Egyre népszerűbbek a megvásárolható és/vagy internetről letölthető évrendező füzetek. Főként azért, mert segítenek összegezni az elmúlt év sikereit, kudarcait – és ennek fényében megkönnyítik a jövő tervezését. Ezek a kiadványok ráébresztenek arra, mennyi minden történt egy év alatt – és milyen tanulság vonható le az egyes eseményekből. Ebből kiindulva a füzetecskék segítenek megtervezni a jövő évet – nem titkoltan azzal a szándékkal, hogy az elmúlt tizenkét hónap tanulságai tudatosan épülhessenek a mindennapokba. És ami talán még ennél is fontosabb: tudatos tervezésre ösztönöznek. A gyakorlott YearCompass-kitöltők (és alkotók) szerint ráadásul rendkívül kellemes, szórakoztató formában. A füzetecskék ugyanis irányított kérdéseken és gyakorlatokon keresztül kalauzolnak végig az elmúlt éven – és sokat segítenek abban, hogy a különféle tervek konkrét célokká váljanak.
A fentiek nyomán joggal gondolhatnánk, hogy az évtervezés magányos tevékenység, de egyre gyakrabban szerveződnek csoportos YearCompass-délutánok, amelyek jó alkalmat adnak egy-egy közösség megerősödésére is.
Természetesen nem minden életkorban egyforma a gyerekek „időszámítása” – egy-egy iskolai év ráadásul nem is január elsején kezdődik. Mégis érdemes egy-egy általánosabb „évtervező kérdést” feltenni az osztálynak (tanulócsoportnak), hiszen számos előnye lehet: segíti az ünnepek utáni „összerázódást” és sok információt ad a gyerekekről. Nem mellesleg számos érdekes beszédtémát ad – és remélhetőleg el is gondolkodtatja a gyerekeket.
Az alábbiakban kifejezetten olyan YearCompass-kérdéseket kerestünk, amelyek közös együttlét keretében is megvalósíthatók – sőt, akár osztálydíszítésre vagy későbbi használatra is alkalmasak. (A feladatok természetesen variálhatók a gyerekek életkorának és érdeklődésének megfelelően.)
Mi az elmúlt év szava? Mi (lenne) a tavalyi év címe?
Ebben a játékban megbeszélhetjük, mi volt az év legjellemzőbb szava a gyerekek számára. (Egyszerűsíti a feladatot, ha arra kérdezünk rá, „minek az éve” lehetett 2019. (Pl. 2019 a kirándulások éve volt. 2019 a kupagyőzelem éve volt.)
Érdemes tisztázni, hogy ennek a szónak kifejezetten az osztályhoz, az iskolához kell-e kapcsolódnia, vagy teret kaphatnak szubjektívebb elemek is – mindkét változatnak van létjogosultsága!
Az év összefoglalásához kapcsolódó – és a tapasztalatok szerint könnyebb – változat a címadás. Ennek során akár elgondolkodhatunk azon is, mi lenne a tavalyi év címe, ha
- krimi lenne
- mesekönyv lenne
- kalandregény lenne
Plakát
Közös évtervező feladat lehet a „plakátkészítés” is:
egy-egy nagyméretű papírt helyezünk el a terem közepén, amelyre ki-ki felírhatja a saját válaszát egy-egy évtervező szempontra (amelyet címként fel is írunk a lap tetejére vagy közepére). Ötletek, szempontok:
- Ez volt a legjobb 2019-ben
- Ez kemény lecke volt 2019-ben
- Eddig nem mertem, de 2020-ban megteszem
Jó ötlet, ha ez a plakát előre „legyártott” sablon alapján készül: például a papíron előre megrajzolt (színes papírból kivágott, felragasztott) szívecskére írhatja fel mindenki a legjobb élményét, (vihar)felhőcskébe a kihívást jelentő emlékeket, csillagocskába a jövő évre vonatkozó terveit. Elképzelhető az is, hogy saját, körülrajzolt „tenyerükbe” írják fel a gyerekek a válaszokat.
(További két „évrendezős” ötletünk itt érhető el.)