Kezdőlap Jeles Napok

Évtervezés, évrendezés

Mi szükség van a naptári év elején újratervezésre az osztályteremben? Hogyan segíthet a „bemelegítésben”, a téli szünet utáni egymásra hangolódásban? Írásunkban ilyen és hasonló kérdésekre keresünk választ.

A naptári év vége kiváló alkalmat kíván arra, hogy leltárt készítsünk az eltelt időszakról és végiggondoljuk, azt is, hogy merre haladunk. Azért lehetséges ez, mert hétköznapok során gyakran sem időnk, sem energiánk nincs távlati célokkal foglalkozni (vagy éppenséggel összesíteni, áttekinteni az eddig történteket). A ciklikusan ismétlődő ünnepek és rituálék azonban felhívják a figyelmet a szembenézésre, az esetleges változások tudatosítására, illetve arra is, hogy megfogalmazzuk a céljainkat, netán „újratervezzünk”. Sokat segít a téli szünet utáni „visszarendeződésben” is.

Az évtervező, Year Compass naptárak, füzetek és egyéb eszközök bizonyos értelemben antihatáridőnaplók. Ugyanis elsősorban nem a gyorsulást (az információk gyors rögzítését és gyors visszakereshetőségét) segíti elsősorban, hanem a lelassulást, elmélyülést. Ezek mellett természetesen a tervezésre, határidők rögzítésére is alkalmas.

Közös évtervező feladat lehet az év elején készített közös installáció. Ennek során egy nagyméretű közös papírra ki-ki feljegyezheti (pár szóval és/vagy rajzzal) a saját válaszát egy-egy évtervező szempontra (ezt természetesen is felírhatunk a lap tetejére vagy közepére).

Először is érdemes eldönteni, hogy közös, vagy egyedi élményekről beszélgessünk-e, illetve (köztes megoldásként) először egyedileg dolgoznak a jelenlévők, de a közös élményekre fókuszálnak, a végén pedig összegzik a hallottakat.

Jó ötlet, ha ez a plakát előre „legyártott” sablon alapján készül: például a papíron előre megrajzolt (színes papírból kivágott, felragasztott) szívecskére írhatja fel mindenki a legjobb élményét, (vihar)felhőcskébe a kihívást jelentő emlékeket, csillagocskába a jövő évre vonatkozó terveit. Elképzelhető az is, hogy saját, körülrajzolt „tenyerükbe” írják fel a gyerekek a válaszokat.

  1. A hármas szám jegyében:

a tavalyi év három…

  • … legnagyobb meglepetése
  • … kihívása
  • … nagy tanulsága
  • … legnagyobb öröme/eredménye
  1. A tavalyi hétköznapok…
  • legbüszkébbek vagyok/vagyunk arra, hogy
  • amit sikerült befejeznem/ünk
  • amit felfedeztem magamban/az osztályban az elmúlt évben
  • amiért a leghálásabb vagyok magamnak/a többieknek
  1. A tavalyi „leg”ek
  • a legjobb döntésem volt tavaly, hogy…
  • az év legnagyobb tanulsága az volt, hogy…
  • legnagyobb siker az volt, amikor…
  1. Legszebb közös emlékeink– itt érdemes bővebben kifejteni, vagy indokolni is a választást.
  1. Egyéni szempontok (főleg nagyobbak számára)

Ezek bekerülhetnek akár egy külön titkos füzetbe is, melyet a tanév végén újra átolvasunk, átnézünk, esetleg másokkal is megosztunk, megbeszélünk

  • Ebben az évben azt nem halogatom tovább, hogy…
  • Erre az évre azt tanácsolom magamnak, hogy…
  • Ez az év számomra azért lesz különleges, mert…
Forrás: Pixabay

 

Előző cikkBeadhatók az iskolakezdés halasztásához kapcsolódó kérelmek
Következő cikkBest of Modern Iskola 2023: témahetek és világnapok