Az osztálykirándulás, mint közösségformáló program felértékelődött a iskolákba visszatérő diákok és pedagógusok számára. Egy jól megtervezett kirándulás pedig igazi élmény lehet minden résztvevőnek.
- A kirándulás előtt: tervezzük meg a költségeket!
Készítsenek a diákok pontos költségvetést: milyen távolságra utazunk, mennyi az útiköltség, ott milyen egyéb helyi költségek várnak a kirándulókra? Példa tervünket a főszerkesztőnk 6. osztályos kisfia készítette 🙂
- Információvadászat
Egyfajta ellenőrző listát adunk ki a tanulóknak olyan részletekre rákérdezve, melyekre a kirándulás során figyelniük kell. A legtöbb információkat megtaláló lesz a nyertes!
Példakérdések a helyszíntől függően:
- mit tart a kezében a város főterén található szobor?
- melyik költő szülőháza mellett haladtunk el?
- milyen magasan található a vár?
- hány másik vár mellett haladtunk el, amíg odaértünk a célhoz?
- hány lépcső vezet fel a toronyba? milyen színű a város zászlaja?
Ezt bingo formájában is megkaphatják a gyermekek, aki hamarabb találja meg a kijelölt megfigyelési szempontokat, az valamilyen előnyben részesülhet, akár játékosíthatjuk is (pontok gyűjtése) az egész folyamatot.
- Helyszín felismerése: hol vagyunk pontosan?
A diákoknak előre kiadunk 5-7 fényképet nevezetességek bizonyos részleteiről. A nap folyamán a feladatuk, hogy a helyszínre érve reprodukálják az előre kiadott fotót a megfelelő szögből.
- Geoláda-túra
A geoláda keresése mindenki számára izgalmas feladat. Nemcsak a gyerekek, hanem a felnőttek is szívesen túráznak a természetben vagy ismerik meg a várost úgy, hogy azt összekötik geoláda felkutatásával. Sokféle láda létezik, osztálykirándulás során érdemes hagyományos, vagy virtuális ládát keresgélnünk. A hagyományos láda egy műanyagdoboz, amiben valamilyen “kincsre” lelhetünk, amit az előző megtaláló rejtett el, hiszen a szabály az, hogy kivehetünk belőle valamit, de bele is kell tennünk (ez nem lehet élelem). A virtuális láda pedig egy a helyszínen található feliratot vagy egyéb jellemzőt tartalmazó jelszó.
A ládára GPS koordináták alapján bukkanhatunk rá, ezeket a https://www.geocaching.hu/ oldalon térképezhetjük fel. Nincs más dolgunk, mint hogy a kitűzött útirány alapján megnézzük, hogy merre találhatók ezek a ládák, és így akár erre is építhetünk egy osztálykirándulást is. A szabályokról és részletekről itt kaphatunk információkat.
- Virtuális vendégkönyv
Középiskolások figyelmét is felkelthetjük azzal – ha éppen nem akarnak elszakadni a telefonjuktól a kirándulás alatt -, hogy a kiterjesztett valóság segítségével üzeneteket hagynak az adott helyszínen. A http://walla.me/ applikáció segítségével képet, rajzot, szöveges információt is elhelyezhetnek, ezt akár nyilvánossá is tehetik. Természetesen az üzenetek tartalmi szabályairól előzetesen érdemes egyeztetni.
Ha nem utazunk messzire, akkor egy település-túrát is szervezhetünk úgy, hogy a pedagógus által elrejtett üzeneteket kell megtalálniuk a diákoknak, így is kimozdulhatunk az iskola falai közül.
- Reflektáljunk!
A legkisebbeknek készült az alábbi tábla, mely szép keretet adhat például az állatkerti látogatás előtti elvárások és az élmények áttekintésének.
- Örökítsük meg!
Kérjük meg a tanulókat, fotózzanak a nap folyamán és utólag válasszák ki, melyik kép a kedvencük a kirándulásról. Összeállíthatunk belőle egy fotmontázst, vagy akár egy Google diasorban kollaboratívan minden tanuló kap 1-1 diát, ahova beszúrja a képet és ír róla egy pár sort, miért is azt választotta. A végeredményt flipbookba is át lehet konvertálni.
+ 1 ötlet: ha virtuálisan kirándulunk a tanteremből, mindenképpen látogassunk el a Ditch That Textbook oldalára, ahol 25 fantasztikus virtuális utazási lehetőség közül tudunk választani, például
- a Kínai Nagyfal virtuális túra
- Betűvadászat az Űrből – a NASA műholdképei a természet alkotta ABC betűket mutatják be
- Gizai piramisok
A cikket írta Bognár Amália (Mobility-Győr) és Tóth Éva főszerkesztő.
Források: