Kezdőlap Digitális eszközök

Tanulás menüként kínálva: egyéni tanulási útvonalak

Hogyan tudunk differenciálni, miközben megadjuk a tanuló számára a választás szabadságát? Mai cikkünkben egyéni tanulási útvonalakat biztosító lehetőségeket tekint át Tóth Éva főszerkesztő gyakorlatias példákkal és sablonokkal, és Tarné Éder Marianna tanító osztja meg Olvasóinkkal a tapasztalatait a menük használatával kapcsolatban.

Az alábbi eszközök, vizuális rendszerezők olyan tanulási útvonalak kialakítását teszik lehetővé, melyek során a diák nem csak arról dönt, hogyan sajátít el egy fogalmat, hanem azt is, hogyan mutatja majd be amit tanult.

       Tanulási menük

A tanulási útvonalakat menüsor keretében kínáljuk. Választani kell egy előételt, egy főételt stb. A desszert opcionális, de jobb, ha hagyunk neki helyet 😊 Példánkban a tavaszi szünetre készült húsvéti menüt olvashatjuk, ami IT szakmai angol óra keretében került feldolgozásra.

Kép: Tóth Éva

        Amőba táblák

A tábla alapvető funkciója ugyanaz, mint a játéknak: válasszunk három tevékenységet egy sorban, vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan. A tábla úgy készült, hogy akármelyik sort is választjuk, találkozunk egy osztálytermi menedzsment eszközzel (Flippity vagy Wordwall), értékelő eszközzel (Bookwidget vagy Flipgrid), kollaborációval (Wakelet vagy Yoteach), és tartalomkészítéssel (Wordcloud, Powtoon).  A tábla elkészített képe felvihető Thinglinkbe, ahova be tudjuk linkelni az egyes feladatok elvégzéséhez ajánlott eszközöket is. Szerkeszthető sablon letölthető Arjana Blazic jóvoltából itt

Kép: Tóth Éva

       Lejátszási listák

A lista olvasói három ’dalt’ választhatnak. Saját magunknak le tudjuk menteni Arjana sablonját mintafeladatokkal itt.

Kép: Arjana Blazic

        Kütyümentes feladatok a mentális jólétért  

Arjana Blazic sablonját mi így adaptáltuk magyar nyelvre: egy kis kütyümentes (vagy kütyük nélkül is megvalósítható)  feladatsor a mentális jólét fenntartásáért!

Arjana Blazic sablonja alapján készítette Tóth Éva

        Az Erő legyen velünk! 

A május 4-i Star Wars nap alkalmából Shannon McClintock Miller készített egy személyre szabható tanulási útvonalat biztosító táblát, ahol minden feladat a híres univerzumhoz köthető. Google Diákban készült, ahol az egyes elemekre kattintva megtekinthetők a feladat elvégzéséhez javasolt eszközök is. A kedvenc elemeink: 

A tábla itt található, mentés másként választva saját drive mappánkban tudjuk tovább szerkeszteni. Még további Star Wars-os nyomtatható feladat elérhető itt angol nyelven.

Kép: Shannon McClintock Miller

Választási útvonalak a gyakorlatban

A fenti ötleket fantasztikus módon mutatják be, hogyan lehet differenciálni, és a tantermi gyakorlatban is alkalmazhatóak. A PEDAGÓGUS MEGADJA A DIÁKNAK A SZABAD VÁLASZTÁS HATALMÁT (BIZONYOS KERETEK KÖZÖTT).

Hogyan működik ez a gyakorlatban és mennyire sikeres a tanulók körében? Tarné Éder Marianna tanító véleményét kérdeztük:

A “choice board” ötletét nem olyan régen találtam a Twitteren.  Először a karantén oktatás alatt használtam mindannyiunk legnagyobb megelégedésére. Azok a tanítványok is örültek, akik csak 1-1 feladattal szerettek volna foglalkozni, de persze olyanok is voltak, akik az összes feladatot megoldották. A tábla nálam úgy nézett ki, hogy oszloponként különböző témákban 3-4 sorban feladatokat találtak a tanulók. A megkötés 1-1 tanóra alatt vagy után csak az volt, hogy minden oszlopból válasszanak 1 feladatot, amit szívesen megoldanak. Számomra kifejezetten üdítő elfoglaltság volt a PowerPointban vagy a Buncee-ban 1-1 diát elkészíteni. Megpróbáltam színessé, de használhatóvá szerkeszteni ezeket. Ötleteltem, keresgettem 1-1- “oszlop témához” a gyerekek igényeire és képességeire szabott könnyebb és nehezebb feladatokat. A tanulók korábban is kaptak differenciáltan feladatokat, például a Teams különféle csatornáin, de ez a megoldás nekem is és nekik is nagyon tetszett.

Egy példa, amit már én készítettem, itt található. (A linkek diavetítés üzemmódban működnek.)

Képernyőkép

Források:

 

 

 

Előző cikkTermészetismereti játékok
Következő cikkInteraktív osztálykirándulás