Kezdőlap heti kitekintő

    A lovasterápia mint komplex szemléletű fejlesztőmódszer

    A lóra nem pusztán haszonállatként tekinteni jóval régebbre nyúlik vissza, mint azt gondolnánk. Már időszámításunk előtt funkciója volt a mozgásában korlátozott ember mobilizálásában. Gyakorlatilag a járni képtelent rákötözték, így az képes volt helyzetváltoztatásra. Számos alternatív terápia létezik, amelyre érdemes lehetőségként tekinteni. Legyen az viselkedészavar, érzékszervi sérülés, magatartásprobléma vagy más egyéb, sajátos nevelési igény, a lovasterápia adekvát alternatívát jelenthet a gyermek fejlesztésében. Réti Boglárka lovasterapeutával Tarján Kata készített interjút.

    A lovasterápia egy olyan gyűjtőfogalom, amely magába foglalja mindazokat az intézményhez kötött, orvosi indikáció alapján terápiás céllal alkalmazott, kezelés jellegű, egyéni, vagy csoportos fejlesztéseket, melyek a lovaglás, illetve a lóval való foglakozás és tevékenységek hatásait használják fel. Célja: a sérülés/károsodás, a fogyatékosság/zavar, az akadályozottság/korlátozottság ismeretében a ló és a lovaglás hatásainak felhasználása a minél gyorsabb, eredményesebb gyógyulás, képességfejlődés, és rehabilitáció érdekében. Olvashatjuk a Magyar Lovasterápiás Szövetség honlapján.
    Forrás: lovasterapia.hu

    Az alábbiakban Réti Boglárka, gyógypedagógiai szakágban tevékenykedő lovasterapeuta röviden összefoglalja számunkra, mit érdemes nagy vonalakban tudni a terápia négy nagy szakágáról, és milyen fajta problémák esetében javasolt lovasterápiával történő fejlesztésre gondolni.

    A lovasterápia egyik és talán legismertebb ága, amelyet gyógypedagógusok végeznek. A gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna célja a tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, pervazív fejlődési zavarral, részképesség problémákkal küzdő, látás-, és hallássérült, (esetenként mozgássérült), teljesítmény és viselkedési zavarokkal küzdő, hiperaktivitással és figyelemzavarral valamint beszéd problémákkal küzdő gyerekek és fiatalok fogyatékosság specifikus fejlesztése egyénileg, vagy csoportosan a ló, a lovaglás, a lovardai tevékenységek és környezet által. Itt a ló tulajdonképpen egy társ, akivel a fejlesztő foglalkozást együtt tartja a lovasterapeuta.

    Boglárka felhívja a figyelmet rá, hogy egyre több idegrendszeri éretlenséggel, „kevert, specifikus zavarral” küzdő gyerek jár manapság a terápiára.

    „Egészen komplex módon zajlik egy-egy találkozó. Amikor a gyerek belép a lovardába, máris sok-sok szabálynak kell megfelelnie, és egy sor olyan teendő áll előtte, aminek elvégzése után arathatja csak le munkájának áhított gyümölcsét, nevezetesen; hogy felülhet az állat hátára. Meg kell tanulnia és hozzá kell szoknia, hogy a biztonságos körülmények csak bizonyos szabályok betartásával érhetők el. Például nem futkoshat a ló körül, a lónak és a terapeutának köszönnie kell, rituálék vannak, amiket be kell tartani. De ezeken kívül tevékenyen részt kell venni az istállóban végzett munkában, az állatot rendbe kell tenni, felkészíteni a terápiás órára. Maga a fejlesztőóra a lovon egy élményszerű, szabadlevégőn történő foglalkozás, ami a gyerekeknek élvezetes, játékos tevékenységet jelent.”
    Forrás: lovasterapia.hu

    Arról, hogy mikortól szabad a gyerekeket lóra ültetni és, hogy a lovastudás előfeltétele-e a terápiának, Boglárka elmondta, hogy 3 éves kortól javasolt a fejlesztést legkorábban elkezdeni, mert addigra kerül olyan fizikai állapotba a kisgyermek csontozata, hogy lovon ülhessen. Mint minden terápia esetében, általánosan itt is elmondható, hogy annál eredményesebb, minél korábban elkezdik. Fontos megjegyezni, hogy a lovagolni tudás nem feltétel.

    Forrás: lovasterapia.hu
    A terápiás helyzetben részt vesz a lóvezető, aki az állatot irányítja, a gyerek, és a vele együtt, a ló mellett haladó, terapeuta. Maga a foglalkozás a szabadban, ingergazdag környezetben történik, tehát nem egy szobában eltöltött fejlesztő óra. Játszva, élményszerűen fejlődnek, tanulnak a gyerekek, szinte észre sem veszik, hogy tanulási folyamatban vesznek részt.

    Tapasztalata alapján a Boglárka elmondta, hogy a terápiába irányított gyerekek közül kiemelten hatékony fejlesztési módszer a lovasterápia olyanok számára, akik nehezen motiválhatóak, kudarckezelési problémákkal küzdenek, kommunikációs nehézségeik vannak (pl. beszédindításban!).

    „Egy több száz kilós állat nem fog belemenni azokba a játszmákba, amikbe mi szülők, pedagógusok belemegyünk, tehát sok viselkedési zavaros gyermek számára is ideális a lovas környezet. Rajtuk kívül sokan azért jönnek, hogy az állatoktól való viszolygásukat, félelmeiket győzzék le, de autistákat is szép számmal irányítanak lovasterápiára. Egyre több a túlféltett, túlzottan „megkímélt” gyerekek, akik kerülik a koszt, nem szeretnek a komfortzónájukon kívül lenni. Számukra is hasznos tud lenni egy újfajta tapasztalás. A lovardában bizony ők is sárosak, lószőrösek lesznek, az állatnak erős szaga van, ez itt mind mind természetes. Ezeket a körülményeket tanteremben nehéz lenne előidézni…”
    Forrás: lovasterapia.hu

    Arról, hogy milyen időközönként érdemes részt venni a foglalkozásokon, megtudtuk, legalább 3-4 alkalommal kell számolni, hogy egyáltalán beinduljon a fejlődés. 10 alkalom vagy félévig történő rendszeres lovasterápiával már tartósabb javulás érhető el. Hetente egyszer járni féléven át jobb, mint két évig havonta egyszer elmenni. Illetve fontos megjegyezni, hogy vannak enyhébb esetek, ahol egy kis „indítás” majd pedig csoportos foglalkozás egy normál lovardában, elegendő.

    A terápiában résztvevő lovakat is természetesen vizsgáztatják, a képzett terápiás ló ismérvei közé tartozik, hogy bírja a hangos, nehezen kezelhető gyereket, aki adott esetben akár agresszív is lehet.

    Forrás: lovasterapia.hu

    A lovasterápia második szakága a hippoterápia, amelyet elsősorban gyógytornászok (szomatopedagógusok) alkalmaznak, kiegészítő, egyéni terápiás eljárás a tartási és mozgás funkciók javítása, korrekciója érdekében. Képzeljünk el egy gyógytorna foglalkozást, csak lovon! Hippoterápiában a ló járásának fejlesztő hatását használják ki, hiszen az pont az ember járására is jellemző mozgásmintát követi le, ahhoz nagyon hasonló. Célravezető alkalmazni olyan sérülések esetén, amelyeknél nem indul be a járás, idegrendszeri, izomzati problémák miatt a medencén keresztül kell stimulálni az agyi tevékenységet. Ebben az esetben a terápia során például sokat játszanak azzal, hogy milyen ütemben, sebességgel, fordulásokkal halad a ló a gyermek alatt.

    Van ezen felül a parasport és a pszichológiai hátterű akadályozottság segítésére létrejövő lovasterápia. Előbbi során edzőket képeznek át parasport oktatóvá. A lovaglás hobbi és a sport részét ötvözi. Gyerekeknek szól, akik már eljutnak oda, hogy sporttá válik a terápia. Velük speciális oktató foglalkozik. Díjlovaglás létezik ezen a területen ma Magyarországon.

    Az előbb említett pszichológiai lovasterápia (ló mediált pszichoterápia) a legfiatalabb szakág. A ló asszisztált pszichoterápia alkalmas a legtöbb pszichiátriai betegség kezelésére, így affektív, depresszív kórképek, szorongásos zavarok, személyiség- és viselkedészavarok, szenvedélybetegek terápiájában is eredményesen használható. Schizofrének kezelésében is sikeresen alkalmazott kiegészítő terápiás forma, az akut pszichotikus fázisokat kivéve. Gyermek pszichopatológia területén a lovas pszichoterápia nagyon jól használható depressziós és szorongásos zavarok, magatartászavarok, autizmussal élő, hiperaktívitás, figyelemzavarral küzdő, valamint kötődési zavaros gyerekek terápiájában.

    A lovasterápia egyes ágai, területei egymástól élesen nem választhatók szét. A sérülés, károsodás, fogyatékosság jellege, mértéke, az egyéni képességek, az életkor és a lovaglás-lovagoltatás célja az, ami a folyamatban módszer és időbeli eltéréseket, hangsúlybeli eltolódásokat okoz.

    Az alapdiplomára épülő a lovasterapeuta képzést elvégző szakemberek névsora a Magyar Lovasterápia Szövetség honlapján érhető el szakág és terápiás hely szerint. Orvosi vizsgálat után érdemes elkezdeni a lovasterápiát.

     

     

     

     

    Forrás: lovasterapia.hu

    Forrás: http://www.lovasterapia.hu/

    Előző cikkMi köze van a hosszútávfutásnak mindennapi pénzügyeinkhez?
    Következő cikkÉvrendezés az osztályteremben