Kezdőlap jó példák

Évtervezés – „fordítva”

Több korábbi írásunkban adtunk már évtervezéssel, évrendezéssel kapcsolatos ötleteket. Jelen írásunkban arra keressük a választ, hogy miként lehet hasznosítani (továbbgondolni/újratervezni) a régi ötleteinket.

Forrás: Pixabay

Amikor terveket kovácsolunk egy jövőbeli eseményre vagy időszakra, elsősorban az „újdonságok” (új ötletek, új tervek, új feladatok stb.) jutnak eszünkbe – holott legalább ilyen fontos, hogy a múlt tapasztalatait is beépítsük a jövőbeli terveinkbe.

Sok esetben ezt természetszerűen megtesszük – akkor is, amikor a tanévet, az osztály- vagy csoportmunkát tervezzük: tudjuk milyen alkalmakra, ünnepségekre készüljünk, mikor lesznek szünetek, stb. Ebben természetesen nagy segítséget ad a periodicitás és az ezekből adódó kötöttségek. Ugyanakkor érdemes kiaknázni az osztályteremben közösen vagy egyénileg készített évtervező anyagokat is, hiszen számos olyan tapasztalatot nyerhetünk belőlük, amely segíti a tervezést (olykor hatásosabban is, mint más eszközök révén).

Mint minden tervezés, az évtervezés/évrendezés is egy elmúlt időszakra építkezik. Érdemes tehát átvizsgálni a megelőző időszak történéseit, terveit. Célszerű például áttekinteni a korábbi évtervezők eredményeit. Például az ilyeneket és ehhez hasonlóakat:

Az idén mindenképpen szeretnék…

  • Eljutni a Balatonhoz.
  • Két tárgyból javítani.

 Az idén többet szeretnék…

  • Kirándulni.
  • Az udvaron játszani.

 Az idén kevesebbet szeretnék…

  • Hiányozni az edzésről.
  • Késni a matekóráról.

 Ebben az évben meg fogok tanulni…

  • Legalább három verset.
  • Legalább három táblás játékot.

 

Mindez természetesen a közösségi tervezést is érintheti.

Megvizsgálni a következő szempontok szerint:

  • Teljesültek-e?
  • Ha nem: miért? (Változtak-e a terveim? Minek hatására?)
  • Ha igen: ki/mi segített benne?

Fontos, hogy ezekről a szempontokról közösen is beszéljünk – így például arról, hogy …

  • … néha módosítanunk kell a terveinket (pl. külső tényezők, objektív okok hatására)
  • … valóban előfordulhatnak tervezési hibák (ezek áttekintésével sokszor nagyobb önismeretre tehetünk szert – ezek tehát nem feltétlenül problémák, hiszen önismeretünk fontos építőkövei lehetnek)

Az évtervezők számos információt hordoznak magukban – akkor is, ha nem feltétlenül reprezentatív felmérést készítünk ezek bevonásával: a főbb irányokat, a gyakran (több gyereknél) felmerülő helyzetekre (esetleg problémákra, megoldandó feladatokra) is utalhatnak. Ezek a sajátos „adathalmazok” tehát igen sok segítséget adhatnak a közös munkához, azonban ezek feldolgozása szükséges ahhoz, hogy az eredményeket láthatóvá tegyük, és következtetéseket vonjunk le. Az adatok statisztikai feldolgozása is érdekes lehet – de ez nem feltétlenül kutatómunkát jelent – sokkal inkább egyfajta tájékozódási lehetőséget.

Mindezek természetesen időt és átgondolást igénylő szempontok. Ugyanakkor segítenek abban, hogy átgondolt, felelős döntéseket hozhassunk (akár egyéni, akár közösségi szinten), és jobb önismerethez segíthessük a gyerekeket is.

Előző cikkMatematika és közösség
Következő cikkCsütörtökön kezdődik az Educatio, a legnagyobb felsőoktatási szakkiállítás