Kezdőlap jó példák

Nyári feladat: most ismerkedhet az Okosportállal – egy tanító jó gyakorlata

Kész feladatok is elérhetők az Okosportálon, amik a fejlesztésben és a tehetséggondozásban is használhatók, mert egyéni tanulási útvonalakat tesznek lehetővé. Mire jó az Okosportál és mi okoz használatában még kihívást? Tanítói gyakorlatából írja le tapasztalatait Csörgő Ottilia- aki a portállal való nyári ismerkedést is javasolja.

  1. január közepe óta negyedik osztályos csoportban matematika tantárgy keretében kezdtem használni az Okosportál oldalát. Egy oldal a többi közül, nem csak ezt használom, de jó kiegészítést ad sok esetben. A lehetőségeink korlátozottak, ezért kétféleképpen tudtuk használni. Egyik esetben projektoros kivetítéssel frontálisan tekintettük meg a feladatokat, a másik esetben csoportmunkában dolgoztak a diákok, számítógép mellett, közösen oldottak meg feladatokat.

CsorgoOttilia1Hogyan keresek az Okosportálon és mire jók a feladatok?

Projektoros kivetítés során jól tudtam a tankönyvi kivetítést használni pl. a szöveges feladatok algoritmusának megtanításának felidézése, rögzítése során. Hasznos és jó, hogy egyszerűen lehet az oldalt kivetíteni és felnagyítani a megfelelő méretig.

Az Okosportálról a Tempus Digitális Módszertárába is eljuthatunk.

Viszonylag kevés találatot dob ki a kereső ebben a témakörben az alsó tagozatos korosztály számára és több módszertani ötlet megvalósítása interakítv táblát igényel. Digitális tábla hiányában nem tudtam ezt a részt használni.

kereses
Keresés az Okosportálon- többféle módon használható

A keresési funkció viszonylag egyszerűen kezelhető, lehet a tankönyvi képeket kivetíteni, előhívni, és lehet különböző tartalmakat.

Csoportmunka során kedvelik a diákok, ha egy-egy csoport más feladatot kap. Ezt időnként még a gamifikációból vett ötlettel a játékosítás során a szerencse faktor behívásával egy pörgettyű[1]felhasználásával megspékelem. ([1]Forrás: http://www.senteacher.org/worksheet/86/FollowMeCards.html oldalról az alapötlet 20160120)

porgettyuA csoportok pörgetnek egy feladatszámot, a feladatszámokhoz feladatok tartoznak, és azt a feladatot kell elvégezni, amit kipörgetnek. Mivel a gyermekek a számítógépes feladatokat szeretnék végezni, de csak egyetlen internetes elérhetési pontunk van, így ezzel a szerencse faktor beiktatásával sikerült azt megoldani, hogy a diákok felváltva juthassanak a számítógéphez, és internetes feladatokat oldhassanak meg, aki kipörgeti a számítógépes feladatot, az ül a géphez.

A Wi-Fi kihívás

Egyelőre a Wifi szűk keresztmetszetet jelent a bővebb felhasználás során, mivel egyetlen géppel tudjuk a Wifit fogni, és mivel volt olyan diák, akinek nem volt otthon internetes elérése nem adhattam házi feladatot sem a portál segítségével. Sokféle lehetőség ugyanakkor látható számomra, hogy akár egy dolgozat gyors megírására is megfelelő laptop, vagy tablet, okostelefon esetén lehetőség lenne egy teszt kitöltésével. A portálon viszonylag kevés a már feltöltött feladat, mivel az IKT-s lehetőség is szűk keresztmetszet, így számomra viszonylag szűk keresztmetszete használható, és használható ki.

Gazdag feladatrepertoár és személyre szabott tanulási útvonal

Azok a kollégák, akik még nem ismerkedtek meg vele, ajánlom megtekinteni a belépési oldalon mennyi minden lehetőséget rejt az oldal, vannak iskolák, ahol osztálynyi tablettel gazdag feladatrepertoárt állíthatnak össze a tanítók. Lehetséges különböző feladatokkal azok elérési útvonalának megadásával a diákoknak személyre szabott haladási útvonalat is létrehozni. Ez a tehetséggondozásban és a felzárkóztatásban is jó lehetőség. Saját vagy összeállított feladatlapokat is fel tudunk tenni a felületre a tanulóknak, ezzel segítve a környezettudatos életmód kialakítását, mert pl. nem nyomtatjuk ki…

csokitolvajMivel a saját feltöltés és az elérési útvonal, a tesztkészítés lehetséges, hogy újdonság sok pedagógusnak a nyáron érdemes elkezdeni a megismerkedést a portállal! Jobb és bal oldalon egyaránt érdemes a különböző funkciókat kipróbálni. Elsősorban bal felső sarokból célszerű elindulni, a megfelelő tartalmakat keresni, de rendezési szempontokat jobb felső sarokban találhatunk. A középső keresési lehetőségnél meg tudjuk az évfolyamot, tantárgyat és feladattípust adni.

mittudaportal

Hogyan egyszerűsítheti az Okosportál  a pedagógus munkáját?

Ugyanakkor érdemes azt is látni, hogy fejlesztések alkalmával vagy tehetséggondozáskor egyéni feladatokat is tudunk adni. A hatékony tanulási folyamat kialakításához tanulástechnikai és figyelmi, és a tanulást segítő technikákkal is találkozunk, és használjuk ki, hogy máris kész feladatok állnak rendelkezésünkre! Sokszor ugyan félünk az újtól, de most egy olyan új eszközt kaptunk, ami egyszerűsíti a munkánkat! Ha megnézzük mit tud, akkor a következő tanévben már eszköz lesz számunkra! Mivel minden pedagógus más személyiség ezt az eszközt is másként fogjuk használni.

CsorgoOttiliaportreBemutatkozásom: A Debreceni Tanítóképző Főiskolán 1990-ben végeztem matematika és báb speciálkollégiumon. 2014-ben a BME-n pedagógusi szakvizsgát szereztem. FST és NILD tanulási terápia tréner vagyok. Tanítóként dolgozom a Budapest XXI. Kerületi Kölcsey Ferenc Általános Iskolában. Szervezem és vezetem azt a csapatot, akik a Facebook-on az alsó tagozatos tanítóknak csoportokat működtetünk a szakmai segítés céljából. Jelmondatom: „Jól csak a szívével lát az ember!” (Antoine de Saint-Exupéry)

 

 

Előző cikkAz IKT a kötelező haladási irány
Következő cikkPedagógusok és a Pokémon Go – Irány a kiterjesztett valóság!