A Nemzeti Tehetség Program lehetőségei a 2013-2014-es tanévben

    A Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (MATEHETSZ) az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából a 2013. október-novemberi időszakban tájékoztató rendezvényeket szervez az ország öt pontján.

    A rendezvények célja, hogy a szakmai közönséget tájékoztassa a tehetségsegítéssel összefüggő feladatokról, lehetőségekről, illetve fórumot biztosítson a tapasztalatcserére. Az eseményeken a résztvevők tájékoztatást kapnak a köznevelési törvény tehetséggondozást is érintő új kereteiről, a Nemzeti Tehetség Program aktuális pályázati lehetőségeiről és a korszerű tehetséggondozás alapvető tendenciáiról.

    A MATEHETSZ a rendezvénysorozat budapesti konferenciáját 2013. október 29-én tartotta a Szent Margit Gimnáziumban több mint 60 pedagógus és szakember részvételével.

    A kormányzat célja, hogy a tehetségek felfedezéséhez és gondozásához szükséges jogszabályi feltételeket megteremtse, elősegítve a gyereket harmonikus testi, lelki és szellemi fejlődését – hangzott el abban a levélben, amelyet Dr. Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár küldött a konferenciának szánt köszöntőjében. Az államtitkár szerint az egész nap nyitva tartó iskolák, illetve a pedagógus életpályamodell is a tehetséggondozás céljait szolgálja akárcsak a tanárok pluszmunkáját elismerő díjak, pályázatok.

    Thaisz Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériuma képviselője kiemelte, hogy bármilyen nehéz is nélkülözni egy-egy pedagógus munkáját az iskolákban, fontos, hogy az intézményi vezetők elengedjék őket a tehetségprogramok megvalósítása érdekében, szakmai továbbképzésekre, mert ezek a befektetések nagyon megtérülnek később. Felhívta emellett az iskolafenntartók figyelmét is a tehetséggondozással kapcsolatos programok fontosságára.

    Dr. Szvathné dr. Szalay Márta, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos és szakmai főigazgató-helyettese előadásában kiemelte, hogy a köznevelési törvény foglalja keretbe a hazai tehetséggondozás feladatait. A Nemzeti Alaptanterv megalkotásakor is fontos prioritás volt a tehetségek igényeihez való alkalmazkodás, illetve az iskolán kívüli tevékenységek elősegítése is.

    Dr. Polonkai Mária, az Arany János Tehetséggondozó Programok szakmai vezetője, aki a 2000 óta futó Arany János Programok kidolgozásában is jelentős szerepet vállalt, örömét fejezte ki, hogy a tehetségfejlesztés mára igen komplex feladattá vált. A tehetséggondozás nem csak a különleges képességű gyerekek fejlesztéséről, de a hátrányos helyzetű fiatalok felzárkóztatásáról is szól. A programoknak köszönhetően több ezer olyan gyerek jutott el a felsőoktatásba vagy szerzett nyelvvizsgát és érettségit, akik szociális hátterük okán csak nehezen érték volna el mindezt.

    Bajor Péter, a MATEHETSZ elnöke szerint a tehetségek felfedezésének első lépése a készségfelmérők és tesztek mellett, hogy a tanárok és a szülők figyeljék a gyerekeket és feltárják, hogy mely területek iránt érdeklődnek. Kiemelte az érzelmi intelligencia fontosságát, amely nélkül szerinte nem tudnak kibontakozni az igazi tehetségek. A talentumok definiálásakor nem csak az 1-2 %-ot kitevő „zsenikre” kell gondolni, hanem társadalom 20-25 %-át kitevő, az átlagnál magasabb intelligenciával és jobb készségekkel rendelkező fiatalokra. Bajor Péter beszélt a pedagógusok kulcsszerepéről is a tehetséggondozásban, akik egyfajta segítőként, mentorként támogatják a gyerekeket. A hazai tehetséggondozás bíztató jövő előtt áll, a tervek szerint az Európai Unió 2014-2020-as költségvetési ciklusában is jelentős források állnak majd rendelkezésre.

    Az előadássorozat további rendezvényeinek helye és ideje:

    • 2013. november 4. 10 óra – Kaposvár, Klebelsberg Középiskolai Kollégium
    • 2013. november 4. 15 óra – Szombathely, NyME Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
    • 2013. november 6. 11 óra – Debrecen, Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola

    A jelentkezni a rendezveny@tehetsegpont.hu címre küldött levéllel lehet megadva a kívánt helyszínt.

    Előző cikkMunka, pihenés, szórakozás
    Következő cikkMég egy hétig jelentkezhetnek az oktatók a STEM-díjra