Kezdőlap jó példák

Hogyan tanítsuk a nyilvános beszédet – idegen nyelven?

Nyilvános beszéd angolul – mindenkinek

 

Egy kedvcsináló versenyt beharangozni egy nyelvcsoportban olyan, mint új szelet fogni a vitorlánkba. Így történik valahányszor az  International Public Speaking Competition- IPSC nyilvános beszéd versenyre toborzunk jelentkezőket. Kollégáinkkal azt tűztük ki célul, hogy ne csak a legkiválóbbak, hanem minél több diák „megfertőződjön” a nyilvános beszéd szeretetével.

Horváth Hajnalka, angoltanár, a budapesti Bornemisza Péter Gimnázium munkatársa segíti a kollégák munkáját saját módszerei, megoldásai, gondolatai megosztásával. Kérdés, visszajelzés esetén írjanak az info@moderniskola.hu címre.

Mi az IPSC célja?

Az International Public Speaking Competition  során 5 perces meggyőző beszédet kell tartania a versenyzőknek. Az érdekfeszítő mondanivaló mellett a megszerkesztettség, a közönségre gyakorolt érzelmi hatás és a metakommunikációs eszközök hatásos alkalmazása a cél.

Hogyan hat vissza a nyilvános beszéd verseny az idegennyelv tanulásra?

Már maga a felkészülés is óriási pluszt jelent. Az idegen nyelven való kutatás, inspiráló beszélgetések, ötletelések után a kritikai gondolkodást fejlesztő szerkesztés, a választékos szóhasználat, majd a kiejtés és intonáció gyakorlása következik. Mindnek óriási hozama van a tanuló számára.

Csak a legkiválóbb diákokat mozdítja meg?

Nem feltétlenül a legbátrabb diákot kell ráhangolnunk a versenyre. A megmérettetés váratlan teljesítményt tud kihozni a bizonytalan, halk tanulókból is. Egy kolléga elmondta, hogy egy félős diákja a szereplés után könnyűszerrel átment a szóbeli nyelvvizsgán és az érettségin is, olyan magabiztosságot kölcsönzött neki a fellépés. Egy másik kolléga arról számolt be, hogy a versenyen induló diákja először még a saját csoportja előtt is elsírta magát, de mire a nagyközönség elé ért, már bátran és meggyőzően beszélt. Ezek óriási áttörések egy fiatal életében!

Hogyan tegyük hétköznapivá a nyilvános beszédet?

A verseny kivételes ünnepi pillanat, de a nyilvános beszéd gyakorlása lehet rendszeres hétköznapi sikerélmény forrása. Például, az előző órán tanult kifejezések „újrahasznosításával” készüljenek a diákok egy adott témában 1-2 perces beszéddel. Általában valami olyan témát érdemes adni, ami személyes vonatkozású vagy személyes véleményt enged kifejezésre juttatni. Az érintettség miatt sokkal érdekeltebbek a diákok abban, hogy figyeljenek rájuk. Az időt mérjük, és egy „watchman” mindig kongat, ha lejárt az idő. Ez amellett, hogy általában vicces, azért előnyös, mert bizonyos nyelvvizsgákon van olyan rész, ahol adott ideig (általában 2 percig) kell beszélni. Ami ennél is fontosabb, hogy az összeszedett, lényegre törő beszédet is taníthatjuk így.

Nyelvhelyességőr, szókincsmester és előadásmód-tanácsos

Az egy-két perces beszédek után már jöhetnek a nagyobb lélegzetvételű előadások. Vegyünk csak néhányat: az olvasmánybeszámolók, véleménykifejtések, szerepjátékos védőbeszédek, felhívó beszédek vagy ünnepi felszólalások. Először 4 fős csoportokban mondják el egymásnak a tanulók a beszédüket. Az egyik diák a beszélő, a többiek a különböző funkcióval bíró tanácsadók: nyelvhelyességőr, szókincsmester és előadásmód-tanácsos. Aztán cserélődnek a szerepek. A „felterjesztett” beszédekről (leghatásosabb, legösszeszedettebb, stb.) lehet szavazást tartani.

Óra eleji híradó

Bátrabb osztályoknál lehet egyből mindenki előtt szerepeltetni a beszélőket. Kedvencem az óra eleji híradó. Szeptemberben a diákok különböző témakörökből választhatnak (külügy, sport, csúcstechnológia, stb.), és ebben a témában kell rendszeresen olvasniuk angol nyelvű cikkeket megbízható híroldalakon. Egy percben kell előadniuk a társaiknak nagyrészt a saját szavaikkal, de segítségként felírhatnak a táblára 4-5 új szót. Egy órán öt diákra kerül sor, akik miután rákaptak az ízére, nagyon érdekes hírekkel szoktak szolgálni, és kialakítják a saját stílusukat is. Ez egyszerre rengeteg készséget fejleszt, mindamellett, hogy a tájékozottságot is elősegíti, olvasásra szoktat, és nem utolsó sorban: élvezetes.

Videós szereplés: egy lépéssel közelebb

A 18 év felettieknek szóló Stretch Competition-t adaptálhatjuk iskolai változatra. A hétköznapi témákat videós prezentáció formában készíthetik el a diákok. Ez első lépésnek nagyon jó, hiszen nincs benne a felsülés kockázata. Egy sikeres videós szereplés után már bátrabban kilépnek a közönség elé a tanulók.

Milyen anyagokból taníthatjuk a nyilvános beszédet?

A TED talks  előadásaiból nagyon sokat lehet tanulni. Kielemezhetünk egyet a csoporttal közösen, és megrendezhetjük a TED talks házi változatát. A Toastmaster kurzusok és fellelhető videóik igazi csemegék a műfaj kedvelőinek.

 

A nyilvános beszéd gyakorlása a bátor kiállást, az értelmes gondolatok hatékony átadását segíti elő, ami messze túlmutat egy iskolai kiselőadás sikerén. Olyan eszközt adunk a tanítványaink kezébe, ami később az érdekképviselettől a munkahelyi előmenetelen át a közéleti szereplésig sok-sok előnyhöz juttatja.

És ha a tanárképzésünkből kimaradt a nyilvános beszéd oktatás, vegyük csak fel magunkat!

 

A cikk elkészülése után még két kiegészítést kaptam a szerzőtől.(a szerk.) Az egyik arra vonatkozott, hogy mit tehet egy tanár, ha a csoportja, diákjai apatikusak, nem motiváltak, nem együttműködőek?

 

Horváth Hajnalka angol szakos tanár egy ilyen helyzetet oldott meg, a több próbálkozás után, ezzel a módszerrel:

„Végül egyszer bevittem egy adag hurkapálcikát és gyurmát, nem beszéltünk angolul, csak az volt a feladat, hogy ki tudja a legmagasabb tornyot építeni. Mindez 15 évesekkel. Ettől kezdve könnyebb volt nyelvtant tanítani…”

 

Tehát a diákok bevonása, a közös, általuk, az ő bevonásukkal végzett feladat segíthet megtörni a „jeget”.

 

És még egy gyakori probléma visszajelzést, pedagógustársaktól (és annak megoldása) :

 

„Az én csoportomnak ez túl magas!”

 

Biztos? A legegyszerűbb témáról is beszélhetnek, ami beindítja és nevetteti őket. Például készítsenek 5 mondatos reklámot, amiben eladnak valami irreális tárgyat az osztályból. (A kukát ilyenkor előszeretettel választják). Mutassák be a kedvenc focistájuk egy tipikus mozdulatát, úgy hogy közben kommentálják is, hogyan kell csinálni. Álljanak ki ketten, felváltva mondjanak egy-egy mondatot, például, hogy miért a hörcsög a legjobb háziállat.

Egy pár előtanított mondatmintával és sok-sok dicsérettel bemozdíthatjuk a „nehéz eseteket” is. Bírjuk ki, és ne javítsuk ki a nyelvtant, mert az a lényeg, hogy beszéljen a gyerek. És persze hadd tapsoljanak egymásnak sokat!

Horváth Hajnalka

angoltanár

Bornemisza Péter Gimnázium

A szerzőnek szánt e-maileket ide lehet küldeni, továbbítjuk a ő elérhetőségeire: info@moderniskola.hu

Előző cikkHogyan készítsünk plakátot?
Következő cikkTanárok, ha találkoznak- mire jó a „teachmeet”?