Kezdőlap Digitális eszközök

Tanárok, ha találkoznak- mire jó a „teachmeet”?

Teachmeet után – tanárok, ha találkoznak

Sokféle tanári együttműködésre van – volna szükség, hisz egymástól tanulhatunk a legtöbbet. Jó lehetőségek erre a konferenciák, de nem mindenki kedveli a kötött formát, s gyakorta megesik, hogy nincs, ki a tanerő helyére állna, ki éppen konferencián jár. S legyünk őszinték, a hétvégi, gyakran távoli rendezvényekre csak a nagyon eltökélt kíváncsiak járnak. Épp ezért szerveztük rendezvényünket hétköznap délutánra. Az eseményről már szó esett itt is.

(Az ún. teachmeet-en az arra jelentkező tanárok 3 percet kapnak, hogy bemutassák oktatásban, nevelésben használt eszközüket, megoldásukat, módszerüket. Ez a bemutató lehet egy videófilm, egy prezentáció, egy történet vagy mindezek egyvelege is. Rövid, tömör, érdekes, hasznos.- a szerk.) 

Tehát most – márciuis idusán –  arról, ami azóta – 2015.02.16.- történt.

Hat iskola 12 csapata indult el a rendezvényen meghirdetett versenyen.

Online-offline  történelem verseny

Órákon rendszeresen használom az IKT alkalmazásokat, és a nyolcadikos diákok szó szerint reklamálnak, ha nincs internetes szövegértéses házi feladat. Ezen tapasztalataim alapján gondoltam arra, hogy ismét fel kellene eleveníteni az iskolánkban korábban hagyományosan megrendezett történelem versenyt – de átültetve a mai kor eszközeire. Témája pedig a 2. világháború lett, hiszen rengeteg adat, anyag található a világhálón hozzá.

A verseny 4 levelezős fordulóból áll, majd egy szóbeli döntőből. Az írásbeli fordulók során a gyerekek IKT alkalmazások segítségével oldanak meg feladatokat: blogot vezetnek, keresztrejtvényt, gondolattérképet, prezentációt, videót készítenek.

Minden fordulóban lesz egy szakcikk az adott korhoz, ehhez pedig egy google drive-on készített szövegértéses űrlap is tartozik. A feladatok elkészítéséhez minden esetben videós segítséget adunk – így az is bátran hozzáfoghat, aki sosem foglalkozott még hasonló programokkal. A verseny honlapja.

Szeretném, ha más iskolák diákjai valamint tanáraik is megtapasztalnák, hogy eredményesebben lehet tanulni, színesebb órákat lehet tartani, könnyebben lehet motiválni ezeket az eszközöket használva. Az IKT kompetenciák fejlesztésére nem csak a diákoknak, hanem a pedagógusoknak is szükségük van. Sokan idegenkedve fordulnak ezekhez az eszközökhöz, pedig végtelen lehetőséget nyújtanak.

írta: Sándor-Kis Anita

További  visszajelzések az IKT – használatról, a teach-meet után: 

  • Fejlesztő pedagógus kollégánk elkezdte használni a tableteket, s már maga készítette online feladatokkal is színesíti a foglalkozásokat.
  • Német tanuláshoz állandó eszköz lett a tablet
  • Angol szakos kollégánk bekapcsolódott a virtuális osztálytermünkben folyó munkába.
  • Két kolléga is meghívást kapott a tankerület iskoláiból, mutatná meg, hogy, s miként építi az osztálya weboldalát.
  • Rengeteg érdeklődő üzenet, kérés érkezik tágabb körből, amelyekben legtöbbször konkrét gyakorlati problémákat vetnek fel a kollégák – ami azt mutatja, próbálgatják a lehetőségeket.
  • Megszaporodtak az iskolavezetés felé a panaszok, a súlyosan leamortizálódott géppark és a kritikán aluli internet elérhetőség miatt – ez amellett, hogy gond, jó jel – akarják használni.

Eltűnődtem, mi volt más, ami beindította, ezt a fajta aktivitást. Az eszközök itt voltak már előbb, élt a honlap, volt minta, sok konferencia. Azt gondolom, a teachmeet forma, az a fajta kötetlenség, amit ez a fajta tudásmegosztás nyújt, amelyben a városban, járásban vele együtt dolgozó, hasonló problémákat vagy sikereket felvillantó társak szavait hallhatta, s akár vitathatta, talán ez okozza. Fogunk még ilyeneket szervezni.

Benedekné Fekete Hajnalka

Ezeket olvasta már?

Kapcsolódó cikkek: 

Hogyan szólaltassuk meg az osztálymunkát? 

1.A fenti turai tanár-továbbképzési és tudásmegosztó napot szervező Benedekné Fekete Hajnalka bemutatói és bemutatkozása:

IKT bemutató tanároknak- turai sikerek

2.Azaz milyen programokat lehet a tudásátadáshoz -számonkéréshez használni, és mindezt milyen hangulatban és hogyan? 

Hogyan születnek újítások az iskolákban? 

3.Az ingyenes online tanár-továbbképzési és közösségi kapcsolat: a  PIL – Partners in learning – program- hogyan működik? 
 

Előző cikkHogyan tanítsuk a nyilvános beszédet – idegen nyelven?
Következő cikkJó gyakorlat és ötletszerzés a cél – PIL – fórum a kiállításon