Kezdőlap Digitális eszközök

Új informatikai eszközök az iskolákban

 Az elmúlt évben kezdődött és idén is folyatódik az oktatási-nevelési tevékenységekhez közvetlenül kapcsolódó informatikai eszközök beszerzése a TIOP 1.1.1 kiemelt projekt  keretében – tudtuk meg az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.-től.  Cikkünkben körbejárjuk, milyen eszközök milyen ütemezésben kerültek az iskolákba, illetve milyen képzés kapcsolódik ezekhez.

 

Hol tart jelenleg a TIOP-1.1.1, a digitális esélyegyenlőség megteremtésével foglalkozó kiemelt projekt megvalósítása?

Educatio: Közel 30 ezer informatikai eszközt szerzett be az érintett köznevelési intézmények számára az Educatio Nonprofit Kft. a projekt első szakaszában. A beszerzett közel 30 ezer eszköz összesen több mint 1800 feladat-ellátási helyre került, így az érintett intézményekben közel 70 000 pedagógus és 500 000 diák részére biztosított a hozzáférés a modern IKT-eszközökhöz. Az eszközök között volt PC, notebook, táblagép, projektor, digitális taneszköz is. Ezen eszközök helyszíni telepítése és üzembe helyezése 2014 év végéig minden feladat-ellátási helyen megtörtént. Vannak azonban további eszközök – pl. interaktív táblák, tanulói válaszadó rendszerek, SNI tanulók számára való speciális eszközök –, melyek beszerzése jelenleg is folyamatban van.  Az eszközök önmagukban még nem elegendőek, fontos a kezelésükhöz, használatukhoz való tudás megléte is. Éppen ezért az eszközök használatát célzó képzések is indultak a pedagógusok részére. Májustól kezdődik a képzések szervezése, lebonyolítása.

Kiket várnak az országjáró bemutatóra?

Educatio: Az országos roadshow-k elsősorban azoknak a pedagógusoknak, intézményvezetőknek szólnak, akiknek intézménye érintett a szóban forgó, TIOP-1.1.1-12  projektben. Az interaktív rendezvényen országszerte a résztvevők megismerkedhetnek a projekt részleteivel, az előkészítéstől egészen a kiosztott eszközök használatát segítő képzésekig. Megismerhetik, hogy az igényfelmérést követően milyen módszertan alapján rendezték sorba az egyes köznevelési intézmények igényeit, és ítélték oda az eszközöket. Az előadások során hallhatnak az üzembe helyezéssel és a projektelszámolással összefüggő, teljesítendő indikátorokról is.

Milyen rendezvénysorozattal  támogatja  a projekt megvalósítását az Educatio?

 

Educatio: Az országos roadshow-k elsősorban azoknak a pedagógusoknak, intézményvezetőknek szólnak, akiknek intézménye érintett a szóban forgó, TIOP-1.1.1-12  projektben. Az interaktív rendezvényen országszerte a résztvevők megismerkedhetnek a projekt részleteivel, az előkészítéstől egészen a kiosztott eszközök használatát segítő képzésekig. Megismerhetik, hogy az igényfelmérést követően milyen módszertan alapján rendezték sorba az egyes köznevelési intézmények igényeit, és ítélték oda az eszközöket. Az előadások során hallhatnak az üzembe helyezéssel és a projektelszámolással összefüggő, teljesítendő indikátorokról is.

 

 -Az előkészítéskor felmért helyzet mit tükrözött, milyen volt akkor az iskolák IKT-eszköz felszereltsége, internetkapcsolattal való ellátottsága, és milyen mértékű a változás?

Educatio: A projekt egy előzetes igényfelméréssel indult az intézmények körében, 6509 intézményt volt érintett.  A felmérés során az Educatio szakemberei feltérképezték az iskolák ellátottságát, milyen és mennyi eszközre lenne szükség. Az alábbiakban néhány – főbb eszköztípusra vonatkozó – jellemző adatot foglaltak össze, melyek az igényfelmérést visszaküldő intézmények válaszain alapulnak.

A tantermi munkaállomások, vagyis személyi számítógépek terén a következő helyzetet látjuk: Az intézményekben összesen 141 247 darab használható munkaállomás volt az igényfelmérés időpontjában. A készülékek életkorát is figyelembe véve fontos információ, hogy a több mint 140 ezer készülékből 63 093 darab volt legfeljebb 3 éves technológiai színvonalú. A korábbi TIOP 1.1.1/07-es pályázaton 31 640 darab, a TIOP 1.1.1/09-es pályázaton 8139 darab munkaállomást szereztek be összesen.

Egy interaktív felület, vagyis tábla, vetítővászon, laptop és projektor – ezt tartalmazzák az ún. tantermi csomagok. Az intézmények a jelenlegi – 2015. első negyedév – felmérés során 7135 darab tantermi csomagot igényeltek. A korábbi TIOP 1.1.1/07-es pályázaton 11 249 darab, a TIOP 1.1.1/09-es pályázaton 892 darab interaktív táblát szereztek be. Jelenleg a felmérésben részt vevő intézmények körében meglévő táblák száma 18 053 db. Ebben jelentős számban szerepelnek a kérdőív során nem érintett konstrukciók keretében vagy egyéb módon beszerzett táblák.

Óriási különbség a régiók között

Érdemes a meglévő interaktív táblák számát más változókhoz kapcsolva is vizsgálni. Két adatot kapcsolhatunk össze például: a meglévő interaktív táblák számát a tantermek számára vetíthetjük. Ezen kívül az igényelt tantermi csomagok számát ugyancsak a tantermek számával összevetve érdekes adatokat olvashatunk ki.

A régiók jelentős különbségeket nem mutatnak, ugyanakkor egy-két jellegzetesség felfedezhető. A jelen cikk digitális változatában honlapunkon látható táblázat alapján megállapítható, hogy a közép-magyarországi régió táblaellátottsága a leggyengébb. Ennek egyértelmű oka az, hogy az uniós fejlesztési források igen nagy része nem volt pályázható ebben a régióban, ráadásul főképp azok a projektek, amelyek keretében IKT-eszközök beszerzésére lett volna lehetőségük. Jelenleg – a TIOP-1.1.1-12 konstrukció keretében – nincs lehetőség a közép-magyarországi régió feladat-ellátási helyeinek támogatására. Mivel a konstrukció célja a digitális leszakadás megállítása is, célként tűzhető ki a régiók eltérő területi egyenlőtlenségeiknek a csökkentése, vagyis a kevéssé jól felszerelt régiók (pl. Dél-Alföld, Közép-Dunántúl, Dél-Dunántúl) további támogatása.

A hordozható eszközök beszerzése terén is történtek előrelépések. Az igényfelmérés, illetve a kapcsolódó kutatás alapján a válaszadók szükségesnek látták, hogy legalább egy tanulócsoport létszámának megfelelő – 12-15 db – hordozható eszközt is beszerezhessenek.

Országosan, minden régiót egybevetve, a tanulók által használt hordozható számítógépek száma 32 101 darab 4523 feladat-ellátási helyre vetítve, ami átlagosan (súlyozott átlag) 7,10 gép feladat-ellátási helyenként.

 

Mennyi és milyen eszközök kerültek az iskolákba és milyen arányban a különböző iskolatípusokba?

Educatio: A beszerzett közel 30 ezer eszköz összesen több mint 1800 feladat-ellátási helyre került, így az érintett intézményekben közel 70 000 pedagógus és 500 000 diák részére biztosított a hozzáférés a modern IKT-eszközökhöz.

 

  Milyen kapcsolódó képzés érhető el a pedagógusok, intézményvezetők számára?

Educatio: Az eszközök beszerzése mellett fontos tényező a projektben érintett pedagógusok módszertani képzése is.  Így a tanításhoz nemcsak eszközökkel, hanem az azok használatához szükséges módszertani ismeretekkel is rendelkezni fognak a pedagógusok. Azon intézményeknek, amelyek a projekt keretében IKT-eszközöket kaptak, feladat-ellátási helyenként legalább egy-egy pedagógus részvételét kell biztosítaniuk az Educatio által szervezett, IKT-oktatásban történő gyakorlati alkalmazást bemutató két képzésen. A képzések időpontjairól az intézményeket tájékoztatni fogják, de a www.educatio.hu honlapról, valamint az projekt hírleveléből is tájékozódhatnak. Emellett országos roadshow keretében kaphatnak információt az intézmények képviselői a kiemelt projekt keretében elnyert hardver eszközök üzemeltetésével és használatával kapcsolatban. A megyei jogú városok érintésével 2015 tavaszán, április végétől kezdődően az Educatio Nkft. Digitális Pedagógiai Osztálya TIOP-1.1.1/12 Roadshow sorozatot szervez. (Békéscsabán március 12-én lezajlott az esemény – a szerk.)

További adatok, táblázatok és részletek a témáról, ill.  ingyenes regisztráció az Educatio honlapján.

 

Fülöp Hajnalka

 

Keretes: szupergyors internetről

A szupergyors internetről

Minden iskolában lesz szupergyors internet 2016 végére

 

A jövő év végére minden magyarországi iskolában elérhető lesz a szupergyors internet – mondta Solymár Károly Balázs infokommunikációért felelős helyettes államtitkár a Networkshop 2015 Országos Informatikai Konferencián Sárospatakon március 31-én.

Az uniós támogatással megvalósuló Sulinet+ programban idén 350, jövőre további 300 hátrányos helyzetű település iskolája jut másodpercenként 100 megabites sávszélességű interneteléréshez, a program zárásakor pedig csaknem 4200 intézményben lesz ilyen sávszélességű kapcsolat, 2016 végére pedig minden iskolában.

Dr. Köpeczi-Bócz Tamás EU-fejlesztések koordinációjáért és stratégiákért felelős helyettes államtitkár a rendezvényen azt mondta: a kormány célja az, hogy a lehető legegyszerűbb módon mindenki hozzáférhessen az internetes információkhoz.

(Forrás: MTI)

Ábra: Tanításhoz kapcsolódó munkaállomások száma

Előző cikkErőszak és megaláztatás az iskolában
Következő cikkA szakképzési pedagógus-életpályamodell részletei