Kezdőlap határtalanul

Megtapasztalt összetartozás – a Határtalanul program keretében kirándultak hetedikesek

Saját bőrükön tapasztalták meg a nemzeti összetartozás érzéseit, ünnepi , drámai pillanatokban gazdag kirándulást tettek a Határtalanul! - pályázat keretében az Alsóerdősori Bárdos Lajos Általános Iskola és Gimnázium hetedikesei. Beszámolójukat az alábbiakban olvashatják.

csoportkep
A csoportkép Körmöcbányán, a főtéren készült. Az utazó diákok / a 7.a és a 7.z osztály tanulói/ és a kísérők láthatók a képen.A képek készítője: Dóczi Zsóka, projektfelelős

A cikk írói: Dóczi Zsóka, projektfelelős és Juhász Milán, kísérő pedagógus2016 májusában az Alsóerdősori Bárdos Lajos Általános Iskola és Gimnázium hetedik évfolyama a Határtalanul! pályázat keretében a Felvidékre látogatott tanulmányútra. A kirándulás fő célja a történelmi Magyarország fontosabb helyszíneinek megismerése, a kulturális emlékek megtekintése volt.

hatartalanullogo             Az ötnapos utazás során a csoport számos nevezetes magyar vonatkozású szlovák települést érintett. Várak, templomok, kulturális emlékhelyek alkották a program vázát: a szentgyörgyi templom mellett a diákok ellátogattak például a barokk stílusban épült nagyszombati Keresztelő Szent János-székesegyházhoz, Deákiban pedig a XII-XIII. században emelt román stílusú bencés apátsági templomot tekintették meg.

Hirdetés

Az egyházi épületek mellett a híresebb várak megismerése is a program szerves részét képezte: a dévényi és a füleki várrom mellett a fiatalok Pozsonyban és Trencsénben is megmászták a várhegyet.

A helyi honismereti vezető gondolatai mellett a tanulók egymás kiselőadásait is meghallgatták. A csoport tagjai már itthon tanulmányozták a térképet, megismerkedtek az útvonallal, felkészültek a nevezetességek történelméből, az érdekes tudnivalókból, melyek komplex tudásukat gazdagították. A templomok, a különböző épületek jó lehetőséget nyújtottak a korstílusokról tanultak felidézésére. A gútai vízimalomnál és a felsőszelétei maketteknél a rajz és technika órán elsajátított ismeretek hangzottak el.

    Dévényben Ady Endre szavait idézték közösen, Pozsonyban a Szent Márton-templomban a magyar királyok koronázásáról emlékeztek meg, Körmöcbányán a pénzverdék történetét elevenítették fel, míg Füleken a Bebek család tetteiről esett szó, a kitűnő kiselőadások egyikében.

Természetesen az út során is fontos volt számukra, hogy egy ökoiskola képviselői vagyunk a Felvidéken. A bősi vízierőmű meglátogatásakor a Dunáról, a környezetvédelemről beszélgettek pedagógusaikkal.

Mindezek mellett – a tiszteletüket kifejezendő – a csoport három helyszínen helyezett el koszorút.

Kassan
Kassa, dóm, altemplom, II. Rákóczi Ferenc sírjának megkoszorúzása   Személyek: Fodor Judit tanárnő /szemüveges/ , Pataki Veronika 7.z-s és Tímár Ádám 7.a-s tanuló.    A képek készítője: Dóczi Zsóka, projektfelelős

 Galántán a Kodály emlékműnél a zoboraljai népdalgyűjtő tiszteletére három dalt énekeltek el. Selmecbányán az evangélikus líceum épülete előtt Petőfi Sándor (a költő ebben az intézményben is tanult) Nemzeti dal című versét szavalták el. A kassai dóm altemplomában, II. Rákóczi Ferenc kriptájában felemelő érzés volt a csoporttól felhangzó nemzeti énekünk, a Himnusz.

A kirándulás kiemelt célja volt a magyar kapcsolatok ápolása, illetve a magyarságtudat elmélyítése is, épp ezért két általános iskolába is ellátogatott a csoport: Gútán és Füleken a helyi gyerekek műsorral köszöntötték a kirándulókat, akik ezt szintén dallal, verssel, néptánccal és furulyaszólóval viszonozták.

A hetedikes csoport rendkívül élvezte a szlovákiai utat, a kulturális programok mellett a terület sajátosságából fakadóan motiváltak lettek a határon túli magyarság megismerésére, a nemzeti összetartozás élményét pedig saját bőrükön is megtapasztalhatták. A gazdag programnak köszönhetően az ismeretszerzés mellett tehát fontos attitűdformáló hatása is volt a tanulmányútnak.

A cikk írói: Dóczi Zsóka, projektfelelős és Juhász Milán, kísérő pedagógus