2016-ban már az ötödik évét ünnepeljük annak, hogy a pedagógusok és a diákok támogatásának érdekében szakmai összefogás indult az ELTE PPK, az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete és a Tempus Közalapítvány közreműködésével.
Idén a Digitális nemzedék konferenciasorozat (http://digitalisnemzedek.hu/) és a Digitális pedagógus konferenciasorozat (http://digitalispedagogus.hu/) is jubileumhoz évfordulóhoz érkezik, s épp ezért – mindkét konferencia ötödik alkalmának apropójából – szeretnénk erre a közösen bejárt útra a szakma képviselőivel és a pedagógusokkal együtt egy összevont, ünnepélyes rendezvényen visszatekinteni.
A fenti célokon túl, a két rendezvénysorozat közös napja ebben az évben is lehetőséget teremt a párbeszédre a pedagógusok, oktatáskutatók, nevelésszociológusok, pszichológusok, szociális szakemberek, szülők és leendő tanárok között, melynek keretében nemcsak az általunk tanított és nevelt digitális generációra igaz jelenségeket azonosítjuk, de jó gyakorlatokkal és bemutatókkal is igyekszünk hozzájárulni a modern pedagógiai szemlélet és módszertani kultúra előmozdításához.
Az információs társadalomban, a digitális generációk tanítóiként és nevelőiként számtalan olyan kérdéssel és megoldandó feladattal találkozunk, amelyeknek nagy része az infokommunikációs eszközök és web2.0-s szolgáltatások használatának módszertani és technikai különbségeire vezethető vissza. Az IKT használata befolyásolja az olvasási, kommunikációs, információfeldolgozási, tanulási szokásainkat; átalakítja mindennapjainkat.
Az idei rendezvény a 2016-os Magyar Tudomány Ünnepe társszervezőinek programjai között is szerepel.
A konferencián az alábbi kérdésekre szeretnénk választ találni:
- Melyek az elmúlt öt év legfontosabb digitális mérföldkövei?
- Milyen digitális lábnyomokat hagytunk magunk után az elmúlt időszakban?
- Merre tovább? – Hová vezet ez az út?
- Melyek a helyes irányok, jó megoldások, gyakorlatok?
- Miben áll a pedagógus szerepe az információs társadalomban, melyek a hagyományosan megőrzendő, illetve a változások által megkívánt új elemei?
- Hogyan alakul át az infokommunikációs társadalomban a tanítás és tanulás fogalma, milyen helyet foglal el ebben a folyamatban az iskola?
- Milyen ismeretekkel, képességekkel és attitűdökkel (kompetenciákkal) rendelkezzenek a pedagógusoknak ahhoz, hogy az információs társadalom hiteles, tudatos információfeldolgozói, -közvetítői, tanítói és nevelői legyenek, képesek legyenek érdemben hatni a digitális kor megváltozott, de semmiképpen sem homogénnek tekinthető nemzedékére?
A konferencia időpontja: 2016. november 26.
A konferencia helyszíne: ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, 1075 Budapest, Kazinczy u. 23-27.
Programbizottság:
Lévai Dóra (a programbizottság elnöke, ELTE Neveléstudományi Intézet)
B. Tier Noémi (Tempus Közalapítvány)
Fehérvári Anikó (ELTE Neveléstudományi Intézet)
Szekszárdi Júlia (Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete)