Másóra- inspiráció a kertészek között

    Másóra, vagyis innovatív módszerekkel az életről és a biztonságos internetről egy szakközépiskolában

     

    Az életben való boldoguláshoz fontos ismereteket életszerűen, testközelből lehet elsajátítani, egy-egy érdekes személy pályáját követve. Ez a gondolat valósul meg hétről hétre, így most is a zuglói Varga Márton Szakközépiskolában. Az iskola megbízott igazgatónője, Pintér Karolina a modern és innovatív újításokról mesélt lapunknak. Kiderült, hogy náluk mivel lehet felkelteni még a kevésbé érdeklődő tanulók figyelmét is, hogyan lehet beilleszteni egy új órát ellenállás nélkül a tanrendbe, illetve milyen innovációkkal lehet lenyűgözni a diákokat? Ők lettek a  „Hét iskolája”  2014. februárjának második hetében!

     

    A VM KASZK Varga Márton Kertészeti és Földmérési Szakképző Iskola érdekes szakközépiskolának tűnik, nagyvárosi, mégis természet-közeli képzéseivel. Az iskola kínálatában  a kertész szakiskolai, az érettségit adó  parképítő és fenntartói, a környezetvédelmi, a földmérő és térképész képzések, illetve az érettségi utáni technikus képzés is elérhető. Az iskola büszkesége egy nyolcvanéves japánkert, ami már önmagában kuriózumnak mondható, nyitott, bárki által látogatható színfolt  Budapesten. Az iskola szellemi életének is van még egy különlegessége: körülbelül egy éve döntöttek úgy, hogy bevezetik a Másórákat az órarendjükbe.

     

    A Másórák fő célkitűzése, hogy egyesítse a hagyományos oktatás értékeit egy korszerű, modern szemlélettel – fogalmaz Pintér Karolina. A Másóra egy heti rendszerességgel az órarendbe épített foglalkozás, aminek keretében rendkívüli előadók és közéleti személyiségek mesélnek magukról és a munkájukról.

    Az előadók minden esetben egy témához kapcsolódva tartják meg az előadásukat, amik az élet sok területét felölelik. Például az egyik legjobb Másóra alkalmával Bárdosi Sándor birkózóbajnok volt a vendégük, de a BRFK bűnmegelőzési osztályának rendőrszázadosa is nagyon izgalmas előadást tartott munkájáról. Tavaly náluk járt és megrendítő előadást tartott Erőss Zsolt, a később tragikusan elhunyt hegymászó.

    A közeljövőben terveik szerint a Mérei Intézet előadója a pályaválasztásról fog beszélni, vendégünk lesz a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat igazgatója, aki a biztonságos internethasználatról fog beszélni, és igent mondott az iskola felkérésére még Tarjányi Péter kriminológus és Gryllus Dániel, a Kaláka zenésze is. Március elején a Petőfi Irodalmi Múzeumból várnak előadót izgalmas történetekkel március 15-e kapcsán. Tervben van még Weisz Fanni hallássérült modell meghívása, minthogy az iskolában nyolc hallássérült diák folytatja tanulmányait. 

     

    A feladat kihívásairól szólva az igazgatónő elmondta, hogy mindig kérdéses, hogy egy ilyen jellegű előadás hogyan illeszthető bele egy szakközépiskola tantervébe. Szerencsére mindehhez szakmai támogatást kapott az iskola a VM KASZK – ahova tagintézményként tartoznak – főigazgatójától, Gál Ferenctől.

    Ezen szakmai támogatás által vált valóra, hogy a pedagógiai programjukban megszavazott, a szabadon választható órák terhére betervezett óra lett a Másóra. Tehát se tanárnak, se diáknak nincs több órája hetente, mint amennyit a törvény előír.

     

    „A cél, hogy a gyerekek számára kinyissuk a világot, olyan témák kerüljenek szóba, amikről lehet, hogy otthon kellene beszélni, de sajnos mégsem teszik, a tanórákon pedig nincs rá idő. Szeretném, ha  érzékenyebbek lennének a gyerekek az emberi problémákra, s szeretném, ha jobban el tudnának  igazodni ebben a kissé bonyolult világban, no és hogy mindezzel erősítsük az iskolai közösség kohézióját, az együvé tartozás ereje pedig megvédje őket az ártalmas, de rövid távon stresszoldó megoldások alkalmazásától. Azt gondolom, hogy gyermekeink 12 évét, amelyet minimum az iskolában töltenek, nem szabad elvesztegetni, ráadásul az oktatásnak a kor kihívásaira  kell válaszolnia” – összegezte a Pintér Karolina megbízott igazgatónő, akiről tudni kell, hogy Microsoft Innovativ Iskola webináriumának hallgatója, a Közoktatás Vezető Képzőn pedig „Az innováció az iskolában” címmel tervezi írni a diplomamunkáját. Emellett nyolc éve a Gordon-módszer, a kooperatív tanulástechnika és más reformpedagógiai módszerek trénere.

    Pintér Karolina hozzátette, hogy szerinte a korszerű, modern, 21. századi iskolának az ismeretközpontú tananyagtartalom mellett más információtartalmat is közvetítenie kell, illetve a készség- és képességfejlesztés tekintetében is hathatósan tennie kell. A hagyomány és a korszerűség jegyében kell a jövőről gondolkodni. A legfontosabb tulajdonság a rugalmasság, a változás képessége lesz, sőt, már a mában sem lehet e nélkül létezni.

     

    A modern szemlélethez kapcsolódóan az intézménynek saját Facebook oldala is van, (https://www.facebook.com/vmszki) ahol folyamatosan frissülnek az iskoláról szóló hírek.  Jelenleg is dolgoznak az új honlapon, mely rövidesen nagyon sok naprakész információt fog tartalmazni az iskoláról.

    A Másóra mellett más pedagógiai újításokat is bevezettek már az iskolában. Mint megtudtuk,  projektnapokkal kezdték az évet, és korszerű tanulásszervezési módokat is igyekeznek beépíteni a tanítási-tanulási folyamatba. Így ez az iskola a magas színvonalú szakmai képzés mellett az itt tanuló diákok életben való beválását is nagymértékben igyekszik elősegíteni.

     

    Lejegyezte: Fülöp Hajnalka – Farkas Boglárka
     

     

     

     

     

    Előző cikkÁtadták az Öveges Laboratóriumot
    Következő cikkLegjobb Gyermekbarát Tartalom- magyar online oldal az Európa élvonalában