- Kedves Erika, mesélnél a Rugalmas tanulási utak programról?
A végzettség nélküli iskolaelhagyás által veszélyeztetett tanulók, fiatalok képzésben tartása, szakmához, részszakmához juttatása új, rugalmas tanulási utak kialakítását tette szükségessé, amelyek az Orientációs évfolyam, a Dobbantó program és a Műhelyiskola.
Bár a képzési formák célcsoportja, tartalma és kimenete eltérő, a fejlesztési célok és módszerek közösek: az alapkompetenciahiányok csökkentése, a szakmai oktatásba való bekapcsolódás megalapozása élményalapú projektek segítségével, egyénre szabott fejlesztéssel és értékeléssel, mentori támogatással. A képzések ideje is rugalmas, lehet néhány hét, vagy akár 24 hónap is, akkor léphet tovább a tanuló, amikor erre készen áll.
- Nemrég került megrendezésre intézményetekben a szakmai és társasjáték készítő verseny, valamint az oktatók számára szervezett szakmai nap. Kezdjük a versennyel, ki vehetett részt, milyen témában és milyen alkotások születtek?
A társasjáték készítő versenyre a rugalmas tanulási utak programban tanuló fiatalok 3 fős csapata nevezhetett. A játékot oktatói, mentori segítséggel saját intézményükben készítették el és a verseny során maximum 5 percben előre megadott iránymutatás szerint mutatták be a zsűri előtt. Témát nem jelöltünk meg, azt a csapatok szabadon választhatták meg, annyi kikötést tettünk, hogy a rugalmas tanulási utak programban tanulók számára használható játék készüljön. Összesen 13 csapat nevezett, az ország minden tájáról érkeztek versenyzők, és a visszajelzések szerint nagyon színvonalas és kreatív alkotások születtek.
A szakmai versenyek ötlete körülbelül egy évvel ezelőtt merült fel, a Műhelyiskolai tanulók számára nincs szakmai tudást mérő verseny, elsőként mi szerveztünk. A Műhelyiskola egyik fontos pillére a gyakorlatközpontúság, az együttműködés, csapatban dolgozás fejlesztése, így ebben a versenyben 2 fős csapatokkal nevezhettek az intézmények. Két részszakmát választottunk, hogy pilot jelleggel kipróbáljuk a versenyszervezést, mivel a későbbiekben a többi részszakmában is szeretnénk szakmai versenyt szervezni. Az Asztalosipari szerelők versenyén 4 csapat vett részt és készítette el a fiókos éjjeli szekrényt. A hét Bolti előkészítő versenyző csapat két részből álló feladatot hajtott végre, először egy értékesítéssel kapcsolatos feladatot, majd egy tavaszi asztaldekorációt készítettek. Mindkét verseny esetében független versenybizottság értékelte a tanulók teljesítményét.
- Milyen programokkal készültetek az oktatók számára? Kiket vártatok résztvevőként?
Az oktatók számára műhelymunkákat szerveztünk, a fő fókuszt a tudásmegosztásra és a vizsgaprojektekre helyeztük. Első alkalommal volt lehetőségünk országos rendezvényen képzési ágazatonként szervezni ezeket a műhelyeket segítve a műhelyiskolai mesterek kapcsolatépítését és tapasztalatcseréjét. Fontosak a kollégák visszajelzései, ezeket az Innovatív Képzéstámogató Központ szakértő munkatársai összegyűjtik és ezek alapján javaslatokat tesznek a programok továbbfejlesztésére, alakítására. Nagyon jó ebben a szakértői csapatban dolgozni, mert lehetőséget ad arra, hogy ne csak kövessük, hanem irányítsuk is a változást, egyre jobbá, hatékonyabbá tegyük ezeket a programokat.
- Kisgyermekes anyukák a rugalmas tanulási utak programokban – erről szólt az egyik workshop: milyen lehetőségekkel készültök számukra és miért van ennek jelentősége?
Az iskolai lemorzsolódás egyik oka a fiatal lányok korai gyermekvállalása.
Erre kerestünk megoldást iskolai szinten, ezért alakítottuk ki néhány éve az iskolai alapítvánnyal együttműködve a Cseperedőt, ahol a kisgyermekekre szakképzett gondozónő vigyáz, míg az anya új esélyt kapva tanulhat. A műhelymunka során ezt a jógyakorlatot mutattuk be, beleértve az alapítással, engedélyeztetéssel, üzemeltetéssel kapcsolatos tapasztalatainkat is. A résztvevők elmondása szerint többen tervezik hasonló alternatív napközbeni ellátás bevezetését a saját iskolájukban.
- Élményalapú kompetenciafejlesztés és motiválás robotokkal – milyen személyiségfejlődési eredményekkel bír ez a program?
A rugalmas tanulási utak programokban még ritkán használnak kompetenciafejlesztésre robotokat, ennek egyik oka, hogy nem ismerik a kollégák ezeket a lehetőségeket, eszközöket. Sugár Sára és az Abacusan Stúdió csapata műhelymunka és élményprogram keretében mutatta meg, hogy a robotok használata egyszerűen, szinte bármilyen témában lehetséges.
- Van már olyan tanulótok, aki a rugalmas tanulási utak programban végzett? Ha sikerült nyomon követni a fejlődésüket, mit ad nekik ez a program a hagyományos módszerekhez képest?
A 2020. szeptemberi kezdetektől részt veszünk a Dobbantó programban, illetve a Műhelyiskolai képzésekben, ebben a tanévben vizsgáztak először a Pénztáros tanulóink. Az eltelt időszakban a rugalmas tanulási utak programokba egyre több fiatal kapcsolódott be, már számos sikeres vizsgán vagyunk túl. A létszám növekedésével egyre több piacképes részszakmai képzésre volt igény, jelenleg nyolcféle ilyen képzés közül választhatnak a diákok iskolánkban. A végzett tanulók nagy része elhelyezkedik a munkaerőpiacon vagy továbbtanul másik rész- vagy teljes szakmát.
Az eseményen több, mint 250 fő vett részt és a visszajelzések alapján nagyon jó érezték magukat. A rendezvény a Szegedi Szakképzési Centrum, az IKK Zrt. és az NSZFH Al Agenda projekt együttműködésével valósult meg.