Kezdőlap Digitális eszközök

Hogyan motiválhatunk az IKT használattal egy szakiskolást?

  IKT-val támogatott projektoktatás a szakiskolában 

Hasznos IKT-eszközöket, látványosan jó gyakorlatokat bemutató sorozatunkban most az egyik legnagyobb kihívást jelentő feladatot, a szakiskolások tanítását  segítő programokat mutat be gyakorló szakiskolai angoltanár szerzőnk, Tóth Éva. A cikk szerzőjének erőssége, hogy úgy ír a szoftverekről, alkalmazásokról és a Microsoft képzésről, az azon belül megismerhető  Windows-programokról, hogy  végig az ember van a középpontban. „Bemutatkozás:Tóth Éva vagyok, angoltanár. Ötödik éve tanítok a Nagykátai Ipari Szakközépiskolában és Szakiskolában, szakiskolai és OKJ-s osztályokban. Amikor elkezdtem szakiskolában tanítani, azonnal éreztem, hogy ilyen típusú iskolában az átlagosnál nagyobb erőfeszítés és több munka kell, hogy a diákokat lekössem, motiváljam, ahhoz, hogy élvezetessé tegyem számukra az órákat. Kezdetben semmi kapaszkodóm nem volt, hol is kezdjem el az IKT használatot. Csak azt tudtam, hogy a szakiskolai tanulók is megérdemlik, hogy a pedagógus minden tőle telhetőt megtegyen azért, hogy a maximumot hozza ki belőlük a képességeik szerint. Az első segítséget a tanórai informatika használatára a PIL Akadémián kaptam- sokat jelentett nekem, hogy olyan kollégákkal lehettem együtt, akik hasonlóan gondolkoznak, mint én. Rá kellett jönnöm, hogy a saját környezetemhez, saját eszközeimhez, de leginkább a saját diákjaim igényeihez kell igazodnom, hogy igazán minőségit tudjunk alkotni.Igazán hálás vagyok azért, hogy 2012-ben a PIL Innovatív Tanárok pécsi döntőjében szerepelhettem.  Lelkesedésemmel sikerült „megfertőznöm” néhány velem együtt dolgozó munkatársamat is. Óriási sikerként könyvelem el, hogy a PIL Akadémia 2. évadját 6 kollégám sikeresen elvégezte. Látták azt, hogy az informatika segítségével a gyengébb képességű tanulók is lenyűgözhetők, motiválhatók, és sokkal lelkesebben dolgoznak, ha nem is veszik észre, hogy közben tanulnak. Voltak és vannak persze félelmek, hogy a technológia esetleg túlsúlyba kerül, vagy a játékosság miatt veszít a tanulás a komolyságból, de mindena diákokon és a tanáron múlik. Nem kell, hogy teljesen új dolgokat tanítsunk, egyszerűen a tananyag más megközelítése szükséges- főleg szakiskolában, ahol a valós életben használható készségek fejlesztésére törekszünk. Ahogy végigvisszük a projekteket és egyre több pozitív visszajelzést kapunk a munkánkat illetően, mindenki számára világossá válik, hogy talán ebben az iskolatípusban van a legnagyobb szükség az ilyen jellegű tanári hozzáállásra, hiszen ezeket a gyerekeket érinti leginkább a digitális szakadék. Kollégáim rendszeresen látogatják az óráimat, szívesen osztom meg velük a továbbképzéseken szerzett tapasztalatokat és törekszünk arra, hogy a projektek több tantárgyat is magukba foglaljanak. Az informatikát már az év végi vetélkedőbe is sikerült becsempésznünk, aminek szintén nagy sikere volt a diákok körében (https://www.youtube.com/watch?v=ILJmYn58RQI).

Szakiskolai projektek és az IKT

Angoltanárként különösen fontosnak tartom a technológia használatát, hiszen az angol a technológia nyelve, nélkülözhetetlen a mindennapokban. A megfelelő fellépéssel és hozzáállással a hátrányos helyzetű diákok felzárkózásáért igen sokat tehetünk pedagógusként, ők pedig mindezt meghálálják. Az, hogy bevontam őket különböző projektekbe mindenképpen felnyitotta a szemüket, hogy másra is lehet használni az internetet, mint facebookra. Korábban is megdöbbenéssel tapasztaltam, hogy a diákok internetes tudása bizonyos konkrét oldalakra korlátozódik, és sok esetben fogalmuk sincs, hogy ha egy adott dologra kell rákeresniük, hogyan kell elkezdeni. Ha egy szegényesebbháttérrel rendelkező diáknak mutat az ember valami újat, nem csak lenyűgözi a diákot azzal, hogy készült, hogy vette a fáradságot, hogy tegyen valamit; hanem a diák önbecsülését is növeli azzal, hogy érzi, most valami jó dolog részese lehet.

Munkám során az alábbi projekt-programokban vettem és veszek részt jelenleg is szakiskolás és OKJ-s csoportjaimmal: Microsoft Innovatív Tanár Program, IKT Műhely 2014, PIL Akadémia, eTwinning, iTEc.A gyerekek hozzáállása, lelkesedése egyértelmű visszajelzése annak, hogy érdemes ilyen munkákba fogni.

Miért pont szakiskolában az IKT?

          Tapasztalataim szerint a szakiskolai projektmunkának az egyértelmű technológiai előnyök mellett jelentősebb, pedagógiai eredményei vannak. A projektekre jellemző vonások, mint például a csoportdinamika mellett a legfontosabb, hogy a diákok személyiségét fejlesszük. Azáltal, hogy produktumokat készítenek, csoportban dolgoznak, nagyban hozzájárulunk ahhoz, hogy az osztály teljes értékű tagjának érezzék magukat és büszkék legyenek arra, amit véghezvisznek. A projektjeink során igyekszem a gyakorlati, szakmai és elméleti órákat kombinálni olyan módon, hogy a diákok is lássák az összefüggéseket. Fontos az időzítés, hogy a tantervbe akkor tegyünk bele egy ilyen projektet, amikor a diákok már rendelkeznek bizonyos alaptudással, mert ha túl nehéz feladatot adunk ki nekik, akkor azonnal elveszítik a lelkesedésüket. OKJ-s évfolyamokon a nyelvoktatásban igyekszünk lépést tartani a szakmai órák menetével, így sikerül kombinálni a tananyagokat. A szakmai kirándulásoknak mindig nagy sikere van, főleg, hogy konkrét céllal megyünk és dokumentáljuk a munkákat- például a karácsonyi vásárra látogattunk el az élelmiszer- és vegyi áru-eladóimmal, ahol angolul mutattuk be a karácsonyi vásárlási és étkezési szokásainkat. (Christmasinyour country etwinning projekt, http://www.pinterest.com/evatoth547727/christmas-in-your-country/; a videó: https://www.youtube.com/watch?v=RTTG-NbFSws) Élelmiszer- és vegyi áru eladó diákjaimmal évente többször is elmegyünk egy helyi kisüzletbe, ahol több projektet is forgattunk már: angolul és magyarul is. (Tervezz hirdetési újságot!- https://www.youtube.com/watch?v=0nGSzb5-1AU; Szakmaismertető videó: https://www.youtube.com/watch?v=720hP_IFr-Y) A produktumok készítésével, azáltal, hogy valami maradandót alkotunk, a diákok elhiszik, hogy igenis képesek színvonalas alkotások létrehozására – sokat teszünk azért, hogy az életben is vállalkozó szelleműek legyenek.

          Az értékelés mindig nehéz feladat számomra: nagyon nagy eredmény, ha a tanulókat érdemi munkára bírjuk- de ha esetleg nem olyan színvonalas, amit alkotnak, akkor adjunk rá egy rosszabb jegyet és vegyük el azt a kevés motivációt is? Igyekszem változatos értékelést használni, és mindig a diák képességeihez mérten osztályozni, hogy a jegy azt tükrözze, hogy saját magához képest hova jutott el a projekt végére. Nagy sikere van mindig az olyan szoftvereknek, amin keresztül egymással tudnak versengeni, pl. a Classdojo (http://www.pinterest.com/pin/540502392751813494/).

          Az informatikai eszközök nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a diákok kulturális és szociális hiányosságait pótoljuk. Mindig nagy jelentősége van az ünnepekre épülő projekteknek, mint például az Easterstories c. húsvéti projektünk: http://www.pinterest.com/evatoth547727/easter-stories/

          Nem szabad, hogy az esetleges kudarcok elvegyék a kedvünket. Szakiskolában nagyon sok pedagógiai munka kell ahhoz, hogy egy csoport eljusson arra a szintre, hogy csapatként tudjon együtt dolgozni egy projekten. Nagyfokú alkalmazkodást és türelmet igényel ez a tanártól, és a tervező munka is elengedhetetlen- a diákoknak tudnia kell, merre tartunk és mi a célunk.Sokat kell dolgozni azon, hogy elérjük, hogy a diákok élvezettel végezzék a munkát. Mindig kell lenni egy B tervnek, hogy ha valami mégsem úgy sikerül, ahogy tervezzük. Sosem tudhatjuk, hogy ami leköti az egyik csapatot, az a másiknak is tetszik-e. Mindig törekedni kell a megújulásra, hiszen amennyire egy-egy feladat lenyűgözi a diákokat, olyan hamar meg is unják. És ami a legfontosabb: a hozzáállás; hogy a szakiskolás tanulókat is értékes emberként kezeljük, még ha ezt maguk sem hiszik el sokszor, és igen sok munkába kerül, amíg tudatosítjuk bennük.

          Legnagyobb sikeremnek azt tartom, hogy volt olyan csapatom, akikkel a képzésük végére eljutottunk arra a pontra, hogy azért dolgoztunk egy projekten, mert jó volt, együtt lehettünk, és azért alkottunk valamit, hogy másokat lepjünk meg: ez volt az Anyák napi meglepetés videónk, mely leírhatatlan hatással volt a szülőkre (https://www.youtube.com/watch?v=o0U4XaH1NYw).

MS szoftverek a projektekben

          A PIL Network oldalán található ingyen letölthető szoftverek nagyban hozzájárulnak a projektjeink megvalósításához. Leginkább képszerkesztő (Autocollage, Fotor, Paint) és a videószerkesztő programokat használjuk (Windows MovieMaker). Mint ahogy korábban említettem, a diákok nincsenek hozzászokva, hogy vállalható produktumokat kell készíteniük, de az Office programjaival ezt könnyen megtehetik. Leginkább Powerpointban készülnek az alkotások, volt már, hogy például hirdetési újságot szerkesztettek a gyerekek angolul. Legutóbbi itec projektünk során lehetőségünk nyílt számomra is teljesen új szoftverek használatára. A diákokkal együtt ismerkedtünk meg a Windows 8-cal, és építettük be a Corinth szoftvert a munkánkba (http://www.pinterest.com/evatoth547727/3discover-the-world/)            .

Előző cikkS.O.S! Szófelhőt szeretnék készíteni!
Következő cikk„Olvasztótégely”- kulturális ajánló a tűzijáték előtt a 32. hétre