Kezdőlap jó példák

Tudásmegosztás jó gyakorlat – hogyan segít a Microsoft PIL -akadémia egy szakiskolában?

„ha változást szeretnénk, kezdjük el magunkon!” Ezt a nem könnyű megoldást választotta az a szakoskolában tanító fiatal, nyelvszakos pedagógus is, aki egyedül kezdett hozzá az innovatív pedagógiai eszközök, módszerek bevezetésébe. Az Microsoft Partners in Learning- (Társak a tanulásban) Akadémián tanult, próbálkozott, belevágott. Megszerzett tudását megosztja,  közösséget épített maga és a tudás köré. Tapasztalatait itt olvashatjuk. 

A szerző bemutatkozása:Tóth Éva vagyok, angoltanár. Ötödik éve tanítok a Nagykátai Ipari Szakközépiskolában és Szakiskolában, szakiskolai és OKJ-s osztályokban.Korábbi cikke lapunkban egy szakiskolai jó gyakorlatokról itt olvasható. 

Az IKT tanórai használatával a PIL Akadémia (Microsoft- Partners in Learning) első évadának résztvevőjeként ismerkedtem meg. Jó volt hasonlóan gondolkozó kollégákkal együtt  dolgozni, és ami a legfontosabb, sok-sok gyakorlati tippet kaptunk ahhoz, hogyan is lehet elkezdeni az IKT alkalmazását. Nem egyből nagyszabású projektekről volt szó, hanem ránk volt bízva, hogy mit is csempészünk be a tanórára. Fontosnak tartom, hogy többünk óravázlata megjelent a záró kiadványban illetve a TanárBlogon, ez nagyon pozitív visszajelzés volt számunkra, hogy jó úton haladunk. (http://tanarblog.hu/internet-a-tanoran/2853-mindent-vagy-semmit-azaz-jeopardy) Szakiskolai tanárként lényegesnek tartottam, hogy az ötletek tükrözzék, hogy bár más iskolatípusok számára egyszerűnek tűnnek, a mi diákjainknak abban a percben a világot jelentheti az, amit a tanórán csináltunk. A PIl Akadémia sikerén felbuzdulva részt vehettem 2012-ben Pécsett az Innovatív Tanárok Fórumán, ahol egy szakiskolás projektet mutattam be- sokat jelentett, hogy képviselhettük ezt az iskolatípust, és a munkánk motivációt jelenthet a többi kolléga számára. A projekt: https://www.youtube.com/watch?v=0nGSzb5-1AU

A PIL Akadémián megtanultakat szívesen osztom meg a kollégáimmal: feljött a téma a tanáriban, egy-egy sikeres alkalmazás után, valamint kezdő és régen a pályán levő kollégák egyaránt szívesen látogatták az óráimat. egyre több iskolai programban megjelentek az IKT alkalmazások. A PIL Network-on található ingyenes szoftverek és oktatóvideók remek lehetőséget adnak arra, hogy a kevésbé jártas kollégák is magabiztosan használják őket. Így szépen beleépültek ezek az alkalmazások a mindennapjainkba- a Windows MovieMakert használjuk leggyakrabban, mind szalagavatós videók készítéséhez, mind a kirándulások tapasztalatainak rögzítéséhez: https://www.youtube.com/watch?v=RTTG-NbFSws

A PIL Akadémia második évadját már 4 kollégám sikeresen elvégezte, és nagyon sok önbizalmat adott nekik, hogy rengeteg pozitív visszajelzést kaptak és az ő óravázlataik is megjelentek a TanárBlogon. (http://tanarblog.hu/projektek-oravazlatok/3600-india-ikt-eszkoezoekkel-10-evfolyam) Nekik kevés jártasságuk volt az IKT használatában, de nagyon lelkesek voltak és örömmel vették, hogy saját tempó szerint fedezhették fel az újdonságokat.

Többek csatlakoztak online közösségekhez is, mint a MS Tanári (https://www.facebook.com/microsofttanari) , mely segítségével naprakész és már másnap az osztályterembe  vihető ötleteket kapnak. Ezek az apró lépések elengedhetetlenek a nagy változáshoz. Fontos, hogy ösztönözzük a  kollégákat, hogy online közösségekhez csatlakozzanak, hogy ne érezzék magukat elveszve az alkalmazások között.

Az elmúlt tanév végére az IKT eszközök olyan szinten jelen voltak az iskola életében, hogy a tanév utolsó napján rendezett vetélkedőnk ezen alapult, és tapasztalatait is így foglaltuk össze: https://www.youtube.com/watch?v=ILJmYn58RQI

Persze muszáj szót ejteni a nehézségekről, az esetleges visszautasításokról, falakról. A legnagyobb nehézséget az IKT használatban talán az jelenti, hogy az azt ellenző kollégáknak megmutassuk, hogy nem bohóckodásról van itt szó és még a játékos feladatok közben is nagyon sokat tanulnak a gyerekek. Sőt! Az informatika olyan közeg számukra, amelyben otthonosan mozognak, és sokkal nyitottabbá válnak ez által az információkra. Nehéznek tűnhet az IKT-s projektet egyeztetése a tanmenettel is, de megfelelő tervező munkával több tantárgyat is tudunk kombinálni, mint például az idegen nyelvet a szakmai tantárgyakkal (https://www.youtube.com/watch?v=hXaOJE3njx4).  Sokszor szeretjük kifogásnak használni a megfelelő technikai háttér hiányát, a szegényes környezetet; azonban mindezek ellenére a diákjaink megérdemlik a törődést: azt, hogy lehetőségeinkhez mérten a maximumot nyújtsuk. A legnagyobb nehézség egyben a legfőbb kihívás is: amint bevezetjük a diákokat az IKT világába, ragaszkodni fognak hozzá és az új ötletekhez- ez azonban minket, tanárokat folyamatos továbbképzésre sarkall.

Talán a szakiskolában van a legnagyobb szükség arra, hogy a munkánkra pozitív visszajelzéstkapjunk, és hogy képezzük magunkat minden elérhető módon, és erre a PIl Akadémia és a PIL Network tökéletes alkalmat ad.

Előző cikkTanévkezdés: indulhatnak az európai együttműködések
Következő cikkKépzettséget és identitást adjon az iskola- Czunyiné dr. Bertalan Judit a miskolci szakmai tanévnyitón