudtok építeni egy ugyanilyen széles kígyót, ha ezt az elemet kicserélem?” Az elkészült munkákat megdicsértem és megmutattam a többieknek is (=jutalom). Hamarosan mindenki belejött a próbálgatásba, így csökkent a holtidő. Másrészt nem ragaszkodtam minden párosnál a feladatlapon megadott számú variáció kirakásához. Voltak olyan párosaink is, akik örültek két jó megoldásnak is, mások nem nyugodtak, amíg mind a négyet meg nem találták. (Például a számok bontása a tojásokkal.)

A program nagyon jó a (nem csak matematikai) fogalmak tisztázására, szemléltetésére. Legózás közben kiderült, nem egyértelmű, mit jelent például a kétszer olyan magas, viszont nem volt nehéz megérteni. Mi az, hogy oszlopdiagramm? Több diákunknak a tükörszimmetria megértése a legóval való munka közben sikerült.

A munkalapok alján hangulatjelekkel fejezhetik ki a gyerekek, milyen érzés volt azon a napon legózni. Fontos tudatosítani a sikert, és azt, hogy a megoldás keresgélése nem kudarc, hanem egy út, ami ugyanolyan jó lehet, mint megérkezni. Fontosnak tartom azt is, hogy ezek a készletek és feladatok páros munkára épülnek, mert segíti a gyerekeket megtanulni belehelyezkedni a másik gondolatmenetébe, fejleszti a türelmet, a toleranciát és az együttműködési készséget is, ami a mi esetünkben különösen fontos.

LEGO Story Starter:

A két készletet elsősorban az angol nyelv tanításához kaptuk, de természetesen nem csak ezen az egy területen hasznosítjuk. Például a fogalmazás tanításához anyanyelvünkön is kiváló. Sokat segít a szóbeli kifejezőkészség fejlesztésben. Kerek, egymáshoz kapcsolódó, egész történetté formálódó mondatokat nem könnyű alkotni. A készletekkel jeleneteket építünk, a megépített jelenetekkel pedig egy-egy vázlatpontot lehet szimbolizálni. Tehát a vázlatírást, a lényegkiemelést, tömörítést is tanítjuk vele, valamint a fogalmazás tagolását. Olyan tanulóink is szívesen megszólalnak, akik például egy szóbeli felelet estében szinte „lefagynak”, mert a LEGO-val nem egy nehéz feladatnak, hanem játéknak érzik a történetmondást.

Az óvodánkban a LEGO beépült a napirendbe. A gyerekek várják, mikor lehet vele játszani. Fiúk és lányok egyaránt könnyedén kitalálják, mit alkossanak. Az eltelt év alatt szembetűnő változások következtek be: egyre bonyolultabb formákat építenek a gyerekek, céltudatosabbak, higgadtabbak lettek. Az óvodapedagógusunk irányításával ők is építenek jeleneteket, majd ezeket felhasználják szógyűjtéshez, történetek elmondásához. Ezáltal gyarapodik a gyermekek szókincse, fejlődik szóbeli kifejezőkészségük, hosszabbodik az egy irányba fordított figyelem ideje is. Segít megtanulni egymás meghallgatását, megfigyelni, miről beszél a társuk.

Ma már nehéz lenne elképzelnünk, milyen lenne az életünk a LEGO nélkül.

Rakacaszend, 2017. március

Gallóné Lengyel Katalin

tagintézmény-vezető

Előző cikkMegnyitja ingyenes élményajándék-boltját a Sulibank(x)
Következő cikkMotiválás- másként – hét tipp tanároknak a motiváció felkeltésére