Kezdőlap jó példák

Nyelvtanárok továbbképzése Bécsben és Oxfordban

A budapesti Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium évek óta résztvevője különböző nemzetközi projekteknek ugyanis az itt oktató pedagógusok nagy hangsúlyt fektetnek a nemzetközi kapcsolatok építésére és tudásuk folyamatos bővítésére. Cikkükben most egy, a Tempus Közalapítvány pályázatán elnyert képzésről számolnak be.

„Motivált nyelvtanárként úgy döntöttünk, hogy módszertani repertoárunk bővítése érdekében, megpályázunk egy külföldi szakmai továbbképzést.  Az elnyert projekt keretén belül kéthetes szakmai továbbképzésen vettünk részt Ausztriában illetve az Egyesült Királyságban. Az eredményes nyelvoktatás komoly szakmai kihívást jelent nekünk, nyelvtanároknak, ugyanis úgy kell a tanórákat felépítenünk, hogy azok az osztályban együtt tanuló, eltérő nyelvtudású és különböző érdeklődési körű gyerekek számára a leghatékonyabbak legyenek. Ez újfajta, differenciált tanulás-irányítást igényel, ehhez pedig újabb és újabb módszertani fogások tömkelege szükséges.

medium_oxfrod2.jpg

 

A kurzusok során sok mindennel gazdagodtunk, melyek által hatékonyabbak és értékesebbek lesznek az óráink. Nemcsak szakmai fejlődésben volt részünk, hanem rengeteg élménnyel és személyes tapasztalattal gazdagodtunk. Mi is újra diákok voltunk ez alatt a két hét alatt és ezáltal újra a saját bőrünkön tapasztaltuk, hogy milyen is tanulónak lenni, ami úgy érezzük nagyon hasznos ahhoz, hogy jobban megértsük a diákjainkat és hatékonyabban segítsük őket a nyelvtanulás rögös útján.

Nemcsak felfrissítettük és bővítettük a nyelvtudásunkat, hanem bepillantást is nyerhettünk a bécsi és oxfordi családok hétköznapjaiba, hiszen tudatosan és kifejezetten ezért választottunk mindketten családi elhelyezést. Ez is szerves részét képezi a nyelvtanulásnak, mert nemcsak a nyelvet, a kultúrát is meg kell ismerni, ahhoz, hogy szélesedjen a tanulók perspektívája.

Ahhoz, hogy diákjaink együtt tudjanak működni másokkal, értsük ezt akár a hazai, akár az európai dimenzióra, differenciált személyiségfejlesztésre van szükség. Rohanó világunkban ez a szerep egyre inkább az iskola feladatát képezi (beleértve a nyelvórákat is), ezért fontos, hogy megfelelő módszertani ismeretek birtokában legyünk a személyiség – és képességfejlesztéshez. A továbbképzések különböző workshopokat szenteltek arra, hogy ezen a téren is bővítsék tudásunkat.  A motivált és a továbbképzést elvégzett tanárok diákjai (motiváltan hazatérő tanáraik révén) sokszínű feladatok elvégzése által belemerülhetnek a célországok történelmi, környezeti, nyelvi és kulturális értékeibe, ezzel szélesítve a látókörüket.

Hisszük, hogy az élethosszig tartó tanulásra való felkészítés alapköve, hogy maga a tanár is nyitott legyen a „life-long learning” alapelvre, hiszen csak így tudja diákjai előtt hitelesen képviselni ezt a hozzáállást, ha ő is magáévá tette ezt szemléletmódot.

Amit el szeretnénk érni, az nem más, mint az eredményes (nyelv)oktatás, amely a folyamatos ismeretszerzésre buzdít, támogatja és fejleszti a diákok személyiségét, képességeit. Célunk a tanulási út támogatása, az egyéni képességek optimális fejlesztése, a tanulás tanítása. Ehhez kaptunk óriási segítséget a külföldi továbbképzés során. Mindenkinek csak ajánlani tudjuk az ilyen és ehhez hasonló kurzusokon való részvételt! Hasznos linkek a pályázáshoz: tka.hu és tanartovabbkepzes.hu.

A cikk szerzői:
Gergely-Ágh Zsófia és Mandják Gertrúd
A budapesti Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium nyelvtanárai

Előző cikkPedagógusoknak ingyenes a Microsoft Office 365 programcsomag
Következő cikkAz MVM több mint száz millió forintos adománnyal támogatja a hátrányos helyzetű gyermekeket