Kezdőlap hírmozaik

    Europeana az osztályteremben- élménybeszámoló

    Az Európai Digitális Könyvtár, azaz Europeana nemcsak vonzó és megbízható tartalmat kínál, hanem egyszerű, személyre szabható keresési módokat ajánl fel. Lehetőséget nyújt Európa könyvtárai, archívumai és múzeumai digitalizált gyűjteményeinek böngészésére és arra, hogy a felhasználó újra felfedezze és részese legyen szűkebb nemzeti és tágabb európai örökségének. Rövid élménybeszámoló a projekt vezetőjével Pőcze Borival (European Schoolnet), a magyar nagykövettel Lőrincz Katalinnal (Szabó Lőrinc Kéttannyelvű Általános Iskola és Gimnázium) és a két kiválasztott magyar résztvevő pedagógussal, Benedek Judittal (Szent András Általános Iskola ) és Tóth Évával (BMSZC Petrik Lajos Szakgimnáziuma) .

    Kedves Bori,mesélnél pár gondolatot,miért és hogyan jött létre a Europeana az osztályteremben projekt  és mi a célja?

    PB: Ha egészen visszamegyünk a kezdetekig, az Europeana Collections, vagyis az európai digitalis kulturális könyvtár 2008-ban indult, es az Európai Bizottság támogatja azóta is. Az első Europeana DSI projekt az Európai Unió keretein belüli “Digital Agenda” részeként 2015-ben indult. A célja az volt, hogy fejlessze az európai kulturális örökséghez való online hozzáférést. Azota a projekt negyedik stádiumát éljük. Ez az Europeana Foundation (EF) es a European Schoolnet (EUN) közti együttműködésnek is a negyedik eve mar. A European Schoolnet a kezdetektől együttműködött a Europeana Foundationnel, hogy az Europeana Education keretein belül minél több tanárt es oktatasi szakembert arra ösztönözzön, hogy használja ezt a remek portált, ami nemcsak izgalmas új forrásokat nyújt, de mindezt biztonságos kereteken belül.

    Jelenleg több mint 140 tanárral dolgozunk együtt, hogy bárki által szabadon felhasználható óraterveket fejlesszünk.
    Kati,te vagy a program magyar nagykövete. Hogyan próbálod minél több kollégával megismertetni ezt a projektet?

    LK: Nagykövetként a legfontosabb feladatnak tartom, hogy a lehető legtöbb kollégát elérjek akár webinárium, akár személyes előadások keretében. Idáig két webináriumot tartottam magyar nyelven, ahol először az Europeana oldalt, kereső rendszerét, aloldalait és alkalmazásait ismertettem, másodszor már a projektben elért jó gyakorlatok átadásával igyekeztünk a kollégákkal együtt a résztvevők kedvét meghozni, hogy kulturális témájú projektekbe kezdjenek. Nagyon szívesen beszélek a projektről továbbképzéseken és szakmai műhelyeken is akàr előadàs akár workshop formájában (IATEFL, Pasaréti Szakmai Napok, eTwinning Teachmeet). Tudom, hogy minden kolléga örül, ha kész terveket, ötleteket, eszközöket és azok kipróbálását lesheti el, ezért igyekszem az ismertetőket is színesebbé tenni. Ebben nagy segítségemre vannak az Europeana User Group (Felhasználói Csoport) tanárai, akik végtelen lelkesedéssel és gyereki játékossággal közelítették meg a témákat.

    Jelenleg tíz tanár része ennek a csoportnak, akik az ország különböző részein dolgoznak. Feladatuk, hogy kitaláljanak és kivitelezzenek egy saját óratervet, projektötletet, ami az Europeana anyagát használja forrásnak, ugyanakkor keressenek az Europeana blogon egy kész óratervet, amit sajátukká gyúrnak át. Büszke vagyok a kollégákra, és arra hogy koordinálhatom a munkájukat, hisz csodálatos látni, hogy milyen gazdag eszköztárral és sziporkázó ötletekkel rendelkeznek. Van olyan tanár kolléga, akit annyira megihletett az Europeana gyűjteménye, hogy két projektet is letanított teljesen különböző tematikában.

    Fotó: European Schoolnet
    Judit,Évi,miért csatlakoztatok es milyen óravázlatot készítettetek a projekt során?

    BJ: Először a kíváncsiság és a kihívás motivált, aztán jött a verseny szellem és az első project közben a gyerekek lelkesedését látva ez is hozzáadódott. A második projektemet már csak a gyerekek öröme miatt csináltam.

    Az első projektem egy újság megszerkesztése volt 100%-ban digitális eszközök használatával. A gyerekeknek csoportmunkában 4 rovatot kellett megalkotni a Europeana gyűjtemény felhasználásával. Az egyik csoport divat rovatot szerkesztett, egy másik interjút készített, a harmadik egy kiállításról tudósított, a negyedik pedig programajánlót készített, melyben szerepelt egy fil- és, egy koncertajánló, valamint egy foci meccs. A második projektben a gyerekek Tutanhamon fáraó sírjának feltárásával ismerkedtek meg játékosított feladatok során. A Europeana oldalon található egy Tutanhamon gyűjtemény, melynek képeit felhasználtam.

    TÉ: Szerettem volna megújítani szakmai gyakorlatomat. Korábban több EUN projektben részt vettem, mint például az itec programok, így tudtam, hogy szakmailag nagyon sokat fogok profitálni és sikerül majd új módszereket megismernem. Óratervként egy rövidebb projektet készítettem, ami igazi kihívás volt, mert 9.es leendő informatikussal csináltuk. Az előzetes tudásfelmérésből egyértelmű volt, hogy többnyire nem használták a művészeteket a tanulás során és pláne nem látták, hogyan lehet az informatikai tudásukat fejleszteni a kulturális örökség kincseivel. Úgy vélem, sikerült egy mindenki számára szórakoztató, hasznos projektet alkotnunk, ez lett a ReFake It, ami során festményeket modernizáltunk, programokat írtunk hozzájuk kvízkérdésekkel, és kiállítást is rendeztünk belőle. Az óraterv elérhető a Teaching with Europeana blogon.

    Ezek a munkák hol érhetőek el,hogyan lehet egymás munkájára reflektálni es ki lehet próbálni másokét is?

    LK: Az óraterveket már március óta folyamatosan jelentetjük meg a Teach with Europeana blogon. Ez nemcsak az kész óraterveket, hanem a hozzájuk kapcsolódó segédanyagokat is tartalmazza. Ugyanakkor közösséget is épít, hisz bármilyen érdeklődő tanár ellátogathat az oldalra, kommentelhet és akár szóba is elegyedhet az óraterv készítőivel.

    Legtöbben már megvalósították projektjeiket az iskolában és lassan mindegyik felkerül a Blogra. Ezen kívül Story of Implemantation-t (Megvalósítási Történet-et) készítenek, amiben leírják tapasztalataikat az letanított óravázlattal kapcsolatban, megosztják észrevételeiket a többi kollégával a blogon. Én igyekszem ötleteiket továbbgondolni, ha szükséges, esetleg hozzáadni valamit,appokat, eszközöket ajánlani, amit érdekesnek használhatónak látok és ugyanakkor nagyon sokat is tanulok tőlük.

    Judit, Évi,azon 30 pedagógus közé kerültetek be,akik aktivitása és a benyújtott munkák révén kijutottak a European Schoolnet központjába egy 2 napos képzésre. Meséljetek, milyen volt ez a par nap?

    BJ: A European Schoolnetnek köszönhetően nem szenvedtünk semmiben hiányt. Jó volt olyan emberekkel találkozni, akik hasonlóak mint én. Nem számított, hogy Európa mely szegletéből jöttünk, megvolt a közös vonás, pedig én még sose találkoztam velük korábban.

    TÉ: Mindig nagyszerű érzés hasonló gondolkodású kollégákkal együtt dolgozni, ötletelni, kapcsolatokat építeni.

    Nagyon sokat tanultunk egymástól, tantárgytól és iskolatípustól függetlenül.

    Gyakorló eTwinningező tanárként volt alkalmam végre személyesen is találkozni pár projektpartneremmel, akikkel évek óta dolgozunk együtt online. Szuper kis 3 fős magyar csapat ment ki, bár szinte nem is ismertük egymást személyesen korábbról, de azonnal megtaláltuk a közös hangot, hiszen hasonlóan gondolkozunk a tanulásról.

    Fotó: European Schoolnet

    Kedves kollégák,köszönöm az interjút. Búcsúzásképp mondanátok nekem 3 dolgot amit magatokkal visztek,2 nehézséget amivel találkoztatok a munka alatt es 1 tanácsot a még nem csatlakozott kollegak szamara?

    PB: Egyenlőség, digitalis fejlődés/fejlesztés, megosztott kultúra. En picit talán mas szemszögből elem meg az együtt eltöltött időt: nagyszerű figyelni, átélni, ahogy egyre több remek tanár csodálkozik rá es szereti meg az Europeanaval való tanítást, attól függetlenül, hogy hol élnek es milyen körülmények között tanítanak. Es jó belegondolni, hogy ez a tudás mennyi diákhoz jut el nap mint nap. Hiszünk benne, hogy az Europeana átível es összeköt.

    Nehézségként annyit tudnék mondani, hogy sajnos nem jutott idom mindenki történetet, véleményét végighallgatni (2 nap tul rövid!). Reméljük lesz meg alkalom sok másik Europeana-EUN eseményen 🙂

    Tanácsként annyit tudnék mondani, hogy bátran figyeljek az érdeklődők az EUN honlapjat, ahol rendszeresen újabb es újabb lehetőségeket találhatnak (nem csak a kultúra, hanem a tudományok terén is!).

    LK: Mint mindig, ha az EUN-hoz és Future Classroom Lab-be látogatok magammal hozok valamiféle áhítatot, kiapadhatatlan tudásvágyat és tettrekészséget. Az előadók, moderátorok és kollégák megerősítenek abban, hogy ezeknek a projekteknek helye van a 21. századi oktatásban. Nehézségnek talán a szárnyát bontogató közösség természetes botladozásait mondanám: keressük az utat a lehető legeredményesebb közös munka irányába és igyekszünk tanulni a hibáinkból. Nagyon nehéz a tananyagot, a diákokat érdeklő témákat és a vizsgakövetelmények által diktált feszült tempót összeegyeztetni egy kis mókával és kísérletezéssel.

    Bármilyen akadályba is ütközök közben vagy lelombozódok, mert rájövök, megint hibáztam valahol, mindig ugyanarra a következtetésre jutok: megérte végigcsinálni. Az eredmény mindent igazol.

    BJ: Bátorság, innováció, kihívás. Én ezeket kaptam. Bátran merem folytatni amit elkezdtem, noha a mi iskolánkban eddig senki nem csinált ilyet. A kihívás pedig a szint megtartásában és emelésében rejlik számomra. Nekem az első nehézség az volt, hogyan kezdjek neki, mi legyen a project ötlet, majd pedig hogyan osszam be jól az időt. Azt tanácsolnám mindenkinek, hogy merjen belevágni, kísérletezni és tanulni az esetleges botlásokból. Merjen mindenki bátor és innovatív lenni.

    TÉ: 3 dolog, amit magammal viszek: motiváció, a tervezési képességem fejlődése (hiszen most már a Europeana mint adatbázis rendelkezésemre áll), a szakmai kihívás szükségessége, hogy meg tudjunk újulni.  2 nehézség, amivel találkoztam a megvalósítás során: nagyon nehéz megtanítani a diákokkal a jogtiszta anyagok keresésének fontosságát, a másik a már említett ellenállás a művészettel való tanuláshoz. 1 tanács: a kidolgozott részletes óratervek megkönnyítik bárki számára az első lépéseket, merjünk újba kezdeni, máshogy gondolkozni!

    Nagyon szépen köszönjük az interjút!

     

    Előző cikkTúlélési tanácsok szünidőre
    Következő cikkKódolás Hete 2019-ben is!