Kezdőlap hírmozaik

„Szentül hisszük, hogy a jövő digitális, és erre fel kell készíteni a szülőket, gyerekeket, családokat.”

A HAGGL családbarát platform a lehető leghatékonyabban igyekszik integrálni az okoseszközöket a családok életébe. Kitalálói hisznek abban, hogy a jövő digitális, és erre fel kell készíteni a szülőket, gyerekeket, családokat. Az alkalmazásról és a benne rejlő lehetőségekről Tarján Kata beszélgetett Mark Downey, alapítóval és Mezei Zsolttal, a HAGGL társalapítójával.

Forrás: HAGGL

Az ötletgazda Mark Downey saját, kétgyermekes szülőként megélt problémáira kereste a megoldást, de Zsolt, a társalapító is személyes tapasztalataira hagyatkozott, amikor ketten együtt megalapították a HAGGL családbarát platformot. Bármelyik szülő számára ismerős lehet a helyzet, amikor csak hosszas viták és alkudozás árán vagyunk képesek elvenni az eszközt a gyerekektől. Egy másik, szintén ismerős, hétköznapi jelenség, amikor épp nyugalomra vágyunk, és folyamatos bűntudatot érezve, magunk adjuk oda az eszközt a gyerekeknek. Mark és Zsolt frissen végzett EMBA hallgatókként – csoporttársak voltak a CEU EMBA képzésén – egy vállakozástan óra útán jutottak arra az elhatározásra, hogy szükség lenne egy megoldásra, amivel a fenti helyzetek kezelhetők és a konfliktusok feloldhatók volnának.

A Haggl lényege és egyben a víziónk, hogy a lehető leghatékonyabban integráljuk az okoseszközöket a családok életébe úgy, hogy kihasználjuk az általuk adott oktatási és készségfejlesztési lehetőségeket, mindemellett minimalizáljuk a kárt, amit okozhat, ha helytelenül használjuk őket. Szentül hisszük, hogy a jövő digitális, és erre fel kell készíteni a szülőket, gyerekeket, családokat. A platform két részből áll, a szülő és gyermek alkalmazásból. A két eszközt (alkalmazást) QR kód segítségével párosíthatjuk, majd a szülői alkalmazásban a gyermek eszközének beállításait tehetjük meg, feladatokat adhatunk gyermekeinknek, használati riportokat olvashatunk. A gyermek alkalmazás az operációs rendszer felett fut, amelyet a gyermek nem tud megkerülni, kénytelen a szabályok szerint játszani. A gyermek oldalon látható a kategorizált tartalom, a célkitűzés és ahhoz szükséges pontok, az adott kategóriákban elérhető időegyenleg és egyéb funkciók tárháza.

Mondta el Mezei Zsolt.

De vajon miért is van szüksége a szülőknek külső eszközökre bízni a tudatos kontrollt?

Forrás: HAGGL

A Haggl név az angol „haggle” szóból ered, ami egyezkedést, alkudozást jelent. Ha a szülő válláról le tudjuk venni az eszköz iránti alkudozás terhét, akkor valójában egy nagy feszültséget tudunk feloldani a szülő-gyerek kapcsolatban. Nem kell többet füllenteni, hogy „nem működik az internet”, „elromlott az eszköz” és egyéb hasonló jótékony füllentések. A gyermek megtanulja, az idő értékét és többet, megtanul a szabályok szerint játszani és az eszközt nem lehet érzelmileg manipulálni. A gyerekek valójában nagyon ügyesen tudják az engedékenyebb szülőket manipulálni, de ezt egy szabályok alapján működő szoftverrel nem tudják megtenni. Állítják a HAGGL kitalálói.

Noha a digitális eszközöket használó legfiatalabb generációnak már a szülei maguk is a digitális világban töltik a hétköznapjaik nagy részét, számukra is hasznos lehet, ha ismerik a megfelelő eszközhasználat pedagógiai, pszichológiai hátterét. Általánosságban véve nem tudják milyen hatással van gyermekeikre, hogyan, mennyi ideig célszerű a gyerek kezébe adni az eszközt. Bár használni tökéletesen tudják az eszközöket, ezt megtanítani is megfelelően tudják, de a hosszú távú hatásokat nem látják, és ez az, amelyben tudunk nekik segíteni. Árulja el Mezei Zsolt.

Illetve a mai rohanó világban tudjuk azt biztosítani a számukra, hogy amíg a gyerekek az eszközöket használják, addig egészen biztosan ezen idő egy részében készségeket fognak fejleszni. Ezért kategorizáljuk az alkalmazásokat és törekszünk egyensúlyra a kategóriák között, kvázi ne alakuljon ki az a helyzet, ahol a gyermek az idő 100%-ban kindertojás bontós videókat néz.
Forrás: HAGGL
A fejlesztők igyekeznek óvodák, iskolák számára is ismertté tenni az alkalmazást. Nagy nyitottsággal és izgalommal fogadják őket az oktatási intézmények. Egyre nagyobb az igény a pedagógusok részéről, hogy legyen egy hatékony eszköz, ami segít nekik a digitális nevelésben.
A visszajelzések alapján, az egyensúlyra törekvő, színvonalas tartalomhasználatot szeretik a legjobban. Tovább a reporting részét az alkalmazásnak, ami arról szól, hogy a szülők egy kimutatást kapnak arról, hogy a gyermek az adott időszakban milyen tartalmakat fogyaszott, azokból milyen behatások érték, miről kellene beszélgetni, milyen készségeik fejlődtek, és milyen mértékben. Továbbá, kedvelik a közös cél kitűzés (apával mozi, legó kisautó, stb.) és feladat elvégzése funkciót, mellyel arra motiváljuk a gyerkőcöket, hogy tegyék le hamarabb az eszközt, amiért plusz pontokat kapnak, illetve csinálják meg az alkalmazás által (valójában a szülő által) kért feladatot (fogmosás, rendrakás, időben elindulás, stb…) amiért szintén plusz pontokat kapnak, és egy idő után összegyűjtik a célhez szükséges pontokat.

Az alapítók tervei szerint a jövő év első negyedévének végén publikálni fogják az alkalmazást. Addig is nagy szeretettel várják a lelkes szülőket, családokat, akik szivesen segítenek tesztelni az alkalmazást.

Előző cikkHa egyszer a diákom voltál, mindig az maradsz
Következő cikkEgyéni tanulási útvonalak tanároknak, diákoknak