Online tanári – az Ön foteljéből? Hogyan működik egy online közösség 21. századi pedagógusokkal ?

    A nyári vakáció naptárilag szinte kellős közepén járunk. Innovatív, folyamatosan ötletelő, tanulni és tanítani is szerető pedagógus olvasóink számára most bemutatunk egy lehetőséget, amivel  összekapcsolódhatnak hasonló kollegáikkal.  A minap véget ért foci VB nyertese, a német válogatott is hasonlóképpen készült fel a nagy megmérettetésre, mint az alábbi ” csapat” tagjai: figyelték a nemzetközi megoldásokat, folyamatosan fejlesztették tudásukat, elemezték saját működésüket, tartották egymással a kapcsolatot. Napjainkban egyre több olyan online kezdeményezéssel találkozhatunk, amely a pedagógusok számára segítséget nyújthat. Most egy olyan civil kezdeményezést mutatunk be, amely aktivitásával, újszerűségével kiemelkedik az online közösségek közül. Lássuk milyen egy XXI. századi online közösség 21. századi pedagógusoknak, ami a Facebook-on működik és szakmai közösségként várja a résztvevőket! A Modern Iskola kérdéseire Tóth Renáta, (TR) a csoport egyik alapítója és szervezője,műszaki szakoktató, informatikatanár válaszol.

    MI: Milyen igény hozta létre a a “21. századi pedagógusok” nevű online közösséget ?

    TR: Ma már számtalan pedagógusoknak szóló online közösség van, de ezek specifikusak, így a pedagógusoknak követhetelen az összes csoportban zajló információmegosztás. Tapasztalataim alapján szükség van egy olyan online közösségre, amelyben a pedagógusok egymást segíthetik, egymástól tanulhatnak és a legfrissebb hírekről is tudomást szerezhetnek. A  “21. századi pedagógusok” nevű online közösséget 2014. május 30-án hoztuk létre Fegyverneki Gergővel (magyar nyelv és irodalom, mozgóképkultúra- és médiaismeret tanárral közösen).

    MI: Kik a tagjai, milyen pedagógusok?

    TR: Jelenleg 470 fő érdeklődő lépett be a zárt csoportba. Nagyon örülök, hogy határon túli pedagógusok is csatlakoznak a csoporthoz. Egy rövid felmérést végeztem az első hetekben, melyből kiderült, hogy a válaszoló pedagógusok az oktatás minden szintjéről jelen vannak a közoktatástól a felsőoktatáson át a felnőttoktatásig. Vannak a csoportban olyan érdeklődők, akik nem pedagógusok, őket is szívesen látjuk, hiszen tanulni mindenkitől lehet.

    MI: Mi a csoport célja?

    TR: Szeretnénk a pedagógusoknak segítséget nyújtani abban, hogy a digitális eszközöket, a taneszközöket és az online alkalmazásokat hatékonyan be tudják építeni a tanítási-tanulási folyamatba. Célunk, hogy a pedagógusok, a tanulók és a szülők közösen gondolkozzanak a korszerű, 21. századi tanítás és tanulás lehetséges tereiről, formáiról.

    MI: Mi jellemzi  a tartalmakat, amik a csoport oldalán megjelennek?

    Megosztjuk a legfrissebb információkat (pl.: pályázatok, továbbképzések, versenyfelhívások, stb.) és lehetőséget szeretnénk adni a kölcsönös segítségnyújtásra is. Időszakosan online előadásokat tartunk, – a Google Hangouts-tal, ahol pedagógusok mutatják be azokat a web 2.0-s és IKT-eszközöket, illetve jó gyakorlatokat és pedagógiai módszereket, amelyek az oktatásba hatékonyan beépíthetők. A csoportban lehetőség van kérdések, problémák megvitatására is, amire a csoport tagjai igyekeznek mielőbbi választ és segítséget adni. A Google Hangouts-előadás élőben követhető, kérdezni lehet, hozzászólni, illetve aki nem tudja valós időben figyelni, az a YouTube-on bármikor visszanézheti. (Közös tanuláshoz kiváló eszköz.- a szerk.)

    MI: Ki dolgozik a csoport adminisztrálásán, mivel jár ez a munka?

    TR: A csoport felületének kezelését és az előadók felkérését Fegyverneki Gergővel közösen végezzük. A csoport menedzselését, az előadások technikai előkészítését, levezetését én végzem. Az érdeklődők nagyon jól ismerik az online viselkedéskultúra, a netikett szabályait, így csoportszabályokra nincs szükség. Ennek ellenére “24 órás ügyeletet” kíván részemről, hogy a felmerülő kérdésekre és problémákra szükség esetén azonnali választ tudjak adni. Az érdeklődők nagyon lelkesek, és egymást is nagy mértékben segítik tapasztalataikkal és ötleteikkel, így minden probléma többségében megoldásra kerül, aminek nagyon örülök. Ezen kívül nagyon sok időt vesz igénybe az aktuális továbbképzések, pályázatok, konferenciák és a pedagógusokat érintő legfrissebb változások nyomonkövetése.

    MI: Hogyan határozná meg a 21. századi pedagógus fogalmát?

    TR: Véleményem szerint a gyors fejlődéssel lépést tartani nem lehetséges, de a digitális eszközök, a taneszközök és az online alkalmazások hatására újra kell gondolniuk a pedagógusoknak a tananyagok feldolgozási lehetőségeit és új megoldásokkal kell bővíteniük a módszertani kultúrájukat és ötletgyűjteményeiket. Ezen eszközök megtanulása és használata nem életkorfüggő, hanem digitális kompetencia kérdése, mivel a legfontosabb a tudatos eszközhasználat.

    Fekete Zsombor játéktervező, a csoport tagja, így vélekedik a 21. századi pedagógus fogalmáról: “Aki képes tanulásra, gondolkodásra motiválni a diákokat a XXI. század ingertelített társadalmi-, és média-környezetében. Preferáltan képes a tanulás flow élményét megteremteni.”

    MI: Mi a kapcsolat az egyéb médiumok, FB- csoportok és a csoport között, van-e rendszeresen figyelt sajtóorgánum, stb.?

    TR: Naponta folyamatosan böngészem a különböző weboldalakat, hogy minél több aktuális információt tudjak megosztani az érdeklődőkkel. Természetesen a Modern Iskola Magazin  és az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének weboldalát figyelem elsődlegesen, illetve a különböző pályázatgyűjtő weboldalakat. Többségében tagja vagyok az online, aktív közösségeknek, így az azokban megjelenő információkat és lehetőségeket meg tudom osztani a csoportban. A csoporttagok is kezdenek aktívan megosztani olyan információkat, amely szerintük az érdeklődőket is érinti.

    MI: Milyen a hangulat a csoportban? Milyen témák fordulnak elő?

    TR: Az egymásnak való kölcsönös és önzetlen segítségnyújtás jó hangulatot teremt, és úgy gondolom, mindenkit örömmel tölt el. A nyitóelőadásra Tusorné Fekete Évát kértük fel, aki biológia-technika-informatika szakos pedagógus és számtalan díjat nyert. Az előadássorozat Fromann Richárd előadásával folytatódott, aki a JátékosLét Kutatóközpont alapítója és vezetője. Az előadássorozat további kiváló pedagógusok előadásával folytatódik, melynek időpontjáról tájékozódni lehet a csoportban.

    MI: Programajánlók vannak-e?

    TR: Igen, rendszeresen vannak konferenciákról szóló híradások, szakmai kiállítások, a tantervhez, tananyagokhoz kapcsolódó kulturális és pedagógiai programok is az üzenőfalon. Nagy segítséget jelent a Modern Iskola Magazin Kulturális és oktatási programajánlója, amely elérhetőségét mindig megosztjuk a csoportban. 🙂

    MI: Kinek ajánlott, hogy csatlakozzon és hogyan teheti ezt meg?

    TR: A célcsoportunk elsődlegesen pedagógusok, de bárkit szívesen befogadunk, hiszen a közös és önzetlen tudásmegosztás mindannyiunk számára kiemelkedő momentum. Ha valaki csatlakozni szeretne, akkor a  Facebook-on a “21. századi pedagógusok” csoportba való belépéssel tudja kérni a felvételét. A tagság, a segítségkérés és -nyújtás ingyenes és nem jár semmilyen kötelezettséggel vagy feladattal.

    MI: Mi a távlati cél?

    TR: A jelenlegi célokon kívül távlati célok nincsenek, mivel az érdeklődők formálják a csoport tartalmát és az ő aktivitásuktól függően fejlődik tovább a csoport.

    Frissítés: a mai naptól, 2014. július 21-től kezdve Tóth Renáta egyéb elfoglaltságai miatt nem szervezi tovább a kurzust. .

    tr.jpg

    Tóth Renáta

    műszaki szakoktató, informatikatanár

     

    Előző cikk‘Ettől a hideg futkos a hátunkon..”- milyen kulturális és oktatási programokat ajánlunk a 29. hétre?
    Következő cikkMeghökkentő feladatok a tehetséggondozásban: hogyan kezeljük a tudományos etikát?